Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Låter som en sån apparat, dock har en ABX tre omkopplingar. Den kända A, den kända B (vilket kan vara F och E) samt en okänd X (som slumpmässigt är antingen A/B eller om man så vill F/E mellan varje omgång).
Fördelen att en vridomkopplare med X i mitten samt A och B ovan/nedan är att man snabbt kan skifta mellan X-A och X-B för direkta jämförelser. Stora nackdelar med AB:
1. I ett AB-test är båda okända och man har ingen direkt jämförelse under testets gång vad som är vad. Det kan leda till att en eller flera gör 8 fel istället för 8 rätt vid en ev hörselskillnad, vilket gör att den summariska statistiken från fler testpersoner blir en soppa.
2. Hörselminnet är kort. Det kan leda till förvirring under testet där enskilda av misstag blandar ihop hur A och B en gång lät och byter så att säga sin preferens för vad som är A och B. Blir också en soppa.
patrikf skrev:Svante, kan du be Jesper Jerkert att kika på detta, om ni har nån kontakt?
Han brukar vara bra på att reda ut sånt här.
n3mmr skrev:1. Kan man (eller någon) höra skillnad mellan F och E? (Dvs egentligen nöjer han sig med svaret på "Hur troligt är det att det finns en hörbar förändring".)
2. Hur svårt är det att höra skillnaden?
3. Vad är det för skillnader man hör?
4. Hur allvarlig är färgningen p g a skillnaden? och i idealfallet
5. Vad ska man tro på för anledning till skillnaden, och hur åtgärdar man den?
patrikf skrev:Svante, jag tänkte mest på att JJ verkar vara bra på att hitta brister i metodik och statistiska resonemang samt att han verkar engagera sig när det finns tveksamheter.
n3mmr skrev:1. Kan man (eller någon) höra skillnad mellan F och E? (Dvs egentligen nöjer han sig med svaret på "Hur troligt är det att det finns en hörbar förändring".)
omedelbart kommer steg
2. Hur svårt är det att höra skillnaden?
n3mmr skrev:Thomas_A skrev:Låter som en sån apparat, dock har en ABX tre omkopplingar. Den kända A, den kända B (vilket kan vara F och E) samt en okänd X (som slumpmässigt är antingen A/B eller om man så vill F/E mellan varje omgång).
Fördelen att en vridomkopplare med X i mitten samt A och B ovan/nedan är att man snabbt kan skifta mellan X-A och X-B för direkta jämförelser. Stora nackdelar med AB:
1. I ett AB-test är båda okända och man har ingen direkt jämförelse under testets gång vad som är vad. Det kan leda till att en eller flera gör 8 fel istället för 8 rätt vid en ev hörselskillnad, vilket gör att den summariska statistiken från fler testpersoner blir en soppa.
2. Hörselminnet är kort. Det kan leda till förvirring under testet där enskilda av misstag blandar ihop hur A och B en gång lät och byter så att säga sin preferens för vad som är A och B. Blir också en soppa.
Det ska väl knappast vara preferenser man letar efter?? Se mer i nästa inlägg..
dimitri skrev:Låt mig säga så här:
LTS och dess f/e metodik är den enda, DEN ENDA, nu tillgängliga objektiva metodiken att värdera apparater. Nyktert och utan jäv.
Den måste bestå-utvecklas-förbättras.
Det kan vara så att metodiken har en större chans att få hifiallmänhetens tilltro utan Svante och Ingvar vid spakarna. OAVSETT hur rätt i sak dessa två må ha i sak.
Svante skrev:n3mmr skrev:1. Kan man (eller någon) höra skillnad mellan F och E? (Dvs egentligen nöjer han sig med svaret på "Hur troligt är det att det finns en hörbar förändring".)
Jajustdet, och den här tråden/mina anmärkningar handlar enbart om 1.
Ska man vara noga så är allt annat OT.
n3mmr skrev:Men att han hävdar det gör övriga frågor till on-topic, t v.
Svante: ...Alltså, man ska inte jämföra LTS F/E-tester med tarotkort eller nåt annat sånt om nu nån trodde att jag menade det. De är bättre än de flesta tester som görs, förmodligen bättre än samtliga andra hifiblaskor. Det är lätt att tappa proportionerna i såna här debatter.
Svante skrev:n3mmr skrev:Men att han hävdar det gör övriga frågor till on-topic, t v.
Ja, ok, det är kanske dumt av mig att försöka hindra tråden från att sväva bort från det jag ville, nämligen konfidens i F/E-tester och varför jag inte kan stå bakom LTS metod (för att räkna ut konfidensen). Jag bara ser hur ämnet kan komma att drunkna i en rökridå av annat. Men jag inser att jag inte kan bestämma det, så kör på.
Svante skrev:Ang AB och ABX:
Jag har aldrig förstått poängen med ABX, jag tycker det verkar jobbigt att jämföra två jämförelser med varandra, men inser att en del tycker att det är enklare. Eftersom jag inte heller ser något metodologiskt problem med ABX, annat än att det kräver en aningen annorlunda utrustning, så kan jag inte säga att den ena är bättre än den andra.
Man kan välja det man vill, helt enkelt, tycker jag.
