Den där Ear One förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-20 13:23

Sladd skrev:Det som försvinner i crossfeed lär inte återuppstå i lurarna?

mvh

,

Öhman X-feed ändrar inte informationsmängden i musiken. INGEN information läggs till och ingen går förlorad*. Det enda som görs är att informationen anpassas till hörselns sätt att fungera. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som betvivlar detta kan få lyssna på hur Öhman X-feed + en anti-Öhman X-feed låter när de är seriekopplade. Det blir en transparent kedja. :o

Ingen information har således gått förlorad, den har bara anpassats till sitt syfte.

Ungefär som RIAA-korrektionen med andra ord, även om Öhman X-feed primärt arbetar i den rumsliga domänen. I båda fallen är det förlustfria manövrer som utförs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-20 14:05

Ingvar!

På vilket sätt har du ändrat den ursprungliga korsmatningen som fanns presenterad i MoLt för många år sedan? Har man den kopplingen vill man gärna ha den nya....

Roger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-21 01:30

Man skulle kunna säga att den ursprungliga korsmatningen inte har ändrats alls. Den ser precis likadan ut fortfarande. 8)

Det är ju fortfarande en både möjlig och lämplig korskoppling, som till och med skulle kunna påstås vara mera adekvat (än den senare) i proffessionella monitorlyssningssammanhang. 8)

Den senare korskopplingen, alltså den som sitter i exempelvis ear one, är försedd med lite ändringar, avsedda att på subjektiva grunder ge en mera tillfredsställande totalupplevelse. Den kompenserar nämligen flera egenskaper än de strikt audiologiska, som behöver kompenseras vid hörlurslyssning.

Orsaken att man kan tänkas vilja ha det på det viset i hemmiljö är att man, när man tvingas lyssna med lurar (och det inte är konsthuvudupptagningar man avlyssnar) vill komma så nära musikens intentioner som möjligt, snarare än att kunna göra de bästa bedömningarna av var mikrofoner skall placeras och hur mixen skall göras när man spelar in.

Lite förenklat kan man säga att den ursprungliga Öhman X-feed (som vi kan kalla A som i angle) är utformad för att skapa samma stereolyssningbredd i grader räknat, som vid högtalarlyssning.
. Använder man den i professionella sammanhang (vilket den togs fram för) är det lätt att skapa korrekta mikrofonplaceringar eller mixningar för att få dem att fungera i högtalare - i de fall man inte har möjlighet att använda högtalare "på riktigt" alltså.
. Av psykoakustiska skäl är det dock så, att det är mycket svårt att vid hörlurslyssning förflytta upplevelsen från nära lyssnarens huvud till många meter framåt, såsom högtalare med lätthet gör. Orsaken till att det är så svårt är att varje lyssnarens öron är individunika, och de intrikata korrektioner som skulle behöva tillgripas för att lyckas är lika individuella, och därför otänkbara att lägga in i en apparat som alla skall kunna använda.
. Konsekvensen av det blir att man, även om man kan åstadkomma rätt vinklar (vilket är viktigt för att kunna mixa rätt) kommer att bli sittande med en förminskad totalupplevelse. Det man hör i lurarna får rätt vinklar, men ljudbilden låter nära och liten - som en dockskåpsversion av musiken skulle man kunna säga. :o

Den senare Öhman X-feed (som vi kan kalla S som i size) är avsedd att kompensera detta genom att berika det för nära perspektivet med att tillåta bredden att vara lite för stor, i vinkel räknat. Vinkeln mellan vänster och höger blir alltså för stor, men breddupplevelsen blir ändå mera "äkta". För musikupplevelsen är bredden ju en storlek som man kanske känner i "meter" snarare än "grader".
. Experiment har visat att det är lite svårare att åstadkomma en optimal mixning om man monitorlyssnar med Öhman X-feed-S. Men i hemmamiljö är det för de flesta viktigare att uppleva musiken rikt och stort - såsom man gör det i högtalare - än att kunna bedöma perspektivet såsom man har behov av att göra när man arbetar professionellt och skall kunna åtadkomma bästa möjliga mikrofonplaceringar eller en mix som fungerar optimalt högtalare.

En intressant sak är att när "proffsversionen" Öhman X-feed-A togs fram för över 25 år sedan, så skedde det helt med hjälp av mätningar på 400 öron i kombination med lite beräkningar, och när dimensioneringen testades visade det sig att den blev helt rätt direkt! Bredden blev perfekt (vinkelmässigt) och fokus rådde i hela ljudbilden.

När "hifi-versionen" Öhman X-feed-S togs fram däremot, saknades på grund av det mjukare, mera totalupplevelseorienterade målet, möjligheterna att luta sig mot stringenta, entydiga mätdata och deterministiska fysikaliska beräkningsmodeller. Istället behövdes hundratals timmar av lyssning och nästan ändlösa finjusteringar av dimensioneringen för att nå subjektivt rätt bredd i kombination med det knivskarpa fokus i olika delar av ljudbilden som var målet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Även om de flesta tycks vara eniga om att Öhman X-feed-S är en mycket positiv utveckling, optimerad för maximal behållning vid avlyssning av högkvalitativa musikinspelningar, är det intressant att det finns ett fall (som inte är proffsfallet) där trots allt Öhman X-feed-A trots allt föredras av nästan alla!

Och det är för mobilt hemmabio-bruk! Exempelvis filmtittning på flygplan med läpptåpp eller bärbar DVD-spelare. I dessa fall kommer ju breddvinkeln in och den blir den relevantare parametern igen, eftersom man trivs bäst med perseptiv konsonans mellan bild och ljud. Dissonans stör filmupplevelsen illa (påminner om apparaturen, och tar intresset från filmen :( ).

Även om Öhman X-feed-S fungerar fantatiskt bra (jämfört med hörlurslyssning utan korrektion - det är en ohygglig perseptiv dissonans att se en grej försvinna ut åt höger på skärmen och samtidigt höra den inuti höger öra 8O ), är Öhman X-feed-A-versionen överlägsen S-versionen i just detta sammanhang.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 01:46

Någon som har lyssnat på den här Winamp-pluginen som är tänkt att göra sisådär ungefär samma sak? http://www.headwize.com/projects/kopjov_prj.htm

Jag har inte gjort det, än, men jag ska.

Edit: Intressant effekt på vissa inspelningar, men gillar det inte riktigt... än i alla fall. På vissa andra inspelningar fungerar det inte alls.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
toni

Inläggav toni » 2005-09-21 12:31

Hej

Mycket intressant att läsa vad du skriver Ingvar!

Jag har gjort samma iaktagelse angående filmtittning med Öhman X-feed-A, det funkar faktiskt jättebra.
Man kan till en början tro att korskopplingen som drar ihop bredden skulle vara negativt för upplevelsen vid filmtittning, Men så är det allstå inte. Snarare positivt!
Ljud som försvinner åt höger ur bilden försvinner som sagt också åt höger i lurarna, inte ens ljud som är tänkta att komma höger bakifrån från bakhögtalare hör man i huvudet utan de tycker jag hamnar bortom höger öra en bit ut från huvudet, Så jag kan varmt rekommendera Öhman X-feed-A för filmtittning.

Det är också intressant det du skriver om Öhman X-feed-S. Till den förstärkare jag byggde för några år sedan, http://headwize.com/projects/showfile.p ... en_prj.htm
lade jag till en option
http://headwize.com/projects/showproj.p ... dd_prj.htm
med vilken man kan bredda ljudbilden. Detta gjorde jag för att man ibland kunde tycka att ljudbilden upplevdes som lite smal.
Är det något liknande du gjort med Öhman X-feed-S ?

Mvh Toni

Användarvisningsbild
toni

Inläggav toni » 2005-09-21 12:38

Hej igen

förtydligande:
scrolla långt ned i arikeln för att hitta stereobreddningen:
http://headwize.com/projects/showproj.p ... dd_prj.htm

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-21 18:09

Nej, en breddad Öhman X-feed-A är inte samma sak som Öhman X-feed-S, för jag har funnit att en ren breddning (oavsett grad) tenderar att förstöra fokus om man applicerar dem på Öhman X-feed-A. Vi små breddninger bara lite förvisso, men ändå.

För Öhman X-feed-S har jag därför med helt subjektiva metoder gått in och tänjt och dragit i alla delar av överföringsfunktionen för att nå både originalstorlek på musiken, och samtidigt optimalt fokus i alla riktningar i ljudbilden. :P

Dock blir det som sagt svårare att då göra korrekta bedömningar för mixning till högtalare. Monitorlyssnar man med Öhman X-feed-S kommer det undantagslöst att låta avslaget, orumsligt och tråkigt i högtalarna. :( Men med Öhman X-feed-A blir det perfekt. :)

Man kan kanske tycka att sådana hör saker borde vara kompatibla - fungera på samma sätt i båda riktningarna, men på grund av att lyssningen i hörlurar i sin natur är förlustbehäftad blir ett försök till symmetriskt vald korskoppling en försämring i BÅDA riktningarna.

