Ljus i akustikmörkret

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Ljus i akustikmörkret

Inläggav Adhoc » 2007-01-08 10:44

Upptäckte en kulen decemberdag att vardagsrummet var så mörkt och skumt att det var svårt att läsa tidningen. Vad göra? -Fixa till en lampa givetvis. Upp till vindsförrådet för lite överblivna brädlappar, en repa till byggmarknaden för inbyggnadsspottar och kompletterande brädlappar och … VIPS! Lampa klar, här i verkstaden (= hallen i en 2-rummare).
Bild

Och här upphängd i vardagsrummet (fotat med respektive utan blixt).

Bild
Bild
Bild

Det blev ett lyft i akustikmörkret också, inte bara det visuella mörkret. Någon som känner igen konstruktionen mellan spottarna? (Nej Morgan, du får inte svara… :wink: )

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-08 10:48

Vad det nu än är, vilken frekvens är den avstämd till?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-08 10:54

Paa,
Alla och ingen speciell skulle jag nog säga. (Slänger in en länk från där jag snodde idén om ett tag)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-08 11:48

Adhoc skrev:Paa,
Alla och ingen speciell skulle jag nog säga. (Slänger in en länk från där jag snodde idén om ett tag)

War är länken???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-08 12:16

n3mmr skrev:
War är länken???

VART är länken heter det. :D

(Vill ha!)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-08 12:46

Ett tag har gått... :wink:

Det är en efterapning och modifiering av en Binary Amplitude Diffsorber™, BAD™, som tillverkaren RPG kallar den. Här är katalogblad på RPGs BAD: http://www.rpginc.com/products/badpanel/index.htm
På samma sida finns det en hänvisning med mer hårda data för deras BAD:
http://www.rpginc.com/products/badpanel ... ls-(Fabric)-CSI-Spec.doc

Intressanta data tyckte jag, går långt ned i basen för absorbtion men med 2D-diffusion för mellanregister och uppåt (frekvensen baseras på storleken av det binära elementet / hålstorleken). ’Tyckte det verkade som en ganska enkel konstruktion att spika ihop själv, dessutom snyggare än sky scrapers i plast eller Svanås Golden Horns med deras små ”facklådor”. -Varför inte pröva. Jag tyckte en kurvad front/mask utan tyg skulle vara smuttare och troligen ett snäpp bättre än 3 mm (1/8”) plan MDF-skiva som RPG använder, så jag valde 4 mm plywood till bygget. Upptäckte senare att RPG vidareutvecklat BAD:en till även en Curved BAD men inte presenterat någon tjusig sida på den än.

För diffusionsegenskaperna har RPG har använt en idé som lagts fram av en James Angus där en rektangulär skiva om 31x33 längdenheter förses med kvadratiska hål vars sida sätts till 1 längdenhet och där hålens fördelning över skivan är efter något som kallas MLS (Maximum Length Sequence) som ska resultera i maximal diffusion och mindre lobverkan som man får mer av med 1D-diffusorer. Som jag förstår det ”fuskar” RPG lite med Angus idé, i och med att deras panel är kvadratisk i stället för rektangulär. Beror troligen på att de anpassat masken/panelen mot standardstorlekar för glasfiberskivor som i USA är tex 2x2 fot (här i Europa 595x595 mm.) Genom att använda ½”-hål mot teoretisk gridstorlek 1x1” får de förbättrade (högre) diffusionsvärden för mellanregister/diskant jämfört med att använda större hål. Syns på BAD-sidan där det finns ett diagram/bildlänk till BAD-panelen med ½”-hål respektive 5/8”-hål.

För absorbtionsegenskaperna använder RPG olika tjocklek på glasfiberskivor som ligger dolda bakom masken. –Ju tjockare skikt, desto lägre i frekvens går BAD:en. Det intressanta är att de redovisar riktigt bra värden för basen även för förhållandevis tunna konstruktioner.

Har tagit en del kort medan jag byggde, så det kan bli en enkel byggtråd om önskemål finns. Gjorde även ett excelprogram så det blir enklare att ”leka fram” olika storlekar/måttsättningar på hemspikade paneler. (Behöver dock hjälp av någon admin för att få in programmet på faktiskt.se)
Senast redigerad av Adhoc 2007-01-08 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-08 12:51

Snyggt bygge, men...

Upptäckte en kulen decemberdag att vardagsrummet var så mörkt och skumt att det var svårt att läsa tidningen.

... det verkar som du måste sitta på armstöden i soffan för att få ljus att läsa!

Men mycket snyggt, absolut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-08 12:57

perstromgren skrev:Snyggt bygge, men...

Upptäckte en kulen decemberdag att vardagsrummet var så mörkt och skumt att det var svårt att läsa tidningen.

... det verkar som du måste sitta på armstöden i soffan för att få ljus att läsa!

Men mycket snyggt, absolut.

Nope! Spottarna är vinklingsbara.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-08 13:15

soundbrigade skrev:
n3mmr skrev:
War är länken???

VART är länken heter det. :D

(Vill ha!)

Nej, var är länken heter det väl? Vart tog länken vägen kan man säga men inte vart är länken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-08 13:21

Vars tog RPG-hemsidan vägen, förresten?
Edit: Sådärja, nu är den uppe igen!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-08 13:28

Adhoc skrev:Har tagit en del kort medan jag byggde, så det kan bli en enkel byggtråd om önskemål finns.

Önskemål finns givetvis... :) Varför inte bara fortsätta posta lite bilder av bygget i den här tråden?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-09 00:40

Morgan,
Oki.

Om någon undrar om kostnaden för ”lådan” så blir den inte så blodig. De tekniska specarna som RPG redovisar är riktigt bra och den är busenkel att bygga om man väljer en plan panel, kan dessutom göras mycket nättare och WAF-vänligare med en just tygfront. Material som gått åt till mitt åbäke är:
Limträskivor: 4 st 2100x150x18 mm, a’ 69 kr/st = 276 kr
Limträskivor: 4 st 1000x250x18 mm, a’ 59 kr/st = 236 kr
Plywoodskiva: 1 st 2000x1000x4 mm, a’ 145 kr
Planhyvlat 115x15 mm, ca 2 m, ca 40 kr
Fyrkantlist: ca 5 m 20x20 mm, ca 50 kr
Kvartslist: ca 4 m 10x10 mm, ca 20 kr
Kantlist: ca 3 m, 20x7 mm, ca 20 kr
Biltema högtalartyg, 50 kr
1 bal glasfiber, 20 st 45x600x1200 mm 240 kr (räcker mer än väl, ca 8 st blir över)
Vikt för färdig låda ca 23 kg ofylld.
Totalt exklusive spotlights blir ca 1100 kr. Vill man inte ha en ”taklampa” med spotlights avgår 2 limträskivor om 2100x150x18 mm. Totalt ca 940 kr för BAD-panel om ca 1x2 m som golvstående eller väggpanel och som går långt ned i basen, behöver heller inte vara så djup som 25 cm om man kollar in RPGs specar. Vinklingsbara spottar, 230V/50W, från Järnkonst 6 st a’ 75 kr = 450 kr. För den som inte har diverse skrot liggandes tillkommer skruv, dyckert, krokar, kedjestump, bets, lack och någon bit lakansväv.

De långa limträskivorna och listerna fanns i skräpförrådet redan så min design började med dem. Jag ser BAD:en som en feminin skapelse som adderar mervärde till livet och ormhjärnan hos mig sa att nakna kurvor är roligare än det som är platt och tygbeklätt :roll: :wink: , -det fick bli en kurvad mask i plywood. Böjde en 1 m-stålskala så den fick en ca 10 cm utbuktning => resultat: behöver tryckas ihop till ca 98 cm ”rak längd”. Böjs den ihop något mer, till 968 mm, så blir kurvans ”höjd” större än 10 cm och går in i ”under” limträlångsidorna med höjden 150 mm och väljs då en 250 mm bred limträskiva för kurvmallen kan en klen kvartslist placeras utanpå för att undvika eventuella synbara glipor på mittsträckan. Klart med den delen! Invändigt bredd enkelt bestämd till 968 mm => utvändig bredd 968+18+18 = 1004 mm. Totallängd återstår.

För att enkelt kunna variera måttsättning och utmärkning av hålbilden på plywooden samt få en totalbild av yttermått med de standardtjocklekar för material som kan användas skrevs ett enkelt excelprogram ihop. Resulterade i 115 mm bredd för de planhyvlade brädlapparna som ska bära spottarna samt 2040 mm total yttre längd och höjd/djup 257 mm inklusive lister. Med teoretiskt rutstorlek 25x25 mm får masken en aktiv yta om 825 x 775 mm, med en tänkt "ram" vid 33-längdsidan om 22,5 mm och en tänkt ram om 112,5 mm vid 31-längdsidan blir storleken på de 2 plana plywoodskivorna 870x1000 mm.
Diametern på hålen har valts till 13 mm i stället för ½" (12,7 mm) som RPG använder.
Bild
Inpassning av plywoodkurvan mot kvartslist fastspikat vid 150 mm höjd på en 250 mm bred limträskiva. Blyertsmarkering för kurvan görs på baksidan av plywooden utifrån sett.

