luxor orchestra?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

luxor orchestra?

Inläggav zapanasta » 2006-11-20 22:27

Hej,nån som vet nåt om ett par gamla högtalare som heter luxor orchestra?bara sett nån otydlig bild på ett par,såg inte riktigt hur dom såg ut ock va det är för lådprincip men dom såg stora ut.mvh.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 22:29

lite nyfiken här... varför vill du veta mer om dessa högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-11-20 22:34

Bill50x skrev:lite nyfiken här... varför vill du veta mer om dessa högtalare?

/ B
Hej,ren nyfikenhet bara.Har renoverat ett par transmissionline ock dom låter inte dumt,visste inte att luxor gjort ännu större högtalare.mvh.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 22:45

zapanasta skrev:
Bill50x skrev:lite nyfiken här... varför vill du veta mer om dessa högtalare?

/ B
Hej,ren nyfikenhet bara.Har renoverat ett par transmissionline ock dom låter inte dumt,visste inte att luxor gjort ännu större högtalare.mvh.

okej.... Hittar också bara suddig (grovt rastrerad bild) på dessa. Ser dock ut att vara två 12" typ + lite annat....

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-20 22:54

Orchestra är från mitten av 80-talet. Luxors egna element. Två av varje. Samma element som i "8071 Transmissionline". Basarna är alltså på 10 tum. Orchestra är också en transmissionlinjelåda. Den är något smalare än 8071; ca 35-40 cm och högre; över 1 m. Porten sitter på baksidan. Konstruerad i vid fabriken i Motala.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-11-20 22:58

Kranzberg skrev:Orchestra är från mitten av 80-talet. Luxors egna element. Två av varje. Samma element som i "8071 Transmissionline". Basarna är alltså på 10 tum. Orchestra är också en transmissionlinjelåda. Den är något smalare än 8071; ca 35-40 cm och högre; över 1 m. Porten sitter på baksidan. Konstruerad i vid fabriken i Motala.
Bild
Ok,tack för svaret,dessa måste vara väldigt sällsynta,undrar hur dom låter mot den mer vanliga transmissionline lådan jag har.Dessa verkar också ha ett anorlunda filter vad jag kan se,branthet 6/12/12, på mina verkar det vara 12/6/6 om jag inte är ute på en rejäl cyckeltur,är ingen expert på filter,det är ju en sak att plocka bort dom gamla kondensatorerna som jag gjort ock löda dit nya polyester med samma värden som det var på dom gamla elektrolyterna(klarar nog de flesta av).mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-22 23:41

Hej,ingen som lyssnat på dessa högtalare?kan ju vara intressant om man skulle stöta på ett par nångång ock veta om dom låter bättre eller sämre än 8071.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-29 00:19

Hej igen,ingen som lyssnat på dessa högtalare?Har ett par på gång nämligen men skulle ju va intressant om nån kunde säga nåt om ljudet i dom.Hittar absolut inget på nätet om dom heller,enda information jag sett är det som kranzberg delat med sig utav.8071 står det ju rätt mycket om faktiskt ock det är ju en äldre modell.Kan det va så att det inte var nån vidare lyckad konstruktion detta?(orchestra)Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-02 17:36

ingen som vet nåt?får nog ge upp detta,Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-02 19:33

Köp om du har ett par på lut. Om inte annat för att de är mycket ovanliga.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-02 19:58

Kranzberg skrev:Köp om du har ett par på lut. Om inte annat för att de är mycket ovanliga.
Hej,jodå nyfiken är jag allt,men förmodligen så är väl kanterna på basarna slut ock det ser ut på bilderna ovan att även mellanregistren har skumupphängning, så det kan ju bli lite jobb ock kostnader innan man får dom ok med så många element ock fiksa till.Sen vet man ju inte hur dom låter i jämförelse med mina heller.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-02 21:00

Mellanreg och inte heller diskanterna är något problem att få tag på. Bara att gå till någon loppis och titta efter luxor/skantic-lådor. Man får dem för nästan inga pengar alls. Diskanterna sitter i "alla" Luxors lådor från mitten av 70-talet och framåt, fast oftast modellen med "baffel" i aluminium i stället för plast, som på 8071 och Orchestra. Spelar ingen roll, det är samma diskant.
Mellanreg sitter i Luxors större lådor från mitten av 70-talet och framåt. De tidiga modellerna hade veckad pappkant. 8071 är bestyckad med sådan. På 80-talet gick man över till skumkant. Jag har haft bägge modellerna. Ingen ljudskillnad vad jag kunde höra och skumkanten var i fint skick så sent som i höstas när jag sålde mina 8071 och de reservelement jag hade liggande. Mellanreg med pappkant har större magnet och därmed bättre effekttåighet än de med skumkant.
Titta på bilden här. Här ser man tydligt att mellanreg har pappupphängning.
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-02 21:43

Kranzberg skrev:Mellanreg och inte heller diskanterna är något problem att få tag på. Bara att gå till någon loppis och titta efter luxor/skantic-lådor. Man får dem för nästan inga pengar alls. Diskanterna sitter i "alla" Luxors lådor från mitten av 70-talet och framåt, fast oftast modellen med "baffel" i aluminium i stället för plast, som på 8071 och Orchestra. Spelar ingen roll, det är samma diskant.
Mellanreg sitter i Luxors större lådor från mitten av 70-talet och framåt. De tidiga modellerna hade veckad pappkant. 8071 är bestyckad med sådan. På 80-talet gick man över till skumkant. Jag har haft bägge modellerna. Ingen ljudskillnad vad jag kunde höra och skumkanten var i fint skick så sent som i höstas när jag sålde mina 8071 och de reservelement jag hade liggande. Mellanreg med pappkant har större magnet och därmed bättre effekttåighet än de med skumkant.
Titta på bilden här. Här ser man tydligt att mellanreg har pappupphängning.
Bild
Hej,har 2 par såna här luxor 8071 som jag nyligen renoverat,mkt bra skick på båda paren ock låter kanon tycker jag(framförallt efter jag böt filterkomponeter i ena paret ock körde dom sen mot varandra) (paret med det nyrenoverade filtret låter bra mycket bättre)satt i polyesterkondensatorer i stället för elektrolyter.Andledningen till att jag tvekar angående dessa orchestra är att dom är på 8 ohm,får ut mindre kräm ur förstärkaren,har testat att köra 2 seriekopplade 8071 mot 1.Den ensamma är effektivare.Så jag antar att dessa orchestra vill ha en riktig kraftkälla för att spela ut.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-03 11:49

Hej,ringde till autoliv som figurerar i luxors gamla lokaler ock fick prata med en där som tydligen även jobbat där när företaget luxor huserade där.Försökte få fram lite information om dessa orchestra högtalare.Han påstod att audio avdelningen las ner 1980,efter 1980 sa han att det bara var små högtalare som beställdes utifrån som det stod luxor på ock en avdelning som hette luxor parts bildades,men några mer högtalare har inte utveklats på fabriken i motala sen 1980,denna man kan ju ha fel vad vet jag.Dessa orchestra måste ju komma från nånstans.Mvh. http://web.telia.com/~u14122657/Luxor/s ... _luxor.htm

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 15:12

Zapanasta! (och andra välvilligt intresserade)

Så här är/var det med Orchestra:

Jag bor ju i Motala och är lite bekant med Jalle Bladelius; pappa till Mikael Bladelius, tack vare att en av Mikaels brorsdöttrar är bästa kompis med vår minsta dotter. Enligt Jalle, som jobbade som ingenjör på Luxor vid den här tiden, är Orchestra tillverkad och konstruerad i Motala. Chefskonstruktören på audiosidan heter Sune Pettersson. Han är nu platschef på Harman Becker, som för övrigt ska lägga ner sin avdelning i Motala. Jag har även pratat med honom. Det är han som konstruerat både 8071 och Orchestra. Orchestra är enligt honom från tidigt 80-tal, men tillverkades i väldigt få exemplar. Den var tänkt som en efterföljare till 8071.
Både Jalle och Sune bekräftar också att förstärkaren 7082A och den tillhörande tunern (och receivern) är konstruerade och tillverkade av Luxman. Dock med specialönskemål från Luxor, t ex DIN-kontakter och presets på tunern. Luxor hade Luxmanagenturen i Sverige vid den här tiden.

Zapanasta - var bor du?
Hur kommer det sig att du är intresserad av Luxor?
Svara gärna i PM.

M v h

:)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-03 15:31

Hehe.. de där diskanterna känner jag igen.. :lol:
/J

Cygnus resurectum

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-01-03 15:44

Kranzberg:
Respekt!

Tyvärr kan jag inte bidra med något i ämnet
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-03 17:32

Hmmm om dom gick över till skumkant -80 hur gamla är då isåfall dessa?
Bild
Ser ju inte ut som dom som sitter i dom där lådorna du länkade till

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 21:54

Det är väl ingen som minns eller vet exakt när man bytte till skumkant och troligt är väl att bägge varianterna fanns parallellt. Vad jag vet är att 8071 serie 1 har mellanreg med pappkant. Serie 1 kom så som jag minns 78/79. Enligt Sune Pettersson kom de första 8071 år 1978.
Jag har inte sett några 8071 med skumkant. De Orchestra jag sett och andra mindre modeller från 80-talet jag kommit i kontakt med har alla haft mellanreg med skumkant.
De du visar bild på har suttit i ett par 8071 eller i modellen mindre; 5061 (basreflex). De ser likadana ut som de mellanreg som sitter i de 8071 jag hade. Både basen, mellanreg och diskanten såg olika ut i detaljer genom åren. En del diskanter t ex har frigolit bakom domen, medan andra inte har det. En del både basar och diskanter har en gjuten plastring runt magneten, andra har inte denna ring. Även färgen på basens korg varierade. Jag har sett gråsvarta, grönsvarta, helt plåtblanka och sådana som varit i galvad plåt. Diskanten finns som jag ovan nämnde i ett utförande med svarteloxerad aluminiumbaffel (monterades innifrån) och i en variant med plastbaffel (monterades utifrån). I alla små lådor med galler monterades elementen innifrån. Även mellanreg fanns med olika färger på korgen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-03 23:34

Kranzberg skrev:Det är väl ingen som minns eller vet exakt när man bytte till skumkant och troligt är väl att bägge varianterna fanns parallellt. Vad jag vet är att 8071 serie 1 har mellanreg med pappkant. Serie 1 kom så som jag minns 78/79. Enligt Sune Pettersson kom de första 8071 år 1978.
Jag har inte sett några 8071 med skumkant. De Orchestra jag sett och andra mindre modeller från 80-talet jag kommit i kontakt med har alla haft mellanreg med skumkant.
De du visar bild på har suttit i ett par 8071 eller i modellen mindre; 5061 (basreflex). De ser likadana ut som de mellanreg som sitter i de 8071 jag hade. Både basen, mellanreg och diskanten såg olika ut i detaljer genom åren. En del diskanter t ex har frigolit bakom domen, medan andra inte har det. En del både basar och diskanter har en gjuten plastring runt magneten, andra har inte denna ring. Även färgen på basens korg varierade. Jag har sett gråsvarta, grönsvarta, helt plåtblanka och sådana som varit i galvad plåt. Diskanten finns som jag ovan nämnde i ett utförande med svarteloxerad aluminiumbaffel (monterades innifrån) och i en variant med plastbaffel (monterades utifrån). I alla små lådor med galler monterades elementen innifrån. Även mellanreg fanns med olika färger på korgen.
Hej,mina 2 par 8071 har såna mellanregister,skillnaden är att dammkåpan på mina mellanreg är vänd inåt ock gjord av nåt tygliknande så man ser in i spolen om man lyser med en ficklampa,samma matreal som dammkåpan på basarna är gjord av.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 23:52

zapanasta skrev: Hej,mina 2 par 8071 har såna mellanregister,skillnaden är att dammkåpan på mina mellanreg är vänd inåt ock gjord av nåt tygliknande så man ser in i spolen om man lyser med en ficklampa,samma matreal som dammkåpan på basarna är gjord av.PS kranzberg,fick du nåt pm eller funkar inte funktionen.har skickat några pm förut till några men inte fått nåt svar.Mvh.

Ja, det är riktigt. Bägge typerna fanns. Jag vill minnas att det i mina 8071 satt samma modell som du har i dina.

Du har fått PM!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-04 01:45

Lådorna dom på bilden satt i hade svart skumfront och 6,5" basar, men grejen är att jag har för mig att dessa användes som mellanreg/diskanter om jag inte minns helt galet, kan det stämma? Tror det bara var 2 element/låda.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-04 10:04

De satt nog i en låda från början av 80-talet. Den hette 4001/4081 beroende på hur skumfronten såg ut och troligen också på vilket år den gjordes. Lådan hade en bas på 16.5 cm, en diskant och ett mellanreg .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-04 15:31

Hej,byter märke lite här.Audio tronic cm-3 ,nån som lyssnat på dessa?är ju också en transmissionlinelåda med dubbla kef åttor ock en band diskant från gamma som går att få för rimliga pengar 2-3000 kr.Inga problem med kantupphängning heller då dom är av gummi.Mvh.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-04 16:40

Tillverkaren/konstruktören Bo Bengtsson är här på forumet ibland.

Jag har en arbetskamrat som har ett par CM-3. Han gillar dem men tycker de är väldigt stora, eller rättare sagt hans fru tycker det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-04 17:53

mapem skrev:Tillverkaren/konstruktören Bo Bengtsson är här på forumet ibland.

Jag har en arbetskamrat som har ett par CM-3. Han gillar dem men tycker de är väldigt stora, eller rättare sagt hans fru tycker det.
Hej,hur är ljudkaraktären på ett par sådana då?Har bestämt mig för att köpa ett par t-line högt till,har ett par orchestra på gång men dessa verkar ju också högintressanta.Mvh.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2007-01-04 18:40

Hej

har förmånen att ha både ett par 8071 och ett par CM3 ( dock pro med 3st 8" ) och kan väl säga att jag upplever ljudet från de båda som helt skillda i karaktären , båda är väldigt roliga att lyssna till , Luxor med sin enorma spelglädje är ju ett säkert sätt att framkalla ett leende på !
CM3 med sin korrekta bild ( dock kusligt smal "sweetspot" !!! ) är ju
en musikalisk allätare , jag gillar båda på olika sätt !!!! funderar inte så mycket på något annat än musiken när någon av dessa spelar och det måste ju vara det det hela handlar om ....!

lycka till !!!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-04 18:56

Redear skrev:Hej

har förmånen att ha både ett par 8071 och ett par CM3 ( dock pro med 3st 8" ) och kan väl säga att jag upplever ljudet från de båda som helt skillda i karaktären , båda är väldigt roliga att lyssna till , Luxor med sin enorma spelglädje är ju ett säkert sätt att framkalla ett leende på !
CM3 med sin korrekta bild ( dock kusligt smal "sweetspot" !!! ) är ju
en musikalisk allätare , jag gillar båda på olika sätt !!!! funderar inte så mycket på något annat än musiken när någon av dessa spelar och det måste ju vara det det hela handlar om ....!

lycka till !!!
Hej,vilka tycker du är mest baskapabla av dessa 2 par då?Dessa luxor har ju en väldig kraftig bas med tanke på att det (bara)sitter en 10 tummare i dom.mvh.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-04 18:56

zapanasta skrev:
mapem skrev:Tillverkaren/konstruktören Bo Bengtsson är här på forumet ibland.

Hej,hur är ljudkaraktären på ett par sådana då?Har bestämt mig för att köpa ett par t-line högt till,har ett par orchestra på gång men dessa verkar ju också högintressanta.Mvh.

Har haft CM-3, men sålde dom när jag fick tag i ett par CM-3 Pro (ytterligare en B200 i dom). Har även ett par DM-2: or (samma bestyckning som CM-3, fast sluten låda).

Jag gillar verkligen ljudet ur dom, men det är som sagt smaksak...

De har rätt snäv sweet spot tack vare horndiskanterna, men de har ett bra grepp om en när man sitter i den. Har provat med spridningslinser till hornen och då reduceras snävheten ordentligt.
Kan nog uppfattas som något dova i mellanregistret av många. Luftig och mjuk diskant. Sammantaget har hela högtalaren ett mjukt ljud.
Inga party-högtalare direkt, men spelar på rätt bra ändå. Tror att det är en högtalare som man antingen gillar eller ogillar tack vare dess lite speciella karaktär.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2007-01-04 19:09

smaken är som bekant rätt personlig !! , måste nog säga att Lust har så någorlunda samma uppfattning om CM3 som jag själv har ,, förbövlat rolig att lyssna på ...... MEN, det saknas lite i ljudet ,, huvudsakligen mellanregistret kan ibland upplevas som något "ihåligt"
och faktiskt kan jag även ibland sakna bas...!!! ( hör och häpna !!! ) detta kan med stor sannolikhet hänga ihop med att mitt rum är rätt litet med sina 22kvm , 8071 kommer mer till sin rätt hos mig , båda är rejält baskapabla och kan sätta skräck i vilken ny lyssnare som helst !!, inga problem att med någon av dessa få hela möblemanget i gungning om det är det man vill , båda storslagna produkter av sin tid och fortfarande riktigt bra och framför allt ruskigt prisvärda ,, ( gäller både 8071 och CM3 )

Nästa

Återgå till Vintage-hifi