Effekttålighet piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Effekttålighet piP

Inläggav Iqbad » 2007-01-09 15:13

Hej!

Drar just nu mina piP med en N5MD och ett hypex ucd 180 slusteg.
Skulle testa litegrann att spela ordentligt starkt och lyckades till min förvåning bottna volymratten till madonna - frozen, detta skulle innebära drygt 180w på de små piParna. Trots detta så upplevde jag inte att något distade eller att högtalaren förlorade kontrollen!

Kan piP spela till dessa effekter, eller ger inte mitt slusteg den effekt jag tror? Eller råkade musikstycket bara vara ovanligt snällt?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-09 15:23

Med bra signal borde det väl fungera bra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-09 16:12

Prova E-Type "Here I go again" (tror jag, eller så är det Angels Crying) istället... det är det av mina stycken som jag testat med som hittils varit svårast.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-09 16:28

Antagligen för att E-type låter så förbannat illa..

En sån där låt man brukar kunna spela skrämmande högt med är Verona - Life is Fun

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-09 16:50

Vad heter det där pianostycket nu igen... 5'25 eller något liknande? Det som var väldigt underhållande och fick hela musikvärlden att ställa sig frågan vad musik är för något för några decenier sedan. Kan det var Karl-Heinz Stockhausen som ligger bakom det månne?

Hursomhelst, det stycket lär man kunna spela hur jävla starkt man bara vill!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-09 16:57

En liten fråga bara: Är du säker på att när du bottnar volymratten, att slutsteget verkligen ger maximal uteffekt då ?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-01-09 17:00

Min eminenta musikkälla (läs: datorn) stog visst inte riktigt på för fullt, därav den något höga effekttåligheten, nu är det ordnat och nu hör man att konerna börjar röra sig lite okontrollerat när man når höga volymer. Skönt, då behöver jag inte köpa ett värre slusteg.. :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-01-09 18:57

Slartibartfast skrev:Vad heter det där pianostycket nu igen... 5'25 eller något liknande? Det som var väldigt underhållande och fick hela musikvärlden att ställa sig frågan vad musik är för något för några decenier sedan. Kan det var Karl-Heinz Stockhausen som ligger bakom det månne?

[slrt]

Det lät intressant! Har inte hört talas om det. Nån som vet nåt mer?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-09 20:59

Slartibartfast skrev:Vad heter det där pianostycket nu igen... 5'25 eller något liknande? Det som var väldigt underhållande och fick hela musikvärlden att ställa sig frågan vad musik är för något för några decenier sedan. Kan det var Karl-Heinz Stockhausen som ligger bakom det månne?

[slrt]

Är det 4:33 av John Cage du är ute och far efter, möjligen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-09 21:20

BengtO skrev:Antagligen för att E-type låter så förbannat illa..

En sån där låt man brukar kunna spela skrämmande högt med är Verona - Life is Fun

Den låten sög rätt hårt, testa "Prodigy - Smack My Bitch Up" istället, den funkar bra att spela högt :)

Eller tex "Prodigy - Mindfields" vid 1:12 för lite djupare bas.

Vet inte hur pip'arna funkar med dom låtarna, men jag provspelade dom med mina Dynavoice Challenger S-6 och det lät bra där ivarjefall, även på hög volym, och pip lär ju inte vara sämre ;)

Sen finns ju även "Gorillaz - Double Bass" som orsakar en mindre jordbävning när man spelar upp den med lite större högtalare.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-09 23:41

Jag tror inte dina Dynavoice klarar de frekvenser som är trevligast i den låten :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-01-10 00:31

perstromgren skrev:

[slrt]

Haha..jag är så jävla blåst. Försöker mig på tre av formaten men får inget att "fungera" innan jag läser förklaringen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-10 00:54

Vilket skivbolag har gett ut den? :wink:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-10 03:52

BengtO skrev:Jag tror inte dina Dynavoice klarar de frekvenser som är trevligast i den låten :)

I vilken av dom?
Dom låtarna jag lyssnat på med dynavoice högtalarna är Prodigy låtarna och dom låter bra, tror ingen av dom låtarna går nedanför 40 hz.. kanske möjligtvis att det försvinner lite i botten på Mindfields men det är inte mycket isåfall.

Dom andra låtarna har jag bara lyssnat på i min andra anläggning och även med Sennheiser HD595 lurar som går ner till 12 hz...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-10 08:56

Jag har 4:33 i arrangemang för slagverksensemble på CD.

Jag kan tänka mig att det stycket kan framföras av i stort sett vilken sammansättning som helst. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-10 13:29

Varför ser jag ett samband med "Mina grannar har förklarat krig"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-10 21:44

Frutti skrev:
perstromgren skrev:

[slrt]

Haha..jag är så jävla blåst. Försöker mig på tre av formaten men får inget att "fungera" innan jag läser förklaringen.

pwnd!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-10 21:52

pwnd?

Ännu en sådan där internetförkortning som inte sparar någon tid alls, utan bara slösar på den? (Genom att män måste fråga. :wink: )

Vh, iö

- - - - -

PS. 4:33 är klart bäst i den ursprungliga pianoversionen. Dramaturgin fungerar ju överlägset bäst på en stor flygel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-10 22:30

IngOehman skrev:pwnd?

Han vann ju!

ROFLMAO
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-01-10 22:43

Jag skulle föreslå att prova Ozic Tentacles Curious Corn !

Där finns det basgångar !! 8)

Var hemma hos en kompis som hade PA-högtalare från Sound Precision samt dubbla Dynamic Precision slutsteg a´ 1 KW. Ljuset flämtade med basgångarna, och till slut gick säkringarna i elcentralen när vi spelade denna CD-skiva! 8) HIFI!!! :D

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-01-10 23:41

Ännu en sådan där internetförkortning som inte sparar någon tid alls, utan bara slösar på den? (Genom att män måste fråga. :wink: )

Vh, iö

- - - - -

PS. 4:33 är klart bäst i den ursprungliga pianoversionen. Dramaturgin fungerar ju överlägset bäst på en stor flygel.

http://uncyclopedia.org/wiki/PWND

"The current use of the word PWND is believed to have come from the Latin acronym Pre-emptive World-wide Norris Destruction"
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-11 00:26

Skönt och se att du lever Rydberg! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-11 08:52

Peter Benisch - Waiting For Snow är ett utmärkt basalbum om man gillar typen av musik oxå..

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-01-11 09:21

Rydberg skrev:http://uncyclopedia.org/wiki/PWND

"The current use of the word PWND is believed to have come from the Latin acronym Pre-emptive World-wide Norris Destruction"

Lite flummig beskrivning där. Denna passar bättre med vad jag alltid trott pwnd innebär: pwnd. :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-11 09:39

leet-speek är så jäkla gay

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-11 10:47

Idiomatically, an exploited person or character, considered expendable (from the use of the chess piece), he was only a pawn in her game

Så uppfattar jag det. Ungefär som ägd/owned.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-11 12:15

Vh, iö

- - - - -

Jo, visst är 'pwnd' en såndär internetförkortning. Jag tror att de bästa förklaringarna på ordet är:

A variation of the word "owned". The only reason that this word came about was because of a typo, and given that P and O are right next to each other. It has nothing to do with combining words or anything of the sort. It is rumored to have come about from an early Warcraft3 map, in which the creator meant to have a trigger say "Player X got ownd", trying to use the "1337speak" variation of "owned", but hit P instead of O, thus giving birth to "pwnd".

Eller den jag hört:

Derived from the phrases Pure + Ownage, pwnd is having been brutally defeated usually in a complete landslide loss.

Man kan tänka sig att använda det vid ett flertal tillfällen, exempelvis:

Din pokermotspelare har just satsat sin hund och grannens bil på poker, och du vinner över hans fyrtal i kungar.

En säljare vill dema sin bästa anläggning man lägger fram en nedtransponerad orgelskiva och varnar honom skarpt innan han spelar den. Säljaren lyssnar inte.

Givetvis så är båda dessa ovannämnda exempel tagna ur luften, men om vi nu inte ska se så allvarligt på dem så kan man säga att man vunnit med jätte mycket över en annan och då kan man säga att man: ägde honom. Eller på det lite mer internetiska språket: pwnd. Man vill ju självklart inte personen illa bara för att man råkade vinna med jättemycket, kanske man måste lägga till. Det brukar oftast bara bli så..

Jag vet inte om det är ett jättebra ord igentligen, men det var lite kul att använda här och då, det passade liksom in litegrand tror jag. Hoppas du inte tog illa upp Frutti!

Rydbergs förklaring är rolig. Men fel. ;)

BengtO skrev:leet-speek är så jäkla gay

duja ;)

[slrt]

PS Vad mycket fuzz för en felstavning igentligen!? ;) DS
admin

mike34

Inläggav mike34 » 2007-01-11 18:35

phon skrev:

Han vann ju!

ROFLMAO

LOL
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-11 19:51

mike34 skrev:
phon skrev:

Han vann ju!

ROFLMAO

LOL

LOL ROFL WTF FFS STFU BTW OMG FTW BRB BBL BBQ

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-11 22:46

ROTFLTHTSATCMMMWIATIHEPMASCTPATTMTMHAAOTIYFYSFPOSWYLJTMMLTMYB!!*

[slrt]

Rolling On The Floor Laughing Too Hard To Stop And Scaring The Cat, Meanwhile My Mom Walked In And Thought I Had Eaten Poisonous Mushrooms And She Called The Paramedics And They Took Me Too Mad House And All Of This Is Your Fault You Stupid Fathead Piece Of Shit With Your Lame Jokes That Make Me Laugh This Much You Bastard
admin

Nästa

Återgå till Wänner af Ino