Svante skrev:Ang AB och ABX:
Jag har aldrig förstått poängen med ABX, jag tycker det verkar jobbigt att jämföra två jämförelser med varandra, men inser att en del tycker att det är enklare. Eftersom jag inte heller ser något metodologiskt problem med ABX, annat än att det kräver en aningen annorlunda utrustning, så kan jag inte säga att den ena är bättre än den andra.
silvervarg skrev:Däremot hoppas jag att ni läser detta inlägg och begrundar vad som är bäst för LTS (som jag tror att ni båda har ett hjärta som klappar för).
Dessutom vill jag uppmana er att prata direkt med varandra (möjligen per telefon) för att försöka lösa eran personliga dispyt i detta ärende.
n3mmr skrev:Svante skrev:Ang AB och ABX:
Jag har alltid undrat varför man inte faktiskt testar direkt det man säger sig vilja testa, nämligen om det finns en skillnad?
Dvs Spela upp X resp Y. två svar kan ges: X=Y eller X<>Y.
Två fall finns: (X=F, Y=F) resp (X=F, Y=E)
Vari ligger nackdelen med denna metod??
Thomas_A skrev:Poängen med en ABX är ganska uppenbar eftersom hörselminnet är kort. Att man missar en del skillnader pga av detta är uppenbart, vid musiklyssning är ju upplevelsen i samma stund man hör ljudet.
Svante skrev:silvervarg skrev:Däremot hoppas jag att ni läser detta inlägg och begrundar vad som är bäst för LTS (som jag tror att ni båda har ett hjärta som klappar för).
Dessutom vill jag uppmana er att prata direkt med varandra (möjligen per telefon) för att försöka lösa eran personliga dispyt i detta ärende.
Jadå, jag läser. Men även om vi skulle lösa just det som har hänt så ser jag ingen återvändo för mig själv till LTS styrelse. Det går liksom inte oavsett om Ingvar låter sig övertalas tillbaka eller inte. Smällen och insikten var för hård. Och jag är både glad och ledsen för det. Jag är glad för att jag äntligen kan berätta öppet om min kritik mot testet, jag har länge velat öppna upp verksamheten men mött motstånd. Jag är ledsen bla för att det kommer att innebära mindre deltagande i hifisverige.
Men det där var OT.
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:Ang AB och ABX:
Jag har alltid undrat varför man inte faktiskt testar direkt det man säger sig vilja testa, nämligen om det finns en skillnad?
Nackdelen ligger i att man snarare kommer att mäta upp folks benägenhet att lita på sin förmåga. De kan alltid välja att säga att det inte finns någon skillnad. Den som gärna fegar kommer att behöva mer skillnad för att våga säga att den finns.
Om man tvingar folk att välja så gör de så gott de kan och då får man reda på hur bra de kan.
Thomas_A skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:Ang AB och ABX:
Nackdelen ligger i att man snarare kommer att mäta upp folks benägenhet att lita på sin förmåga. De kan alltid välja att säga att det inte finns någon skillnad. Den som gärna fegar kommer att behöva mer skillnad för att våga säga att den finns.
Om man tvingar folk att välja så gör de så gott de kan och då får man reda på hur bra de kan.
Ovanstående metod är inte bra pga av att den inte har någon känd jämförelse. Dock ska man aldrig tvinga någon att svara vid ett test, utan folk svarar endast om de är säkra eller tror sig veta. Bedömer man att man gissar, ska man hoppa över omgången och försöka på nästa. Frågan man ställer sig är hur pass säker man ska vara för att bedöma att man ska svara? Jo man testar och övar helt enkelt för att kunna få ett mått på vad man ska gå efter. Att de som övat också är skickligare är ju vetenskapligt visat.
Svante skrev:Thomas_A skrev:Poängen med en ABX är ganska uppenbar eftersom hörselminnet är kort. Att man missar en del skillnader pga av detta är uppenbart, vid musiklyssning är ju upplevelsen i samma stund man hör ljudet.
Hehe, ja jag vill som sagt inte tvinga någon att använda AB, men det ovanstående tycker jag just är ett argument för AB, inte ABX. I ABX måste man ju jämföra två jämförelser med varandra. Är X likare A än det är likt B?
n3mmr skrev:Thomas_A skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:Ang AB och ABX:
Ovanstående metod är inte bra pga av att den inte har någon känd jämförelse. Dock ska man aldrig tvinga någon att svara vid ett test, utan folk svarar endast om de är säkra eller tror sig veta. Bedömer man att man gissar, ska man hoppa över omgången och försöka på nästa. Frågan man ställer sig är hur pass säker man ska vara för att bedöma att man ska svara? Jo man testar och övar helt enkelt för att kunna få ett mått på vad man ska gå efter. Att de som övat också är skickligare är ju vetenskapligt visat.
Har den ju! Man vet ju att X alltid är F.
Svante skrev:Men även om vi skulle lösa just det som har hänt så ser jag ingen återvändo för mig själv till LTS styrelse. Det går liksom inte oavsett om Ingvar låter sig övertalas tillbaka eller inte. Smällen och insikten var för hård. Och jag är både glad och ledsen för det. Jag är glad för att jag äntligen kan berätta öppet om min kritik mot testet, jag har länge velat öppna upp verksamheten men mött motstånd. Jag är ledsen bla för att det kommer att innebära mindre deltagande i hifisverige.
Men det där var OT.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster