Moderator: Redaktörer
Jag tror att dessa nätdelar inte har samma kapacitet att leverera ström som en traditionell förstärkare har.Richard skrev:Varför blir återgivningen sämre ?
Vänlig hälsning, Richard.
RogerGustavsson skrev:Men brukar inte dessa förstärkare vara känsliga för just belastningsimpedansen? Reagerar med olika frekvensgång vid olika belastningar, även rent resistiva sådana.
RogerGustavsson skrev:Men brukar inte dessa förstärkare vara känsliga för just belastningsimpedansen? Reagerar med olika frekvensgång vid olika belastningar, även rent resistiva sådana.
Piotr skrev:Det hänger ihop med lågpassfiltret som ingår i alla klass D steg. Detta påverkar "bara" diskanten.
Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:Men brukar inte dessa förstärkare vara känsliga för just belastningsimpedansen? Reagerar med olika frekvensgång vid olika belastningar, även rent resistiva sådana.
Inte nödvändigtvis. Vissa typer av klass-d-förstärkare har det problemet medan andra inte har det. Vissa säger sig vara toleranta medan siffror visar något annat.Inga namn nämnda.
Egentligen så är mängden principer för klass-d-förstärkare att man borde ge dem helt egna beteckningar. De skiljer inbördes mycket mer än mellan klass-b och klass-a i vissa fall.
Om vi går tillbaka till frågeställningen om övergångsdist så är detta bara ett problem i förstärkare med bipolära trissor med feljusterad biasering. Inget stort problem (det går att justera bort helt).
Naqref™ skrev:Piotr skrev:Det hänger ihop med lågpassfiltret som ingår i alla klass D steg. Detta påverkar "bara" diskanten.
Inte nödvändigtvis. Vissa varianter har ingen återkoppling medan andra har en bättre återkoppling och detta påverkar samtidigt som vissa har återkoppling före filtret och andra har efter.... Det blir väldigt många varianter. Hypex UcD har återkoppling efter filtret och är mycket bättre i detta hänseende än ex Ice-power.
Piotr skrev:Naqref,
detta är väl ett problem även med FET steg, om än mindre?
Dessutom så kan man väl inte BIASa bort det helt, bara minska det?
Eller jag tänker nog så här... övergångsdistortion pga. olinjäritet nära nollgenomgång är en sak, men sedan så har vi ju spikar vid till och frånslaget i sig också. Detta förs tillbaka med loopfeedback och modulerar signalen med dålig lågnivåupplösning som följd. Your take on that one?
sverker skrev:Jag har för mig att skepsisen mot klass D varit rätt stor (iaf på det här forumet) på grund av oacceptabelt hög dist i mellanregistret.
Någon får gärna fylla på med den tekniska förklaringen
Piotr skrev:Switchfrekvenser på 350kHz till 1MHz är vanliga.
Richard skrev:Frågan är väl om disten är hörbar ?
Naqref™ skrev:Piotr skrev:Switchfrekvenser på 350kHz till 1MHz är vanliga.
1MHz?Vad för steg har så hög switchfrekvens?
Richard skrev:Finns det någon här som verkligen har lyssnat på något digitalt slutsteg ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster