SKIVTIPS: Squarepusher - Ultravisitor

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

SKIVTIPS: Squarepusher - Ultravisitor

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-22 00:02

Bild
Allmusic.com

Apgrymm platta är väl en bra sammanfattning!

I skuggan av Warps mer kände drill'n bass artist Aphex Twin står en extremt mycket jämnare artist vid namn Squarepusher. Själv tycker jag det är helt oförtjänt då AFX dB i mångt och mycket är olyssningsbara oljud i jämförelse med Squarepushers klart snyggare produktioner. De plattor jag har hört har dessutom varit skonsamt mastrade mot den mesta övriga drum'n bassen. Tom "Squarepusher" Jenkins spelar både bas och trummor själv och har enligt utsago jazzinfluenser. På Ultravisitor är det stora mängder av egetinspelat material och visst är det jazzigt så det kan ju stämma bra.

Skivan kan kallas tvådelad: Jazz/konsert-delen och Drill-delen. Dessa båda delar är läckert ihopblandade så man många gånger undrar huruvida man lyssnar på en livetagning eller ej. Squarepusher har dessutom lagt in publikovationer vilket förstärker den så påtagliga livekänslan. Favoritspåren är spår tre sju och elva, Iambic 9 Poetry, C-Town Squash respektive District Line II och dessa tre lyckas också sammanfatta hela skivan ganska bra:

Spår tre startar med ett lugnt groove av trummor, keyboard och bas (spelade av Squarepusher?) som är supermysigt. Efter någon minut av en stillsam intensitetsökning med fler och fler detaljer inlagda i virrvarret av ökad förvirring breakas hela låten, räknas in igen och börjar om fast med ett mer junglebaserat komp istället för det tidigare mys-souliga. Låten fortsätter ett par minuter av dB-eskalering innan den anses färdig och börjar bryta ner sig själv.

Spår sju är total basonani. Squarepusher rockar stenhårt över en matta med livepublik som vrålar. Känner igen ett par riff - Jimi Hendrix Fire exempelvis - som används, men totalt sett är alltihop bara galet tufft.

Spår elva är spåret där Squarepushers mer välkända drill'n bass talanger tittar fram på samma sätt som så många gånger förr. Och säga vad man vill, men har är kungen på detta! Jag anser han helt klart ohotad av artister som µ-Ziq och AFX inom detta område. Drill är inte musik man förklarar, men man kan dra många kopplingar till de ljud som kan skapas av den mer manliga verktygslådan..

Jag lägger in en skarp varning som avslutning: Var säker på om du är intresserad av den elakaste formen av elektronisk musik innan du skaffar en skiva av Squarepusher! Jag avslutar därför med lite länkar till vad man skulle kunna förvänta sig:

Squarepusher - Go Plastic!
Squarepusher - Come on my Selector (Chris Cunningham)
Squarepusher - Fat Controller
Squarepusher - The Exploding Psychology

[slrt]*

*Som inväntar en beställning på den nyaste skivan när nya pengar kommit in...
admin

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-01-02 15:37

Kan hålla med om att skivan är bra, men jag tycker nog den är ojämn. Det är mycket utfyllnad med tråkiga passager och hårt digitalt oljud som egentligen inte går att lyssna på. Men glimtarna är ruskigt bra. Min favorit är lambic 9 Poetry (spår 3).

Jag rekommenderar även "hard normal daddy". Lyssna tex på låten beep-street. En av de absolut bästa av squarepusher tycker jag.
Bild
http://allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sq ... jb7i8og75r

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-02 18:47

Jag tycker iofs att Go Plastic! är en bättre skiva, men den är inte såå bra att rekomendera som första skiva tror jag..

[slrt]
admin

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-01-04 22:39

Hans senaste är bra också, Hello Everything.

Gillade den skarpt, bättre än de 2-3 plattor han gjort innan den.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-04 22:55

eatfrog skrev:Hans senaste är bra också, Hello Everything.

Gillade den skarpt, bättre än de 2-3 plattor han gjort innan den.

Den är med i min kommande beställning. Helt klart! Om den är bättre kanske jag dunkar ihop ett Squarepusherspecial... ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-01-15 20:04

Har inte lyssnat på karln på evigheter, är nån av de senare grejerna mer dynamiska än tidigare? Jag tröttnade på db i allmänhet...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-16 10:23

focus skrev:Har inte lyssnat på karln på evigheter, är nån av de senare grejerna mer dynamiska än tidigare? Jag tröttnade på db i allmänhet...

Hans inspelningar är bland de mer dynamiska jag hittat i dB sammanhang... har du något mer dynamiskt exempel i genren? :P

[slrt]
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-16 10:33

Hittade en hög album på grannens filserver, ska lyssna igenom ikvälL!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-16 10:37

BengtO skrev:Hittade en hög album på grannens filserver, ska lyssna igenom ikvälL!

Då hoppas jag du inte blir besviken helt enkelt! Men jag lägger också in en varning: de flesta lyckas inte komma till ro med Squarepusher i bakgrunden..

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-01-16 12:46

Hans inspelningar är bland de mer dynamiska jag hittat i dB sammanhang... har du något mer dynamiskt exempel i genren?
Nä, tyvärr inte. Det var EN av anledningarna till att jag tröttnade. Fattar faktiskt inte varför det inte är mer dynamiskt i genren som är väldigt rytmbaserad, vilket skulle gör den mer intressant.

Återgå till Skivrekommendationer