Bild
Simpel jigg fastskruvad och fasttvingad på limträskiva om 1000x250x18 mm, för inspänning av spillbit från 1000 mm bred 4 mm tjock plywood, kurvan som är utritad för plywooden landar under utanpåliggande kvartslist.

Bild
1:a kurvade ändstycket tillsågat

Bild
Samtliga 4 kurvade ändstycken slipas samtidigt. Högeränden kryssmärks därefter på samtliga så ändarna inte vänds fel vid ihopspikning (=Viktigt, om det skulle föreligga någon mindre avvikelse från en helt symmetrisk kurvatur.)

Bild
Håluppmärkning klart för en skiva

Bild
Lägger dubbelhäftande tejp på skiva 2, så hålen kan borras samtidig i båda skivorna. –Borra 1020 hål är enahanda och tråkigt, bara 510 hål är dubbelt så kul … :? :roll: Lägg fina sidan uppåt på plywooden, -när borret går igenom blir det lätt urfnasningar på baksidan av skivan.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-09 01:50

borde inte samma avstämning kunna fixas med ett hål?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-09 03:19

Hm, missförstår jag dig Haakan, eller tänker du på någon Helmholzvariant/Varitune från Svanå som är en sluten låda med en reglerbar öppning/hål?

I den andra länken jag hänvisade till ovan framgår att den här varianten är tänkt att ge en förbättrad diffusion (”klot- istället för plymformad” lekmannamässigt uttryckt) för mellanregister och diskant samtidigt som den är bredbandsabsorbent för de lägre registren. -Ju tjockare lager bakomliggande glasfiber, desto bättre lågfrekvensabsorbtion. Konstruktionens baksida visas inte men iom att de redovisar mätning för applicering direkt mot vägg (A-montage) respektive med luftspalt mot bakomliggande vägg/tak (E 400-montage) lär det inte vara en sluten konstruktion, -ingen större vits med bakomliggande luftspalt då…

Hålstorleken ½” som RPG använt (i stället för större) har valts för att ge mer diffusion för mellanregister/diskant. Kollar du värdena för hålstorlek 5/8” (16 mm) ser du att absorbtionsvärdena ökar jämfört mot ½”-hålen med ökande frekvens, -alltså att diffusionsvärdena minskar. I den andra länken, punkt 1.03 B 5, hänvisas till en referenspanel med andra mätvärden för diffusionen. Det står inte uttryckligen men jag misstänker att den följer Angus idé med en panel om 31x33 st lika kvadratiska segment bestående av hål/icke hål = ”binary reflection amplitude grating” (här i så fall 1”x1”). Referenspanelen och RPGs panel har hyfsat lika diffusionsvärden upp till cirkus 1000 Hz, därefter blir referenspanelens värden sämre (lägre), i och för sig inget konstigt. –Större hål => högre absorbtion med ökande frekvens.

”Hipp-som-happfördelningen” av hålens placering över skivan är inte hipp-som-happ, utan för att ge minsta möjliga upprepning = minsta möjliga lobverkan och en ”jämn utsmetad diffusion”.

Sammantaget köpte jag idéerna och tyckte, -det där blir ju perfekt för en grunka i taket. Inget döddämpat tak, diffusion fås, absorbtion också men bara där den är önskvärd, kamfiltereffekter och klappekon borde bli ett bekymmer mindre. Kanske är jag ute på en cykeltur i något avseende och dom som är kunnigare kan nog hitta fel i mitt resonemang. Det bjuder jag på, för det har inte blivit sämre i vardagsrummet efter att lampan kom upp. Tvärtom.

Edit: felstafning
Senast redigerad av Adhoc 2007-01-09 04:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-09 04:01

den vart då riktigt snygg må jag säga! :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-09 17:46

Lite fortsättning på spikeriet…

Bild
1 sektion hopfogad och betsad, längst ned syns den ena av 2 obetsade hopskruvade kurvändstycken som hamnar på mitten av konstruktionen. Själva hålborrandet tog ca 30 minuter för 5 rader hål, sen dags för kaffepaus, ungefär en eftermiddags jobb för samtliga hål. Långtråååååkigt jobb…

Bild
Sektion 2 klar och hopskruvad med 1:an. Långsidor har ännu inte skruvats på plats.

Bild
Långsidorna är nu på plats. Mitten på konstruktionen är till vänster med 2 hopskruvade kurvändstycken, invändigt har skruvlimmats 20x20 mm list så långsidorna kan skruvlimmas fast inifrån utan synliga skruvskallar på utsidan.

Bild
Invändig längsgående 20x20 mm list läggs in som panelen kan spikas fast mot från utsidan.

Bild
Plywoodskivan bågnade utåt en smula mot långsidan och hindrade en just skruvlimning. Fixades till med en tving modell större, (skulle funkat bra med vanligt spännband också om man saknar bautatvingar)

Bild
Bortre änden med adderad spotlightsektion fastskruvad och klar, främre ände fortfarande utan spotlightsektion. OBS! Det sket sig med några beskrivande bilder. Den ena som saknas visade egentligen bara en enkel väg att anpassa längden på långsidorna före kapning av dem. => Lägg dit de planhyvlade 115x15 mm brädlapparna för spottarna lägg till de två yttersta limträskivorna för kontruktionen mot sektionerna för BAD-panelerna skjut änden på långsidan så den hamnar jämns med och gör en markering vid andra änden av långsidan, så kan långsidan kapas på rätt ställe, utan att ramen runtom BAD- och spotlightsektionerna vare sig får glipor eller blir för trång. Den andra saknade bilden hur brädlappen för spottarna läggs in försänkt ca 5 mm i djupled med en bakomliggande 20x20 mm list att limmas mot, (så den inte ligger i plan, vilket ser fulare ut i mina ögon)

Bild
Bild
Hm ... 2 eller 3 spotlights i sektionen. -Det får bli 3! :) (Brädan för spottarna är ännu bara ditlagd och inte fastlimmad mot den bakomliggande listen)

Bild
Lådan klar förutom hål för spotlights och lite utsmyckningslister. Så här kan alltså en BAD-panel se ut om man vill ha den utan tyg, stående på golv eller vägghängd. Djupet på den kan givetvis ändras och man kan använda en plan panel i stället för en kurvad.
Bild
Hål för spotlights fixade och listerna på plats

Bild
Högtalartyg från Biltema häftas fast på insidan av masken

Dags för kaffe :) , forts följer.
[/img]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-09 18:15

Det är så skön retrokänsla av "lövsågsarbete i faner" från mönsterritning i Allers över det hela! På ett positivt sätt vill jag tillägga.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-09 18:24

Allers :?: Såningsmannen menar du väl?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-11 01:16

Stor var den, kaffekoppen!

Bild
Hängbeslag av Kajsa Varg-stuk, = ett avkapat byggbeslag, M5-skruvens skalle försänks i träramen

Bild
Ena kortändan förses med extra långa kedjor för att de ska nå upp till taket med lådan ståendes på golvet.

Bild
El dragen till spottarna, högtalartyg, beslag och kedjor monterade

Bild
Centrumavstånd för kedjeplaceringen mäts på millimetern för kort- och långsida, hypotenusan (diagonalavståndet) räknas ut och de 3 måtten avsätts på en lång respektive kort rak träribba som borras. -För att underlätta borrningen i taket senare med triangulering av träribbornas hål.

Bild
Att borra hål i tak på exakt rätt ställe behöver inte vara det minsta svårt. Med hjälp av de två träribborna med de förborrade hålen för kedjeavstånden hamnar samtliga 4 hål garanterat på rätt plats, det är i princip omöjligt att det ska bli fel. Endast det 1:a hålet behöver mätas ut där man vill ha det. 1:a hålet här är ca 25 cm in från ribbans högra ände. Placeras hålet i ribban "en bit in" självlåser ribban, utan att ramla ned, mot en från taket utstickande skruv/spik etc, utan att behöva skruvas fast. Justera ribban så den hamnar parallellt med bakväggen och markera hålet i taket med en spik genom ribbans andra hål.

Bild
Fäst ena hålet i den korta ribban mot hål 2 i taket och vik in de två ribborna mot varandra. Där hålbilderna för den korta ribban och hypotenusaavståndet i den längre ribban sammanfaller ska det 3:e hålet i taket vara. Byt plats på ribborna och markera hål för det 4:e hörnet på samma sätt = klart. (Enda risken att det ska bli fel är om man har oturen att pricka mitt på ett armeringsjärn där hålet ska vara :( )

Bild
Montage av glasfiberfyllning. Lådan är här "säkrad" med de längre kedjorna upp till krokarna i taket.

Bild
Juteväv monterat mot glasfiberfyllningen som komprimerats något. 6 skivor a' 45 = 270 mm har tryckts ihop till ca 220-230 mm. Klart för lyft! Hela rasket väger ca 30 kg men då ena ändan redan kommer hänga i de ca 70 cm långa kedjorna från taket är det bara lyfta och haka på de ca 10 cm långa kedjesytumparna i den andra, därefter en snabb justering i höjdled av de längre kedjorna. Kapa inte av de längre kedjorna utan låt dem vara kvar, de behövs när lådskrället någon gång behöver tas ned igen. Inget kul då om alla kedjorna är lika korta och det inte går att sänka ned den etappvis ...

Bild
Tillbaks till trådens början och lite musikspisning. Var det värt besväret och den ganska lilla pengen? Jodå, ljudet har lyft sig ett par snäpp ytterligare. Att det var bra redan tidigare och man då märker en nyanskillnad till ännu bättre är kul! :) De klappekon man kunde höra bakom soffan mellan golv-tak och vägg-vägg är borta. I och för sig sitter jag inte bakom soffan och lyssnar… men det märks även på plats i soffan.

De avsteg jag gjort från RPGs konstruktion enligt länkarna i början på tråden är att byta panelmaterial från 1/8” (3 mm) högdensitets MDF-skiva till 4 mm plywood som har lägre densitet. Troligen bör absorbtionen av lågbas förändras mot sämre värden pga materialbytet, å andra sidan gör den kurvade formen att den flexar mindre än en plan skiva och man borde då vinna tillbaks en del. (Någon som vet om jag resonerar fel?) Diffusionsegenskaperna bör vara identiska oavsett MDF eller plywoodfront. Den kurvade formen bör vara några snäpp bättre än plan dito för diffusions/spridningsegenskaper. Jag har varit mer trogen Angus idé med rektangulär skiva om 31x33 längdenheter och den binära serien än RPG som ”komprimerat in” den på en kvadratiskt panel, vad det betyder i realiteten? Bra fråga, nästa fråga! :wink: RPG använder glasfiberskivor med högre densitet (samma som i vanliga akustiktak) medan jag nöjt mig glasfiberfiber för vanlig husisolering. De sämre absorbtionsvärdena pga den lägre densiteten vinns tillbaks med att jag använder tjockare skikt och dessutom har en luftspalt på 18 cm mot taket. Troligen får jag diffusions- och absorbtionvärden i paritet med RPGs tjockare paneler, även om jag saknar möjlighet att få det bekräftat.

Om någon vill ha excelprogrammet jag skrev ihop för att kunna laborera lite med olika mått och standardstorlekar, skicka ett PM med mailadress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-20 18:16

Adhoc skrev: Upptäckte senare att RPG vidareutvecklat BAD:en till även en Curved BAD men inte presenterat någon tjusig sida på den än.

Nu finns den tjusiga sidan om den böjda BAD-panelen hos RPG:
http://www.rpginc.com/products/badarc/index.htm
se även:
http://www.rpginc.com/cgi-bin/byteserve ... t_diff.pdf

Verkar alltså som den böjda är bättre än den plana, vilket väl inte är speciellt förvånande.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-04-20 19:33

Jag vet inte om jag tycker att absorptionen är bättre.

Böjd:
http://www.rpginc.com/products/badarc/badarc_ac.htm

Vanlig:
http://www.rpginc.com/products/badpanel ... arison.htm
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-20 19:52

Jag tror att hålen är en del av ett gammalt Fortranprogram.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-20 20:06

hade det varit bättre att vända den böjda takpanelen 90 grader, skulle inte det medföra att en större mängd panelyta var vänd mot högtalaren?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-20 20:14

Svante skrev:Jag tror att hålen är en del av ett gammalt Fortranprogram.

Vilken del, ettorna eller nollorna?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-20 20:17

guldfisk skrev:Jag vet inte om jag tycker att absorptionen är bättre.

Böjd:
http://www.rpginc.com/products/badarc/badarc_ac.htm

Vanlig:
http://www.rpginc.com/products/badpanel ... arison.htm

Det är inte absorbtionen som är huvudattraktionen med dessa BAD-paneler, utan diffusionen, se:

Bild
Senast redigerad av paa 2008-04-20 23:28, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-04-20 22:46

För mig den spontana attraktionen absorption långt ned i frekvens redan vid 10 cm tjocklek kombinerad med diffusion vid högre frekvens. RPG har även andra lösningar för det såsom Modex Broadband, men de kan inte utan vidare DIY:as.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-20 23:06

Jag tycker också det ser ut som hålkort.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-04-21 03:30

Alexi skrev:
Jag tycker också det ser ut som hålkort.

Det är nog till en jaquardvävstol. Tror jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-04-21 23:54

Paa, du upphör aldrig att förvåna mig med din förmåga att snoka upp nya och gamla länkar. Tack! :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-03 21:29

vad gör man om man vill undvika att borra 1023 hål, kan man limma mosaik i rätt mönster direkt på en mineralullsskiva?
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum