Moderator: Redaktörer
iö skrev:crion skrev:Ang. Biopalatset 1.
Problemet kom när de bytte ut ljudsystemet till HP4000. Jag var liksom IÖ där på "premiären". Jag är fullständigt övertygad om att det är HP4000 hornkonstruktionen som fungerar väldigt dåligt. Jag baserar det på att jag blir enormt lyssningstrött i denna sal (och de andra små rum där dessa ljudsystem sitter). Jag och flickvännen som är vana att lyssna på hög SPL med mitt Meridian system får hålla för öronen i Biopalatset 1 för den kraftiga distorsionen som levereras i mellanregister/diskant.
Jag och min flickvän undviker Biopalatset 1 och de andra HP4000 biograferna så långt det bara går. Det tråkiga är att jag har en kompis som jobbar på Astoria och han förstår inte riktigt min frustration över dessa salonger. Han säger att bolaget bakom HP4000 kan sätta in ett filter som gör att det låter "mjukare" för att dämpa att systemet låter "högt" (vilket jag själv översätter som distorsion).
Vet inte när detta filter kommer, men det låter som en band-aid och jag hoppas verkligen det hjälper något, för jag tycker det sprakar i öronen när jag lyssnar där.
Håller med om allt det ovanstående med avseende på upplevelsen, men jag kan nämna att Sandrews tekniske direktör (har jag hört via omvägar) sagt att ljudkvaliteten vid den ursprungliga lyssningen INTE var tillfyllest, utan varit tveksam (av vilka skäl har jag inte lyckats få detaljinfo om) och han lär ha sagt, att man om man bara hört denna "invigningslyssning", inte skall döma systemet för hårt.
Eftersom han inte gått ut med detta offentligt har jag dock svårt att ta påståendet på allvar.
Det borde ju ha offentliggjorts, och i synnerhet ha berättats för alla de som utsattes för ljudet, på plats. För hur 17 skall man kunna förhålla sig till ett ljudsystem på någon annan grund än med utgångspunkt av det som demonstrerats - och som vid det tillfället dessutom gjorts anspråk på att vara relevant - från de ansvariga?![]()
Hur som helst har jag varit i biografen ifråga flera gånger efter den där ursprungliga visningen, och det har varit plågsamt även alla dessa gånger.![]()
Kanske har det låtit något mindre dåligt än det gjorde den första gången dock? Svårt att jämföra med olika programmaterial (filmer)...
Har dock i flera fall sett samma filmer på andra biografer (mest på Filmstaden Sergel, som trots SF-tillhörigheten ofta visar Sandrew-filmer), och då har det varit uppenbart att det låtit väldigt mycket bättre på "den andra" salongen.
Detta HPS4000-problem kan man kanske tycka är något jag inte skulle behöva bry mig om, allt jag behöver göra är ju att undvika Sandrew-(Astoria-)biograferna!
Men så enkelt är det inte:
1. Jag gillar att se film på bio "första gången", så att bojkotta biografbesökandet är inte att tänka på.![]()
2. Dels är jag lite extra förtjust i det utbud som just Sandrews har - roligare filmer helt enkelt!![]()
3. Dessutom Saknar jag Biopalatset salong 1, som gått från "nästan favorit" till nästan otänkbar.![]()
4. Sandrews har "hotat" med att gå vidare och förstöra flera salonger med HS4000.(Nej, de kallar det varken hot eller att förstöra.)
Jag har förvisso en hyggligt kapabel hemmabio (i en sådan är det ju mycket enklare att nå excellent ljudkvalitet) men jag ogillar att vänta på filmer (vill se dem när de går på bio) - jag ogillar att hyra filmer om det visar sig att jag sen skulle vilja behålla dem - och jag avskyr att äga filmer som jag inte vill se om efter första gången.
Enda lösningen är att se film på bio första gången, och sedan köpa alla dem till hemmabion, som jag vill se flera gånger. Jag går på bio ungefär 100-150 ggr om året, och att behöva välja bort Sandrew på grund av den så till den milda grad öronoväntligt presterande hårdvaran, känns verkligen trist.![]()
Att gå på bio skall ju vara en läcker, delikat och upplyftande upplevelse, inte ett obehag.
Mellanregisterobehag har man förvisso på Rigoletto (salong 1) också, men den känns inte tympad i basen, och det är en jättestor premiärbio - med för det mesta en fantastisk stämning!![]()
Med actionfilm och papperstussar i öronen kan jag definitivt stå ut med Rigoletto - bara man sitter lämpligt till på parkett så trycket i djupbasen är tillfredsställande. På främre raderna balkong är det värre, så dessa platser undviker jag, trots att jag egentligen gillar balkong-perspektivet.
Vh, iö
Däremot har väl både jag och Matts fått upp ögonen för både PatrikF's kunskapsluckor om den faktiska fysiken, och för de absurda ansträngningar han gör, för att så ont blod genom att korsvis citera och förvränga påståenden.
Tror och hoppas att vi båda är immuna mot PatrikF's strategi vid det här laget. I varje fall när det är just oss två han försöker spela ut mot varandra.
patrikf skrev:Ingemar Öhman skrev:Däremot har väl både jag och Matts fått upp ögonen för både PatrikF's kunskapsluckor om den faktiska fysiken, och för de absurda ansträngningar han gör, för att så ont blod genom att korsvis citera och förvränga påståenden.
Tror och hoppas att vi båda är immuna mot PatrikF's strategi vid det här laget. I varje fall när det är just oss två han försöker spela ut mot varandra.
Antyder du att jag på något sätt har agerat för att "spela ut" dig mot mot en Matts som inte kan läsa vad som skrivs på forumen själv?
Kan du vara så vänlig att komma med konkreta bevis eller exempel tack.
Annars ägnar du dig åt en riktigt simpel form av ryktesspridning.
Däremot har väl både jag och Matts fått upp ögonen för både PatrikF's kunskapsluckor om den faktiska fysiken,
Kaffekoppen skrev:Verkligen!!
Om man önskar ett mindre auktoritärt samtalsklimat kanske man själv skulle avstå att föra fram teser som om det vore allmänt erkända - när man i själva verket bara gissar eller funderar över något. Eller tom gör påståenden för att påvisa någon annans framförande som felaktigt - utan att det man påstår har saklig grund.
Det är verkligen ett trist sätt att på ett utstuderat sätt vara både retorisk och ifrågasättande.
Tragiskt och tråkigt.
tvett skrev:Det här är fan tragiskt.
patrikf. När ska du börja besvara saker, alla saker och inte bara de du känner att du har en chans att "vinna"? Ämnen som du själv otroligt nog fattar att du inte kan besvara ignorerar du istället.
Kaffekoppen skrev:Jag känner Patrikf och han är en hyvens kille. Men här och i ett antal andra trådar agerar han verkligen trist!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster