DVD-stereo till landet

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

DVD-stereo till landet

Inläggav rqu » 2007-01-03 11:07

Tänkte köpa en DVD-stereo med radio till landet, någon som har någon aning om Jamo S-250 eller NAD L53 + DALI Concept 1 är något att hänga i julgranen (försenad julklapp)? Eller finns det andra prylar jag ska titta på, runt 5 tusen för en stärkare + DVD och högtalare hade jag tänkt mig, helst litet och nätt!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-03 11:26

Jag kan tipsa om TEACs senaste micro version:
http://www.bestsound.se/Product.aspx?p_id=816&c_id=26

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: DVD-stereo till landet

Inläggav PerStromgren » 2007-01-03 11:26

rqu skrev:Tänkte köpa en DVD-stereo med radio till landet, någon som har någon aning om Jamo S-250 eller NAD L53 + DALI Concept 1 är något att hänga i julgranen (försenad julklapp)? Eller finns det andra prylar jag ska titta på, runt 5 tusen för en stärkare + DVD och högtalare hade jag tänkt mig, helst litet och nätt!

NAD är att lita på enligt min erfarenhet. Jag tycker att paketet du länkar till verkar mycket smakfullt. Det är väl bara att knalla in på S:t Paulsgatan och lyssna och slå till?

JAMO är mysko, de har inte ens produkten på sin egen hemsida.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-01-03 13:48

Jo jag lyckades inte heller hitta den på hemsidan, kanske det är KISS som gör den? De verkar OEM:a annan elektronik åt Jamo...

Om man Googlar så hittar man ju den på deras sajt! Här är den!

Hittat fler grejor:
Yamaha E810
Lite dyrare:
Audio Pro Stereo One

Men NAD:en står högst på listan just nu!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-05 01:46

Jag lyssnade på just NAD L53 med Dali Concept 1 som hastigast idag (i butik), men jag lyssnade med en sub inkopplad.

Största bristen om du kör utan sub är att Concept 1 med sitt lilla baselement faller ganska tidigt. Angivet 65Hz som -3dB. 58.5Hz port-tuning.
Det är förståss priset man får ta med små högtalare med små element 5"-bas i detta fallet.
Efter att ha läst lite så är jag osäker på om den verkligen delar av topparna när man kopplar in en sub. Konutslagen var betänkligt stora för att vara avdelat. Någon som har en L53 med sub som kan svara på detta?

Ljudkvaliteten var god vid snabblyssning, men NAD:en kändes lite trög för att få igång en CD. Typiskt DVD-problem, så inget direkt speciellt med denna apparat. Om man skall använda den som DVD också så kommer man förståss inte ifrån detta.
Prismässigt är det nog en svårslagen kombination.

Återgå till Köpråd