*
nl1970 skrev:RogerGustavsson skrev:Äggkartongen absorberar inget, den bara diffuserar.
Beror inte det på hur man använder den? Häng ut den 15-20mm från vägg så tror jag att den dämpar lite, bredbandigt men ändå

Eftersom vi antagligen har en resonans i strukturen så absorberar den också, åtminstone vid denna frekvens.* Det är ju jättesvårt sånt här, förutom att hålla sig till trådämnet även att komma med ett generellt svar, så kan vi inte försöka svara på
när och
hur äggkartonger är/inte är destruktiva/konstruktiva för ett tänkbart scenario?
Exempelvis: Hur kan det hjälpa/stjälpa att sätta upp äggkartonger på väggen bakom högtalarna? Mitt problem är en dålig stereobild, taskig bas och dåligt humör. Högtalarna är KEF Fa och rummet ser ut som har måtten av en standard flyttkartong, ungefär.
Någon som håller med mig om detta? Om inte, så kan jag väl försöka sammanfatta svaret till:
Ibland, vid vissa onämnda tillfällen vilka varierar skulle man kunna tänka sig ha en ljudlig påverkan av äggkartongsmontage på ett onämnt sätt, plats och detta vid vissa frekvenser. Frekvenserna är sällan konstanta! Framförallt inte om man varierar något i uppställningen.
[slrt]