Goran skrev:Hallå !
Det verkar vara ett intressant bygge som håller på att framskrida
man får väl grattulera konstruktören (naqref) till initiativet.
Tackar!

Vilken delningfrekvens fick (får) systemet ?
(filtret har ju ändrats lite)
Senaste versionen ligger på 2.7kHz
Brantheten akustiskt sett ?
Svårt att säga eftersom lp-avrullningen inte är helt väldefinierad akustiskt. Begränsar man sig till att kolla på brantheten i övergångsregionen så ligger den på ca 12dB per oktav. Dock ökar det vid högre frekvenser rätt ordentligt. För hp-delen så ligger den på mer väldefinierade 5'te ordningen.
Vilken avstämmning fick lådan ?
38Hz.
Verkningsgrad ?
Kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har så precisa verktyg men man kan spekulera i hur hög den är. Då baserat på de verkningsgrader Vifa resp Peerless uppger. Då ligger den på ca 83dB @ 1m @ 2.83V
ljudtrycksförmåga ? (Dynamiska begränsning)
Inte uppmätt.
Hur stor är fasvridningen ?
Du menar korrigerat för avståndet mätningen har genomförts på, eller? För annars så finns ju faskurvorna utlagda.

Hur ser vågforms intefieringen ut i delningen mellan Bas/Diskant.
Den här frågan får du gärna utveckla!

Hur har konstruktören tänkt på placeringen av elementen för att
få en så bra integration mellan Bas/Diskant som möjligt, vilket har
stor vikt vad gäller en homogen återgivning.
Det har nästan helt ignorerats i andra riktningar än nollgradersriktningen i vertikalplanet. Dock ska det vara rimligt stabilt i ett fönster på +/-10 grader och högtalaren ska ha en loob rakt framåt vid delningen. Andra aspekter har betytt mer som är relativt väsentliga för att EPS är just EPS (d v s billig och lättbygd med ett utseende som inte ska vara helt avvikande mot mer normala högtalare). För riktningar i horisontalplanet så är placeringen dock tänkt på eftersom den symmetriska placeringen av diskanten ger helt symmetrisk spridning oavsett om det är inåt eller utåt sett från nollgradersriktningen i horisontalplanet!