Bra specat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Bra specat?

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-27 23:08

Vad säger faktiskt.ses viktigpettrar om denna spec av en högtalare (alltså mängden information och valet av presenterad informan och presentationens utformning. Om högtalaren är bra kan vi ju låta vara osagt):

Äkta Påstådd studioburk

Max anser att detta är mycket bättre än vad som brukar finnas att tillgå som information från diverse High End-firmor.

Vad saknas? Vad är överfödligt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-27 23:27

Jag har hört den högtalaren vid några tillfällen. Men då var det tillsammans med subwoofer i samma serie. Den lät ju bra men det är en middfältare. JBL har ganska nyligen släppt en digital högtalare som kalibrerar sig själv, men den har jag ännu inte hört.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-28 00:43

Nämen, en sådan där kan ju inte låta bra. Ren studioprodukt gjord för att uppfylla spec. Innehåller säkert bara antiaudiophile-grade komponenter och är dessutom gjord för att kunna användas antingen liggande eller stående. Sådana sub-optimeringar brukar låta lika illa i båda lägena. Typisk ingenjörsprodukt som inte spelar musik.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-28 01:24

Nä nä! Jag har i alla fall hört JBL/LSR spela både musik och film å de med gott resultat. För övrigt kan jag berätta om liknande högtalare från Dynaudio och serien heter Air. Bland det bästa jag har hört då det gäller middhögtalare. Air serien kan stå eller ligga för det handlar bara om att vända på det paketet som innehåller mellan och diskantelement. Skillnaden mellan Dynaudio/Air och JBL LSR är att Dynaudio går att feeda både analogt och digitalt(96/24) och den har inbygg parametrisk eq.
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-28 09:13

Ja, en sån där effektkompressionskurva skulle man ju vilja se för alla högtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-28 14:44

Ur amatörsynvinkel så gillar jag informationsmängden och upplägget, ju mer desto bättre! Tycker inte det var överdrivet, man kan ju själv välja vad man vill läsa noggrannare. För att svara på frågan :)

Återgå till Generellt om hifi