Nödvändigt att skära av HF med metalldiskanter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Nödvändigt att skära av HF med metalldiskanter?

Inläggav Richard » 2007-01-02 23:38

Är det ljudmässigt bättre att skära av en metalldiskant med en liten drosselspole, säg 0,03 mH för att få bort dessa diskanters uppbrytning mellan 20 -30 khz?

Är uppbrytningen hörbar ?

Om så är fallet borde väl en spole kunna motiveras ( i serie ).

Finns det någon som har erfarenhet av detta ?

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-02 23:58

Jag tror inte att det hjälper något vidare! Om din diskant har en liten höjning vid 20k (inte helt ovanligt för metalldomar) så du kan lägga delningen där så har nivån ändå inte sjunkit mer än 6dB vid 40k! Jag tror att det diskuterats här tidigare om det här alls hörs eller inte. Vill man nu dela bort det där "skräpet" måste man nog tillgripa brantare filter och då blir väl frågan om inte inverkan blir större i det hörbara området?

Skulle nog med förkärlek välja textil (silke?) eller mer sofistikerade material tex titanoxid (Focal).

/Jocke

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-03 00:12

Ja, det känns ju inte så kul att lägga komponenter i serie som kanske inte ens behövs, ännu värre med brantare filter.

Kan förstärkaren må dåligt av dessa metalldomars peak ?

Dvs. låta sämre i det hörbara frekvensområdet?

Är detta anledningen till att en del människor inte gillar metalldomer, det låter vasst, osv.?

Kan frekvenser över 20000 Hz spegla sig ned i det hörbara området ?

Någon som vet något?

Vänlig hälsn. Richard

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-03 01:15

Finns det något inspelat över 21KHz på en vanlig CD-skiva. Låter det illa i den högsta diskanten så har jag kommit på att det beror på att diskanthögtalaren har svårt att hantera en så hög nivå som det ofta handlar om på många inspelningar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-07 19:39

Tack Nagrania för detta inlägg!

Du har ju rätt i att CD inte innehåller så mycket HF över det hörbara området.

Jag vet att LTS FI har en liten drosselspole i serie med metalldiskanten, test i Elektronikvärlden - 99 i något nr. tror jag det var.

Högtalaren är ju konstruerad av Ingvar Öhman ( han verkar mycket kompetent ).

Det måste väl finnas en anledning till denna spole ?

Vänliga hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-07 20:14

Ja, det finns ju som sagt ett synnerligen effektivt lågpassfilter på CD-spelarens utgång. Man kan iofs tänka sig andra signalkällor, men de innehåller inte heller särskilt mycket däruppe.

Utan att veta hur Ingvar har tänkt om det sitter en seriedrossel på diskanten i LTS-högtalarna, så gissar jag att den är avsedd att ha effekter i det hörbara området under 20 kHz. Men det vet jag ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-07 20:24

Vet Ingvar något om detta?

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-07 20:49

Richard skrev:...
Jag vet att LTS FI har en liten drosselspole i serie med metalldiskanten, test i Elektronikvärlden - 99 i något nr. tror jag det var.
...
Det måste väl finnas en anledning till denna spole ?
...

Över en frekvens motsvarande halva våglängden mot konradien (tror jag det var) ökar högtalarens direktivitet. Vissa element är konstruerade för rak energirespons vilket innebär att återgivningen "on axis" stiger. För en 1" dome händer det här över en 12-14kHz. För att ge en "rak" återgivning av direktljudet fordras en justering på tex det här sättet.

/Jocke

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-07 20:52

Då har alltså spolen en uppgift i det hörbara området och är inte till för att kontrollera uppbrytningen.

Det verkar nog vara så.

Om ditt resonemang stämmer Jocke, så innebär det att de flesta högtalare med 1 tums diskantdome mår bra av en seriespole för att linjärisera frekvensgången, oavsett mjukt eller hårt membran, eller?

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-07 21:41

Tja, spolen undertrycker ju uppbrytningen också! Har inte sådan koll på LTS-högtalarna att jag vet vilken diskant det är eller vet hur stor spolen är.

Njä, man kan nog inte säga att det gäller alla domar. Det finns naturligvis de (även om alla sannolikt är en kompromiss) som är konstruerade för "rak" återgivning i direktfältet med fallande energirespons som resultat.

Däremot har alla element uppbrytning som resultat om de drivs över en frekvens motsvarande konens storlek. Sedan görs ju ambitiösa försök med olika material och utformning för att minska dess effekter!

/J

Återgå till DIY-forum