Söker man en kompromiss mellan Öhman X-feed-A och Öhman X-feed-S så kommer man därför att finna att högtalarmusik avlyssnad i lurar kommer att låta lite tråkigare än i högtalare OCH att musik mixad i lurarna kommer att låta tråkigare i högtalarna! :o

Därför behövs två korrektioner:

A: En för monitorbruk - för att skapa högtalarinspelningar med hjälp av lurar. :P

S: En för att kunna åtnjuta högtalarinspelningar genom lyssning i lurar. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-21 18:28

Det var ett bra förtydligande Ingvar!

Om man nu utgår från A-varianten vad ska då ändras?

Handlar det om att ändra några komponentvärden eller måste man ha två hörlursstärkare för alla möjligheter?

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2005-09-21 18:30

Går det att göra X-feed som man kopplar mellan ipod och hörlurar och som inte tar så stor plats?

Mvh David

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-21 18:37

Ingvar skrev (förkortat)

Därför behövs två korrektioner:

A: En för monitorbruk - för att skapa högtalarinspelningar med hjälp av lurar. :P

S: En för att kunna åtnjuta högtalarinspelningar genom lyssning i lurar. :P

Vh, iö

Synd i så fall att Ear One inte har både
Öhman X-feed A och S

Jo förresten en fråga:

Är det bättre att mixa (för högtalare) med Öhman X-feed S, än att inte ha någon X-feed alls?

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 00:06

Ja tycker nog att svaret är att man inte kan mixa för högtalare med hjälp av lurar (som referens) alls om man inte har rätt X-feed, men är man tvungen så är nog -S kanske bättre än ingen alls.

Å andra sidan tycker jag att man jobbar i blindo utan -A, men att jobba i blindo är faktiskt något som vissa inspelningstekniker genom erfarenhet blivit rätt duktiga på. :P

Jag har sett inspelningar bli till (med superbt resultat) bara genom erfarenhetsmässigt utplacerade mikrofoner, och ett stadigt öga på utstyrningsinstrumentet. Erfarenhet är svårt att slå.

Jag har själv gjort många, många inspelningar, men klarar mig inte utan en vettig monitorlyssning, även om jag förstås haft tur ibland, och lyckats i blindo.

Inspelningsteknik som konstart, är jämförbar med lyssningsrumsoptimering och högtalarplacering. När man skall placera sina högtalare optimalt i ett lyssningsrum har man för det mesta minst några veckor på sig att optimera rummet, och sedan flera timmar på sig (och oftast mätinstrumenthjälp) att finna den perfekt högtalarplaceringen.
Motsvarande skall inspelningeteknikern ofta klara med erfarenhet och intuition till hjälp, mer eller mindre i realtid...

Alla är inte skickade. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag talar förstås om fåmikrofoninspelningar/inspelningsdokument.

Att sätta upp 64 mikrofoner och spela in, och sedan mixa och trixa fram orkestern i efterhand klarar vilken apa som helst om den får tid på sig. Men likt verkligheten blir det förstås aldrig.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-22 06:01

Tack för ditt svar! :)

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-03-19 01:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-09-22 14:50

Finns det någon variant av Öhman X-feed S framtagen för digital bearbetning? Skulle vara kul att koda fram X-feed för mp3-spelaren etc :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 15:59

En mycket intressant idé!

Jag har faktiskt för länge sedan tagit fram digitalversioner (för jag tror det var pro tools eller vilket digitalredigeringssystem det nu var) av alla de korrektioner som fanns i SP12, men det var länge sedan.

Om någon har både kompetens och lust att programmera så står jag gärna för överföringsfunktionsinfo.

Det kanske kan bli en produkt, rent av? :o

Så, vem vill hacka koden? Vi delar 50/50. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-22 13:57

Jag kan tänka mig att fixa fram ett hack...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-23 01:07

Javisst ja, jag skulle ju ge dig överföringsfunktionen ja.... :oops:

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-23 02:19

Amit skrev:Jag kan tänka mig att fixa fram ett hack...

Är du programmerare också, Amit? :o Jag läste till dataingenjör en gång i
tiden ...

