Jag står i begrepp att göra en nystart med hemmaanläggningen och skulle behöva idéer och tankar.
1.1 Vad är du ute efter?
- Stativhögtalare med stort omfång uppåt och nedåt (gärna nedåt de fyrtio hz:en). Vill slippa behöva känna behov av en sub. Hade tänkt bygga ett par A4-monitor från HiFi-kit men tiden ser inte ut att finnas. A4:orna lät mycket bra i mina öron.
- Stabila tunga barnvänliga vältsäkra stativ
- Förstärkare (antingen integrerad eller kombination av försteg/slutsteg)
1.2 Hur ser din budget ut?
C a 20 kkr +/- 10 kkr
1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Detta är en nystart så komponenterna är inte relevanta.
1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
- Högtalare
Dynaudio 52
Dynaudio Focus 140
Monitor Audio GS-10
B&W DM602 S3
B&W 704
B&W 805S
Dali Ikon 2
Dali Mentor 2
Dali Helicon 300
- Förstärkare
Rotel RB-06 + RC-06
Rotel RA-06
NAD C235BEE
NAD C372
NAD C162 + C272
Thule Spirit IA100
1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Detaljrikt och balanserat. Anläggningen ska kunna återge akustiska instrument med skärpa och detaljrikedom.
Jag vill inte ha vass diskant eller basigt ljud däremot vill jag att statiarna ska orka en bit nedåt så att de kan återge exvis kontrabas, cello och liknande någorlunda. Jag vill inte ha ett luddigt, mjukt ljud ur prylarna.
1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Vardagsrum 4x5m c a
1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Jazz, elektronisk musik (synth, EBM och experimentell musik), klassisk hårdrock, klassisk musik (kammarmusik, orkestermusik, orgelmusik).
1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Troligen inte
Jag finns i stockholm men kan tänka mig att hämta rätt saker inom mälardalen.
Tack på förhand
mvh