Vinylspelare, vet någon något om denna??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Vinylspelare, vet någon något om denna??

Inläggav henriksch » 2006-12-27 00:02

Fick tag på denna, i mitt tycke, snygga sak. Men det brummar för gräsligt om den när jag kopplade in den. Sen började jag fundera... insåg snabbt att jag inte vet ett skit om skivspelare trots att jag har åldern inne och gillar HIFI, har en Tandberg/Thorens med en Concorde som jag aldrig funderat så mycket över.
Så då denna Dux:
Den kom med i ett köp av en ReVox A76 med tillhörande Tuner som bara inte gick att låta bli.
Har aldrig sett en pickup som denna, det verkar finna olika typer av uttag på ReVoxen. Har dock inte provat skivspelaren på just ReVox:en eftersom den komm utan några som helst kablar (och tillomed strömkabeln är ovanlig), utan har provat den på en Yamaha CR1040 och en Luxman L210 med samma resultat.
Inte jordning, det har jag testat...
En annan pickup som jag har löst passar inte tonarmsfästet så jag har int ekunnat testa detta.
Någon som har förslag?
Den heter DUX 2258, vet någon om den är något att ha???

och en sak till

HUR SJUTTON LÄGGER MAN IN BILDER?

Tacksam för alla tips och råd

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-27 01:02

Man använder img-taggar, eller den andra knappen från höger när man skriver inlägg. Skall se ut såhär;

Kod: Markera allt
[img]http://user.faktiskt.io/vee-eight/Sandlada.jpg[/img]

Detta blir således såhär:

Bild

Nu behöver du inte just bara använda denna bild på sandlådan utan pillar i den fullständiga URL:en till bilden du vill visa mellan img-taggarna. :wink: Om du saknar ställe att lägga upp bilder på så kolla här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 343#170343

Ang skivspelaren:

Kollat om jordsladden är ansluten till tonarmen?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-27 10:20

Okej, med risk att göra bort mig fullständigt och dessutom offentligt kommer här ett försök att lägga upp bilder på den startade DUX-vinyl-tråden, får se hur det går...

Bild

Bild

Bild

mvh
H
Senast redigerad av henriksch 2006-12-28 01:43, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-27 10:28

:oops:
hmmm...
länken finns i inlägget
bilderna finns i mappen
men
inte i inlägget
och länkarna fungerar inte
och bilderna är löjligt stora (trots jpg)
...sorry, fattar inte vad jag gjort för fel
/H

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-27 11:32

Mja, det var fel adress på bilderna; de skall ha http://user.faktiskt.io/henriksch/DUX%20001.jpg etc pga ett mellanrum i filnamnet. Dessutom var bilderna hiskeligt stora. Minska ned dem i photoshop eller liknande till runt 700 punkter i bredd, så blir det inte så mkt sidscrollande och trögladdad tråd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
highfive

länkar till bilder

Inläggav highfive » 2006-12-27 11:41

hmmm...
länken finns i inlägget
bilderna finns i mappen
men
inte i inlägget
och länkarna fungerar inte
och bilderna är löjligt stora (trots jpg)
...sorry, fattar inte vad jag gjort för fel
/H

Hej henriksch

Du har fått in ett mellanslag mellan DUX och siffrorna, se:
Länkadressen: http://user.faktiskt.io/henriksch/DUX001.jpg

På bildservern: http://user.faktiskt.io/henriksch/DUX%20001.jpg

%2, betyder mellanslag i html.....

För att krympa bilder använd IrfanView: http://www.irfanview.com/

Grammofonen är troligen en tidig 60-talare, se modernare grammofoner i PHILIPS modellprogram från 60 och 70 talet på:

http://telefunken.te.funpic.de/philips.html , från hemsidan:

http://wega.we.funpic.de/

mvh highfive 8)

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-28 01:55

Tack för hjälpen till er som svarat. Fann min spelare i Philipskatalog från -66 och -67.
Orginalpickupen kvar...
Förmodligen inget att lägga ner möda på även om den är i bra skick och ett snyggt jobb.
Nu funkar länkarna om man kopierar adressen och lägger det i adressfältet. Ändrade bara i inlägget med ett mellanslag.
Skumt det där eftersom jag kopierade-klistrade in bara.
Skall bli bättre på det där till nästa gång.
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-12-28 11:20

brummar mycket? du har väll inte glömt jord-kabeln?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2006-12-28 11:35

Hej!

Instämmer med Ivil. Även om du har provat så är det nog där det ligger.
Du har väl en adapter från 5polig DIN kontakt till 2 Phono hanar?
Sen måste du ansluta skivspelaren med en jordkabel från lämpligt ställe till förstärkaren. Brummar det fortfarande så vrid skivspelarens elkontakt ett halvt varv i uttaget. Samt se till att de (skivsp. o först.) ligger på samma fas.

Sten R

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-29 13:39

Okej
Nu har jag:
Kollat kontakterna och lödat om (de var bytta till RCA, lite taffligt isolerat)
Dragit en extra jordkabel från chassit (och kollat att tonarmen är kopplad isoleringsfritt från chassiet) till stärkarens jordanslutning.
Mätt och härjat, men ingen förändring.
Dock har jag noterat ett fenomen:
När jag skruvar loss pickupen förändras "brummlet" till ett annat, mindre fladdrande brummande. (Lite svårt med de onomatopoetiska beskrivningarna här...) .
Djääädrigt trist för jag har en kompis som verkligen behöver den stiliga designen när han skall lyssna på sina gamla Dylan-bootlegs, varpå var och en på forumet förstår att det inte främst är utsökt ljudkvalitet som eftersöks utan snarare en fungerande totalupplevelse tillsammans med nyrenoverade JBL L36, Yamaha CR1040 och just den struliga DUX:en med sin snygga trälåda och den frästa pickupen. Som det är nu så har han en Plast-Pioneer och det funkar ju bara till ABBA (och såna skivor har han inte).
Skall jag plocka ner och byta kondingar och transistorer i den lilla förstärkningen eller vad det nu är signalen går ut i från?? Som alla hör så är det en som inte drar sig för att öppet exponera sin okunnighet som skriver.
HJÄLP - eller skall jag ge upp.
MVH
Henrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2006-12-29 15:27

Henrik,jag undrar om du inte har en DUX 5228.Den finns i DUX-katalogen från 1966 och heter DUX PLAYMASTER Hi Fi 5228 eller 5228F om det är en inbyggd förförstärkare.En förförstärkare behövs ju om det är en magnetodunamisk pickup och man ska ansluta till en vanlig radio som ju var vanligt på 60-talet.Den ser i alla fall exakt ut som din.

Det låter som om du har den med RIAA steg,eftersom du frågar om "byta kondingar och transistorer...".Det är troligt att brummet kommer därifrån.Själv tippar jag på brum från nätdelen till detta RIAA-steg(om det nu inte lossnat ngn jordtamp nånstans).Bäst vore om vi hittar ett schema.Sitter det inte ett fastlimmat inuti?Det gjorde det ofta på Philipsgrammofoner.Annars har jag några schema,men måste då veta ungefär vilken modell det är.

Brummet kan bero på flera saker-t.ex kass diod eller ellyt i nätdelen bara för att nämna några tänkbara orsaker..........

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2006-12-29 15:56

"Researchade" lite och hittade Philips-varianten,så nu har jag schemat.

http://www.radiomuseum.org/r/philips_hi ... spiel.html

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-29 21:24

Rolf!
Tack för dina svar. Det låter ju ganska självklart när du säger det sett i ett tidsperspektiv, en Radiola hade rimligen inget inbyggt Riia

Det låter ju som om jag har modellen med inbyggt Riiasteg. Testade därför att koppla in spelaren på tuneringången med gott resultat. Att koppla in en lite halvrufflig 40 år gammal pickup i serie i två känsliga steg efter varandra är ju kanske inte det fiffigaste man kan göra. Lite brummel kvarstår men det är inte tillnärmelsevis lika störande. Konsekvensen av detta är ju att jag med denna inkoppling använder skivspelarens inbyggda Riiasteg och kommer upp i en normal förstärkning till en aux/tuneringång.

Så nu funderar jag på om man skulle plocka signalen från pickupen direkt efter tonarmen, alltså koppla förbi det inbyggda Riiasteget och därför blir frågan såklart om det är rimligt att tro att man kan plocka signalen direkt på ingången till riiasteget eller om det normalt är kopllat någonslags liten förstårkning mellan en tonarm och en phonoingång

Ett annat alternativ är kanske att plocka kablarna från Pickupen in i Riiasteget och sedan koppla in en lös Riiaförstärkare. (Har en lös eftersom jag bytt min NAD c320 utan phonoingång mot en trevlig NAD 3100 med Riiasteg inbyggt.)

Återigen tack för hjälpen, orkar du eller någon annan ge mig råd i de följdfrågor som uppstått är jag tacksam.

MVH
Henrik S

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2006-12-30 15:40

Det borde gå att bara ta bort kablarna från kortet och sedan löda ihop dem.Låt bara den nu bortkopplade förstärkaren sitta kvar i spelaren(kan vara bra att ha om man skulle vilja återställa till originalskick!).Visserligen var Philips tidiga mm-pickuper på den här tiden gjorda för 68Kohm impedans,men det ger så liten skillnad på ljudet,så det spelar ingen roll.Anslut bara till en "modern" PU-ingång,så sköter förstärkaren om både RIAA-korrektionen och förstärkningen.Då behövs inga fler förstärkarsteg.

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-30 18:03

Återigen stort tack, skall testa att koppla förbi vinylspelaren riia-steg. Funkar det så kommer kamraten att bli glad.
MVH
Henrik S

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-12-31 17:38

Hej
Tack för alla tips, fungerade utmärkt att koppla förbi det inbyggda riiasteget.

MVH
Henrik S

Återgå till Vintage-hifi