How to Create a Sexy Pop Star

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-19 00:42

Jag kommenterar inte. Se filmen.

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-19 01:03

word!

:x

edit: fan vad faktiskt.se --> gangsta. har läst minst 10-15 word idag...:)

edit 2: innan någon annan hinner före, jag menar inte 10-15 ord... :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-19 10:33

Ruiskigt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-19 14:31

Perfekt exempel! Hoppas denna videon får god spridning så folk börjar ifrågasätta.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-19 15:12

Inget nytt under solen...

Det är ju ändå slutprodukten som räknas och inte tillkomsten.
Sedan är det upp till konsumenten att avgöra vad som tilltalar densamme. Valet är fritt. Det enda man då kan ifrågasätta är sin egen smak.

Exempelvis Milli Vanilli-produkterna lät ju inte annorlunda efter att de gick ut med att det var andra som sjöng på dom. Sedan kan man tycka vad man vill om själva företeelsen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-19 16:19

Lust skrev:Det är ju ändå slutprodukten som räknas och inte tillkomsten.

Vad är slutprodukten? Artisten inkl. dennes äkt-/trovärdighet, eller musiken?

Jag hade nog velat vara säker på att jag kunde boka in artisten till att sjunga live unplugged om det skulle behövas...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-19 16:32

Det som köps kommer att produceras. Som dom säger i Bengtsfors.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-19 16:56

phloam skrev:Det som köps kommer att produceras. Som dom säger i Bengtsfors.

Problemet för branchen är att det inte längre köps. Nu vill dom istället ha betalt via skatten.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-12-19 17:04

Jag får nog säga att jag håller med Lust, det är slutprodukten som räknas. Men lite tragiskt är det allt att de nya fantastiska musikredskapen främst används till att få folk som inte kan varken spela eller sjunga att låta som om de kan det. Roligare vore väll att göra musik som aldrig gjorts förut, eftersom INGEN förän nu kunnat göra den.

Jag gillar fusk i studion. Jag fördrar det framför otighthet och falsksång alla dar i veckan. Om någon skirivit en fantastisk låt som han inte riktigt klarar av att framföra så är det ju bra att hjälpmedel finns så att vi andra kan få njuta av den! Alternativet är väl att låten aldrig blir inspelad alls.

Och jag förstår inte riktigt alla krav på att artister måste skriva sina egna låtar. Om en person är duktig låtskrivare och en annan är duktig sångare så är det väll bara bra om de slår sina påsar ihop. Om det sedan felaktigt framställs som om "artisten" skrivit låtarna själv bekommer mig inte det minsta - så länge alla kreativa parter är nöjda och inte känner sig överkörda.

Jag lyssnar bara och njuter. Min upplevelse av låten är min egen, är helt unik och påverkas inte i någon större utsträckning av omständigheterna kring låtens tillblivelse.

Min lilla åsikt bara :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-19 17:09

Men en korrekt varudeklaration borde man väl få?

Lisa Falskton & Autotune "popsingel"

På scen Lisa Falskton, i högtalarna ljudproduktionen. Obs att de två är separata framträdande.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-12-19 17:16

lika bra att vi gör det annars gör någon annan det som de säger i Bofors :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-19 18:15

tror skivbolagen via reklam (precis som för andra grejor) kan påverka vårat val till en väldigt stor del. våra val av vilken musik vi väljer att köpa påverkas väldigt mycket av sådana yttre faktorer och inte nödvändigtvis för att vi tycker just den musiken är bäst (eller är för att vi tycker den är bäst, men av ett urval på ca två artister som hörs via media...)

tråkigheten är att för varje "skapad artist" som det kommer ut på marknaden desto färre riktiga bra band har chans att etablera sig.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-12-19 18:55

Än så länge (eller i vart fall för några år sen) så gav antaressen (sång fixaren) ett speciellt sound......vilket gör att alla låter lite likadant.
Så jag tror att det finns en gräns för hur mycket marknaden tål.

Undrar om inte den gränsen är nådd, se på tex IDOL*, dom änvänder väl inga sång maskiner :?: , utan alla ska väl vara jätte duktiga på allt.

*ser inte på det själv. Och tycker inte den trenden är direkt rolig heller men betydligt trevligare när artisterna kan själva åtminstånde :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-19 19:10

Koffe skrev:

Problemet för branchen är att det inte längre köps. Nu vill dom istället ha betalt via skatten.

Dags att vända branschen ryggen då kanske :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-12-19 19:11

Det verkar inte som om majoriteten av folk är intresserade av musik. Det skrivs t.ex. aldrig* om själva musiken i populära tidningar när dom skriver om kända "artister", det är bara vem de senast har gift sig med eller hur stora brösten har blivit (höjdpunkten är ju förståss om dom vänstrat med nån annan känd "artist").

Vet flera personer som är runt 25år som på allvar lyssnar på basshunter och annan förskräcklig smörja... 8O

Fast en liten fördel med att det görs så mycket plastig "musik" är ju att man kan njuta lite mer när man själv får tag i det som är riktigt bra.

*nu tog jag kanske i lite, står ju lite kul ibland.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-19 20:42

För mig är det samma sak med musik som med anläggningen hemma.

Jag bryr mig minimalt om hur det funkar bakom kulisserna, bara det funkar :)

Låter något bra så är det bra :)

Sen ska ju folk som kan sjunga på riktigt ha lite extra creds.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 20:49

sverker skrev:tråkigheten är att för varje "skapad artist" som det kommer ut på marknaden desto färre riktiga bra band har chans att etablera sig.

Håller inte med här, anser det vara en felsyn. Precis som att om någon tjänar pengar på aktier måste någon annan förlora motsvarande belopp.

Skapade artister fyller ett behov, annars skulle dom inte sälja. Jämför med hamburgerbarernas framväxt, det har väl knappast tagit kål på de mer seriösa krogarna? De olika restaurangerna fyller olika behov helt enkelt.

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-19 20:50

Numera finns det något som heter internet, så ALLA har lika stor chans att komma fram om dom är bra :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-19 20:55

Nattlorden skrev:
Lust skrev:Det är ju ändå slutprodukten som räknas och inte tillkomsten.

Vad är slutprodukten? Artisten inkl. dennes äkt-/trovärdighet, eller musiken?

Det folk köper.

Skiva, Konsert, Video, T-shirt... you name it.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-19 20:58

Strauss skrev:Numera finns det något som heter internet, så ALLA har lika stor chans att komma fram om dom är bra :)

Nej, här slår pluggning med radio och reklam bra mycket högre.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-19 21:05

Det jag menar att om du är duktig på riktigt och gör sånt som folk tycker är bra .... bara att lägga upp på myspace och sen har du ett skivkontrakt.

Eller så är man vrålsnygg och suger av nån skivbolagsdirre. Finns många sätt att ta sig fram.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-19 21:12

Hmm, Autotune, är det transparent?

Edit: :lol:
Senast redigerad av Svante 2006-12-19 21:20, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-19 21:15

Svante skrev:Hmm, Autotune, är det transparent?

Borde färga då det inte låter som vid inspelningen...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-19 21:17

Svante skrev:Hmm, Autotune, är det transparent?

Det kan det ju per definition inte vara eftersom det inte skulle ha någon funktion då.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-19 21:18

Problemet är kanske distributionen. Det som går hem hos de flesta är det som är lättast att få tag i. Någonstans bestämmer någon att "det där är nog bra, men inte lönt att ta hem". Som Strauss sa, Internet har vänt upp och ner på detta. (Även om inte ens internet alltid tillhandahåller det smalaste.) Men, vad gäller riktiga skivor så funkar det inte. Jag kan inte gå ut på stan här och få tag annat än det "vanligaste".

Generellt finns väl en kraft som gör att folk skaffar det som är mest tillgängligt, och så tillhandahålls det som de flesta vill ha. Sakta men säkert skulle då allt bli mer och mer mainstream s.a.s. Som tur är så är folk nyfikna och vill ha annorlunda saker i viss mån.

Jag tror att det fortfarande är viktigt att tänka på vad man lägger pengar på. Om inte de som vill ha bättre musik stödköper denna, så kan det inte bli bättre.

Jag köper aldrig sånt som jag kan höra via andra kanaler, hur bra det än är. Mina pengar går till sånt som jag inte hade fått höra annars enbart.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-12-19 21:35

Det spelar som sagt verkligen ingen roll hur ljuden skapats i studion. Det är ju resultatet man lyssnar på och gillar eller inte. Enda problemet är ju live. Cardigans t.ex är olidliga att lyssna på live och det kan ju vara trist.

Vigor skrev: Men lite tragiskt är det allt att de nya fantastiska musikredskapen främst används till att få folk som inte kan varken spela eller sjunga att låta som om de kan det. Roligare vore väll att göra musik som aldrig gjorts förut, eftersom INGEN förän nu kunnat göra den.

Håller med. Som tur är finns det ändå hjältar som bryter mark.

Det upprörande i sammanhanget är den gamla vanliga sexistskiten. Inte hurvida någon "fuskar".

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-19 21:58

Håller inte med här, anser det vara en felsyn. Precis som att om någon tjänar pengar på aktier måste någon annan förlora motsvarande belopp.

Skapade artister fyller ett behov, annars skulle dom inte sälja. Jämför med hamburgerbarernas framväxt, det har väl knappast tagit kål på de mer seriösa krogarna? De olika restaurangerna fyller olika behov helt enkelt.

/ B

möjligen, men jag tror att det är just själva behovet som till stor del är skapat och inte väljs fritt av konsumenten. att man inte väljer sitt behov utan att det är konstgjort (enligt samma resonemang som tidigare inlägg). alltså skulle det kunna ersättas av ett annat "behov" om man bara hade ett större utbud. beror helt enkelt på om man tror på att behovet kommer från kunden eller från säljaren (naturligtvis inte så enkelt men generellt)...

vet inte om resonemanget är intressant överhuvudtaget eftersom folk som sagt inte köper så mycket skivor längre :) internet förändrar en del...till det goda hoppas (och tror) jag! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 22:36

sverker skrev:möjligen, men jag tror att det är just själva behovet som till stor del är skapat och inte väljs fritt av konsumenten ...

Det här är ju jättesvårt. För vad har vi för behov? I grunden självklart att överleva och reproducera oss. Frågan är om man ska överleva på rötter och bär i skogen eller en mör biff på Restaurang Lyx? För att reproducera oss behövs en partner, antingen släpar vi hem en sådan till grottan eller så raggar vi på krogen :-)

Vi behöver alla uppskattning. Får vi den genom att fälla bisonoxen och skaffa mat till vår grupp eller genom att vifta med Rolex´en på nattklubben?

"Behöver" vi egentligen dator/internet/faktiskt.se?

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-19 22:50

Man kan självklart dra det till extremer och sannolikt skulle vi klara oss rätt bra ute på savannen ;)

Jag tycker bara för att det ska finnas något mått av fritt val hos konsumenten och en så kallad "fri marknad" så kan den inte styras i alltför hög grad av stora företag och deras reklambombardemang (lika mycket som det inte kan styras i alltför hög grad av staten). hela grejen med supply and demand och fri konkurrens sätt ur spel då anser jag.
en produkt (och artist) kan i många fall se ut hur fan som helst och faktorer som t ex kvalitet och funktion spelar väldigt lite roll för om den kommer att sälja bra (vilket jag tycker de borde göra!!)

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-19 22:51

Kanske lite väl OT där :oops:
ursäkta för det.

;)

Nästa

Återgå till Musikstugan