Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Vill du ha ett riktigt bra element så kan jag varmt rekomendera Ingvars 10" eller 12"
Lazyworm skrev:Vill du ha ett riktigt bra element så kan jag varmt rekomendera Ingvars 10" eller 12"

ja det är ingen dålig ide...varför har jag inte tänkt på dom? skumt...
vad är oddsen att det blir bra på första försöket om man försöker speca själv tex vas, qts och slaglängd?
Zalve skrev:ja det är ingen dålig ide...varför har jag inte tänkt på dom? skumt...
vad är oddsen att det blir bra på första försöket om man försöker speca själv tex vas, qts och slaglängd?
kanske för att det var dem så "sågade" när jag visade upp ett elementförslag !?![]()
Det var deras FlexUnit 15"
Nagrania skrev:Låter även de större modellerna i DD serien bumligt? I så fall hur kan då Velodyn vara så kritikerrosade. Jag har själv aldrig hört någon av de stora 15" & 18":arna. Dom är ju inte så där jättevanliga och dom har väkt ett visst intresse hos mig. Jag har tänkt att dom skulle spela ihop med 15":s JBL basar.

Haakan_W skrev:boom skrev:köp 2 adire tumult 15 och bli lycklig kostar ca 10.000 i import
duger inte på långa vägar...knappt användbar över 40hz
Det där vet du inget om för du har inte lyssnat/testad dem självHaakan_W skrev:boom skrev:köp 2 adire tumult 15 och bli lycklig kostar ca 10.000 i import
Det där vet du inget om för du har inte lyssnat/testad dem självKaffekoppen skrev:Haakan_W skrev:boom skrev:köp 2 adire tumult 15 och bli lycklig kostar ca 10.000 i import
Kaffekoppen skrev:Njae, nu får du nog citera bättre
Jag vet ingen om just Tumulten som Dan Wiggin utvecklade ursprungligen, men jag var med honom och var delaktig i framtagningen av Shiva (även om Adire hette Avatar på den tiden). Det elementet var helt okej för prislappen, särskillt om man var med och köpte i den första batchen som gjorde att företaget kom igång. Det är numera i sin femte revision om jag inte är helt ute och cyklar. Skumkanten är iallafall som ny på mitt förproduktionsexemplar av Shiva efter 8år - det var jag mest orolig för!
Jag sa bara till Håkan att jag inte tror att han varken lyssnat eller testat tumulten, även om jag vet att han har infon från källor som man kan ställa för trovärdiga![]()
Jag har inte kritiserat ditt val av element alls Boom, du är säkert väldigt nöjd!
Personligen vet jag inte så mycket om 15" basar förutom de JBL elementen vi använde i våra stora mobila discotek för sisådär 18 år sedan, men Lambda PR15 har jag sett och lyssnat på i fabrik i Florida och det är ett riktigt fint element som bygger på samma tankegångar som Ino Audios (numera ur sortimentet bortagna) 15" element.
Vem som utvecklar åt Adire idag vet jag inte, men jag tror att Dan har ett finger med i spelet fortfarande
Så.. vad spelar du med i din bil mannen? Själv har jag Skoda orginalhögtalare
Kaffekoppen skrev:... men Lambda PR15 har jag sett och lyssnat på i fabrik i Florida och det är ett riktigt fint element som bygger på samma tankegångar som Ino Audios (numera ur sortimentet bortagna) 15" element.
Haakan_W skrev:boom skrev:köp 2 adire tumult 15 och bli lycklig kostar ca 10.000 i import
Lazyworm skrev:Haakan_W skrev:boom skrev:köp 2 adire tumult 15 och bli lycklig kostar ca 10.000 i import
Det ska bli kul att se vad du hittar som distar mindre och som flyttar 11l luft![]()
Jag har ju gjort en del mätningar ooch jämfört den med några olika basar (inkl Ino) och man kan väl säga att gränsen då den börjar dista mer än gemene bas (pga induktansen) ligger på 60Hz, under 60Hz så piskar den upp det mesta så jag vet inte riktigt var du fått dina 40Hz ifrån. Du får gärna komma över med en bas som ska dista mindre så mäter vi lite
Med 2st Tumulter delade vid 80Hz i så kan jag spela starkare än jag behöver utan någon upplevd distorsion i basregistret.
Kortslutningsringar av koppar i motorsystemet och korrekt dimensionering och materialval i största allmänhet. Byggd med snäva tolleranser. Kostsamt.Max_Headroom skrev:Kaffekoppen skrev:... men Lambda PR15 har jag sett och lyssnat på i fabrik i Florida och det är ett riktigt fint element som bygger på samma tankegångar som Ino Audios (numera ur sortimentet bortagna) 15" element.
Ja och vad för tankegångar är det då? Bortsett från att få fram bas med lägsta möjliga dist, förståss... Vilka metoder tillgripes för att åstadkomma detta? Och hur *** lyckas LA få så löjligt låg induktans i motorn? Huh?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster