Experimenthögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Experimenthögtalare

Inläggav Keba » 2007-01-06 16:23

Jag ska bygga mig en experimenthögtalare för att undersöka hur jag hör, bl.a. vad som händer vid olika infallsvinklar i förhållande till huvudet. Till detta behöver jag en liten och flyttbar högtalare med hyffsat rak tonkurva on-axis och en jämn och fin effektrespons.
Jag tror inte den behöver gå så lågt i basen, och jag behöver nog inte så mycket effekt heller. 5" borde räcka. Kanske 4" går bra också. Däremot skulle jag vilja slippa lobning och andra konstiga spridningseffekter, det blir enklare att experimentera så.
Funderar på att bygga med ett bredbandselement eller kanske koaxelement. Någon som har ett förslag? Vad kan bli bäst?
Jag lutar åt ett koaxelement, då har man ju lite mer möjligheter att justeradelningen.
Annars kanske en dodekaeder med tolv pyttesmå bredbandare kan funka?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-01-07 13:48

Det låter som ganska svåra egenskaper att få till ens i en perfekt "slutgiltig" högtalare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Experimenthögtalare

Inläggav paa » 2007-01-07 14:21

Keba skrev:Jag ska bygga mig en experimenthögtalare för att undersöka hur jag hör, bl.a. vad som händer vid olika infallsvinklar i förhållande till huvudet. Till detta behöver jag en liten och flyttbar högtalare med hyffsat rak tonkurva on-axis och en jämn och fin effektrespons.
Jag tror inte den behöver gå så lågt i basen, och jag behöver nog inte så mycket effekt heller. 5" borde räcka. Kanske 4" går bra också. Däremot skulle jag vilja slippa lobning och andra konstiga spridningseffekter, det blir enklare att experimentera så.
Funderar på att bygga med ett bredbandselement eller kanske koaxelement. Någon som har ett förslag? Vad kan bli bäst?
Jag lutar åt ett koaxelement, då har man ju lite mer möjligheter att justeradelningen.
Annars kanske en dodekaeder med tolv pyttesmå bredbandare kan funka?

Jag tror inte alls på något rundstrålande med massor med element.
Däremot kanske en "µP" med Ino bredbandselement som Phon har konstruerat för högtalartävlingen, och som verkar fått en väldigt fin frekvensgång och naturligtvis inga lobningar. Begränsningen är troligen mest maxnivån och lågbasen, men det är väl som sagt inget problem för dig?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 426#316426
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-07 16:22

patrikf skrev:Det låter som ganska svåra egenskaper att få till ens i en perfekt "slutgiltig" högtalare :)

Hur den perfekta slutgiltiga högtalaren ska vara vet jag inte, jag är inte alls säker på att punktkälla är bra. Men för vissa typer av experiment tror jag det är väldigt använbart.
Det jag ska göra är alltså ingen prototyp för en färdig högt. utan ett experimentverktyg.

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-07 16:27

paa skrev:Jag tror inte alls på något rundstrålande med massor med element.
Däremot kanske en "µP" med Ino bredbandselement som Phon har konstruerat för högtalartävlingen, och som verkar fått en väldigt fin frekvensgång och naturligtvis inga lobningar. Begränsningen är troligen mest maxnivån och lågbasen, men det är väl som sagt inget problem för dig?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 426#316426

Nä, lågbas behövs inte. Det är viktigare att den är liten och smidig att flytta. Inoelement kan funka, det ser ju onekligen bra ut. Jag har tittat på fostex också.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-07 17:01

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-07 17:14

Skulle nog funka, men de verkar inte finnas på hifikit.
Men storlek och pris är tilltalande. Då kan man bygga med flera ev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-08 02:57

Kan nämna att Ino F38 har ungefär samma känslighet som det där elementet Naqref visade, trots att det är på 12 ohm, och inte 4 ohm. Verkningsgraden är alltså nästan 3 ggr högre.

Det har dessutom magnesiumschassie (istället för plast) och en snyggare tonkurva, inte minst i diskantregistret. Men det är MYCKET dyrare. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-09 19:26

F38 verkar ju intressant då. Snyggare tonkurva är bra, däremot högre verkningsgrad behövs egentligen inte för experimenten.
Mycket dyrare är ju tråkigt :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-09 22:33

Keba skrev:F38 verkar ju intressant då. Snyggare tonkurva är bra, däremot högre verkningsgrad behövs egentligen inte för experimenten.
Mycket dyrare är ju tråkigt :(

Men dom där andra är väl grisbilliga, så det kanske inte blir så farligt ändå, men vad kostar dom där Ino-elementen lite mer exakt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-09 23:23

Hoppsan, här är jag visst inblandad .... :oops:

F38 ja, ett rätt så trevligt element tycker jag. Litet men nagganda bra.

Hur mycket det kostar? Ja, jag tycker ju att man alltid kan ha användning för en sexpack A1, om man då sätter 4 extra i bion så får man två element över att leka med. Blir väl en dryg tusing styck då.

Om inte basen är något stort önskemål så är kanske en liten sluten låda med F38 ännu enklare, ungefär som de topplådor paa byggde till tävlingen.

Eller kanske det går att använda hans topplåda direkt för övningarna, med ett Fostexelement då.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-10 02:20

phon skrev:Eller kanske det går att använda hans topplåda direkt för övningarna, med ett Fostexelement då.

Jag har dock Jordan-element i mina, och dom kostar ca 1500/st.
Fostex är förstås billigare, men jag vet inte om det precis är några referenser att utvärdera psykoakustik med.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-10 08:56

:oops: :oops:

Jag kom på det inatt, och sitter nu här och skulle ändra mitt inlägg ...... sorry! 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2007-01-11 16:36

Jag har sett att de används flera olika typer av högtalare. Oftast används många billiga högtalare som kompenseras digitalt.

En stor amplitudvariation beroende av infallsvinkel sker för frekvenser över 5 kHz. Vill man undersöka ytterörats funktion kan ett diskantelement vara användbart. För frekvenser runt 500 Hz och med avstånd större än 1 m är amplituddifferansen mellan öronen liten oavsett infallsvinkel. Däremot är precisionen av riktningshörandet rakt framför lyssnaren i horisontalplanet mycket god av dessa frekvenser.

Hur hade du tänkt att genomföra experimenten?

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-12 20:01

Jag har ingen noggran plan ännu för hur jag ska experimentera. Jag tänkte jag börjar i ett hörn och ser vart det leder. Till en början tänkte jag ställa upp högtalaren så att jag kan mäta hur tonkurvan varierar med infallsvinkel. Jag tänkte sätta mikrofoner i öronen.

Jag har ett stort draperi i ena änden på rummet. Jag tänkte ställa högtalaren framför det så att jag får så lite tidiga reflexer som möjligt.
Jag blev lite extra nyfiken när jag testade en modifierad variant av delningsfilter till mina hembyggen. Klangen blev i stort sett oförändrad men de upplevs (av mig iaf) helt olika i höjdled. Det gamla filtret gör att ljudet liksom följer med när man sätter sig på soffryggen, medan den nya varianten får det att låta som om sångaren satte sig ned istället.

Det kan iofs vara någon reflex från taket som gör det också, men i vilket fall tänkte jag mäta lite och se om jag kan förstå hur det funkar.

Ett annat experiment jag vill göra så småningom är att se om man kan få till en högtalare i rummet som nästan inte alls kan lokaliseras. Vet inte om det går.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2007-01-13 14:50

Keba skrev:Till en början tänkte jag ställa upp högtalaren så att jag kan mäta hur tonkurvan varierar med infallsvinkel. Jag tänkte sätta mikrofoner i öronen.

Högtalaren behöver inte vara "perfekt" för detta. Lättast är att göra en "frifältsmätning" av högtalaren med samma mikrofon du hade i örat och sedan kompensera mätdata i efterhand.

Keba skrev:Jag har ett stort draperi i ena änden på rummet. Jag tänkte ställa högtalaren framför det så att jag får så lite tidiga reflexer som möjligt.

Draperiet absorberar nog inte tillräckligt för att ge ett tillförlitligt resultat. Ett tips är att göra mätningarna så långt i från reflekterande ytor som möjligt. Gör sedan FFTn av den intressanta delen av impulssvaret. Rummet behöver inte vara så stort för att ge en tillräcklig frekvensupplösning.

Återgå till DIY-forum