behöver bra tips på böcker i akustik!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

behöver bra tips på böcker i akustik!

Inläggav Rickard » 2004-03-01 11:49

Är sugen på att lära mig akustik och söker därför goda böcker i ämnet. Är det någon som har erfarenhe av:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Finns det några andra bra böcker fokuserar mer på analytiska resultat snarare än "teach yourself acoustics in 24-hours - no math needed".

//Rickard

Användarvisningsbild
riki

Inläggav riki » 2004-03-01 14:56

Kul att du intresserar dig för akustik! Har själv läst en del akustik på Chalmers.

Vad har du för studiebakgrund? Hur mycket fysik och matte har du läst? Det är inte så att du råkar vara Chalmerist kanske? I så fall skulle jag kunna tipsa om bra kurser. Vilken bok som annars kan vara lämplig att köpa beror väl lite på vad du är ute efter. Vill du bara få en allmän grundföståelse eller vill du kanske lära dig mer om rumsakustik, elektroakustik och liknande?

/Rikard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-03-01 15:01

Visst är man Chalmerist!! 8)
Tips på bra kurser uppskattas verkligen.
Vad gäller min studiebakgrund så är jag stark i matte (går teknisk matematik, inriktning partiella diff.ekvation), men svag i fysik (ursprungslinje ind. ekonomi).

//Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-03-01 15:03

Angående målet med studierna så vill jag få en ökad grundförståelse för ljudåtergivning allmänt. Rumsakustik är dock särskilt viktigt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-01 15:31

Master Handbook of Acoustics är ju rätt bra

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-03-01 16:01

just Master handbook... verkar vara väldigt hands-on och tillämpad. Förmodligen väldigt bra som bredvidläsning för att lätta upp det hela, men jag tror jag är ute efter något annat.
Tack ändå för tipset!

Användarvisningsbild
riki

Inläggav riki » 2004-03-01 23:44

Anledningen att jag undrar om din bakgrund är att man (förstås) har en stor fördel om man har hunnit läsa en del matte, vilket man ju onekligen har gjort efter något år på TM... :) Sedan är det ju bra om man kan lite grundläggande ellära (kretsanalogier) och har läst mekaniken (men det har du väl). För egen del hade jag stor nytta av mitt allmäna ljud- och HiFi-intresse som gjorde att man snabbt sög åt mig.

Om du läser kurser så får du ju mycket hjälp att komma in i tänkandet, det blir alltid mer pedagogiskt med en vettig kurs än att läsa på egen hand. Akustik är inte alltid helt intuitivt... Folket på Teknisk Akustik är förresten väldigt trevliga också!

Boken du nämnde verkar ta upp det mesta av grundläggande akustik, men det gäller att den är pedagogisk och har med bra exempel för att inte bli seg att läsa. Fundera på om inte det hade varit intressantare att läsa ett par kurser istället, det skulle jag rekommendera. T.ex. "Akustik hus" (går på V men kan säkert sökas av andra) eller "Audio technology and acoustics" som första kurs och sedan "Room acoustics".

Kolla in kurserna på: http://cthta4.ta.chalmers.se/WWW/Webben/studentnews.html

Svarar gärna på fler frågor om du har några.

/Rikard

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-02 11:48

Jag rommenderar "Elektroakustik" av Johan Liljenkrantz, KTH. Den innehåller mycket formler, dock nästan inga härledningar. Men den innehåller många brasklappar som är bra att känna till. Den börjar du med, tycker jag. Eller så går du akustikkurserna på Chalmers som är bra. Mendel Kleiner och Juha Plunt där är duktiga. KTH har många akustikkurser som är mycket grundläggande. Introduktionskursen på KTH heter "Ljud & Vibrationslära" tror jag och innehåller grundläggande härledningar och förståelse (på min tid hette den Teknisk Akustik). Vill du gå vidare finns maskinakustik, "modalanalys" (experimentell svängningsformsanalys), strukturaksutik, byggnadsakustik, FEM-metoder, strömningsakustik, m m.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-03-02 12:09

Coolt! Tack så mycket för alla tips. Skall ta och prata lite med min studievägledare och se om jag kan pressa in någon akustikkurs eller två. Det svåra är ju att det är ju mer av privat intresse jag vill läsa det här och man inte vill "slösa" bort poäng på sådant man inte har professionell nytta av efter examen. Har svårt nog med att få in de kurser jag behöver... :(

Angående mekaniken som krävs för kurserna. Behöver man kunna mycket analytisk mekanik, typ Hamiltonmetoder och variationsanalys? Eller räcker vanligt "ingenjörsräknande" med Newtons 2:a...?
På Chalmers är det nog nästan bara F:are som läser ordentligt med analytisk mekanik tyvärr, varför jag står mig slätt om det är mycket sådant som krävs... :cry:

KTH-boken lär väl gå att beställa från institutionen?

//Rickard

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-02 17:36

Nej, men det kan vara bra att ha läst Fouriermetoder eller motsvarande. Osså någon diffekvationskurs. Har man inte läst ovanstående kan "Matematisk analys" el likn passa. Det brukar ju även stå i kurskraven vad som krävs för förkunskaper.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-02 19:11

Användarvisningsbild
riki

Inläggav riki » 2004-03-03 22:17

Angående förkunskaperna så menade jag bara grundläggande mekanik. F.ö. handlar det mest om vad som kan vara bra att kunna, inga absoluta krav. Har man intresset så lär man sig. Kan dock säga att jag själv saknade Fourieranalysen... (Som vi på V inte läser). Men som sagt, har man intresset så ordnar det sig. :)

Vad gäller böcker så läste vi lite endast stycken av olika böcker samt kompendier, så jag kan tyvärr inte ge någon direkt rekommendation... :? De flesta akustikböcker brukar dock ha grundläggande, generell teori i inledningen. Är du t.ex. mest intresserad av rumsakustik, så köp en bok i det.

Återgå till Teknikforum