Jag har tänkt länge att jag skulle lära mig att skriva en Winamp-plugg med
den där funktionen – det vore ju mycket kul att lyckas med och kunde
säkert glädja många, då jag är osäker på om de som finns fungerar
optimalt – men det har inte blivit av.

Vilka specialkunskaper behöver man? Kanske borde man lära sig
Assembler för att göra funktionen maximalt resurssnål?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-05-23 07:54, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-05-23 06:36

Det vore ju intressant om man kunde lägga crossfeeden permanent på ljudfiler så man får den med sig i mp3 spelaren.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-23 07:15

Här är en crossfeed-plugin till både Winamp och Foobar2000:

http://www.naivesoftware.com/software.html

Det lär ju gå att spela in utsignalen, om man vill "permanenta" crossfeed på låtar.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-05-23 09:42

E skrev:
Amit skrev:Jag kan tänka mig att fixa fram ett hack...

Är du programmerare också, Amit? :o Jag läste till dataingenjör en gång i
tiden ...

Vilka specialkunskaper behöver man? Kanske borde man lära sig
Assembler för att göra funktionen maximalt resurssnål?

Mvh E*

Programmerare är synd att säga... jag gav mig på C en gång, men var inte ihärdig nog. En gång i tiden var det ABC 80 och Apple II som gällde.
Dock finns MAX/MSP att tillgå, och om jag inte minns fel finns stöd för att göra pluggar det systemet. Se www.cycling74.com.

Hittade också ett särskilt program för att göra pluggar, minns dock inte vad det hette.
Men, det viktigaste är att jag har kontakt med ett par skarpa programmerare, som jobbat med realtids ljudprocessering på den tiden datorerna gick på knäna vid 16 bitar 44,1 kHz stereo. Så jag kan nog fixa fram ett hack på ena eller andra sättet.

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
stewed

Inläggav stewed » 2006-12-18 18:21

Jag är numera lycklig ägare till en begagnad Holographic Audio LTS lurstärkare ( som en Ear One fast utan balanserad ingång ) och undrar nu vilken utgångsimpedans (0,1 Ohm eller 100 Ohm) jag bör välja för mina hörlurar (Sennheiser HD 580, nominell impedans 300 Ohm). När jag googlade om saken så hittade jag nämligen två helt motsägande teorier om vad som gällde... :?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-12-18 23:05

hör du ingen skillnad har du valt rätt

Användarvisningsbild
stewed

Inläggav stewed » 2006-12-19 08:42

Ok, men vad säger teorin bakom detta? Resulterar mitt val enbart i en eventuell hörbar skillnad, eller kommer "fel" val att "anstränga" stärkare eller hörlurar mer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 12:45

Det finns ingen teori bakom, det enda som gäller är att fråga tillverkaren vilken drivimpedans luren är avsedd för.

Alternativt förstås lyssna och tyck själv. Lurar som DEFINITIVT inte är avsedda att drivas högohmigt (freestyle-lurar t ex) behöver man i regel inte tveka om att det är den lågohmiga drivningen som är den rätta. Det hörs med önskvärd tydlighet.

Riktigt högohmiga lurar (>500 ohm) är inte sällan avsedda att drivas via 100 ohm, men man kan inte vara säker. Att tillfråga tillverkaren är det enda sättet, om man vill få veta vad som avsetts.

(Det är helt ofarligt att välja "fel" - möjligheten att välja drivimpedans är endast en fråga om ljudkvalitetsoptimering.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
stewed

Inläggav stewed » 2006-12-19 13:39

Tack för det!

För övrigt måste jag säga att Öhman X-Feed låter riktigt trevligt!

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-02-23 21:39

Hur gick det pojkar...? Det vore riktigt kul att se denna X-feed i mjukvaruvariant. Eller i något "ienlitenlådapåsladdentillhörlurarnasommanlättkanplockabort"-utförande.

/Christian

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-06 16:47

... och nu är jag också intresserad! Blev det någon produkt, prototyp eller åtminstone ett hack? Jag beta-testar gärna. Gratis! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mandelma

Inläggav mandelma » 2011-01-23 17:11

Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-23 17:56

Kul. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-24 11:42

mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma

Öhman X-feed får sägas vara den optimalaste formen av hörlursanpassning i den analoga världen men för den digitala kan man troligen få till en lite mer avancerad anpassning och då gör man lämpligen så som det redan finns skrivet kubikmeter om.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi