Peppad på att göra en Bose 901-cover !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gagarin

Peppad på att göra en Bose 901-cover !

Inläggav Gagarin » 2007-01-11 10:01

Vad tror ni om att göra en "budget"-901:a med fyra bredbandare bakåt och en framåt?

Jag funderar på att sno Bose-designen rakt av, men göra lådorna mindre, ungefär 2/3 så stora som originalen borde det bli.

Typ såhär:

(ursäkta den fula ritningen!) :)

Bild

Alla mått är ungefärliga, total volym ca. 13 liter.

Som element tänkte jag HiVi B3S, det främre elementet i en sluten låda och de fyra bakre portade. Eller tvärtom ;)

Är det en dålig eller bara galen idé? :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-11 10:54

Så här såg elementplaceringen ursprungligen ut på Bose 901:

Bild

Dom tillverkades i spegelvända par. Det var innan dom gick över till basreflex och man inte längre var fri att placera den främre högtalaren på bästa plats på främre baffeln.

En av dom viktigaste delarna av 901-systemet var den aktiva equilisern som gjorde att det blev ett stort och imponerande ljud från dom relativt små lådorna. Elementarean är ju ändå ganska stor tillsammans.

Hälften så många element, utan equaliser blir nog inte så imponerande, tror jag.
Dessutom kan man ju fråga sig om den stora mängden reflekterat ljud hjälper till att återskapa akustiken från inspelningen, eller inte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-11 11:03

Jag tycker det verkar vara såväl en dålig som galen ide. Av vlken anledning skulle man vilja ha den höga andelen reflekterat ljud?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-11 11:49

Vi brukar ju framhålla betydelsen av god spridning och det innebär ju att det mesta av det utstrålade ljudet blir reflekterat!

För de bakriktade elementen skulle jag då anta att en rak energikurva skulle vara av betydelse. Om man inte vill joxa med aktiv elektronik kan man ju tänka sig ett tvådelat system med basstöd! Bose hade väl rätt så "bra på fötterna" och ägnade sig en hel del åt forskning så det borde finnas en del material att få tag på. Mirage hade nog ett par modeller med bakriktade element.

Kul med lite projekt som inte är är likadana som allt annat!

/Jocke

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-11 12:11

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det verkar vara såväl en dålig som galen ide. Av vlken anledning skulle man vilja ha den höga andelen reflekterat ljud?

Lite om detta här: Mirage and the NRC Psycho-Acoustic Research Study. Jag hade en bättre länk till information om studien men hittar den inte nu... typiskt. :-)

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-11 12:39

Jocke skrev:Vi brukar ju framhålla betydelsen av god spridning och det innebär ju att det mesta av det utstrålade ljudet blir reflekterat!

För de bakriktade elementen skulle jag då anta att en rak energikurva skulle vara av betydelse. Om man inte vill joxa med aktiv elektronik kan man ju tänka sig ett tvådelat system med basstöd!

Kul med lite projekt som inte är är likadana som allt annat!

/Jocke

Tack för det!

Jag hade tänkt att komplettera de här lådorna med min aktiva 8" sub.
Hur menar du när du skriver "rak energikurva"?

Och ja: jag hade ju tänkt att slippa bygga en aktiv EQ :wink:

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-11 12:44

paa skrev:Så här såg elementplaceringen ursprungligen ut på Bose 901:

Bild
En av dom viktigaste delarna av 901-systemet var den aktiva equilisern som gjorde att det blev ett stort och imponerande ljud från dom relativt små lådorna.

Exakt vad gjorde den aktiva EQ:n? Den kan ju inte ha "förstorat" ljudet, om det inte satt någon delay-krets i den? Jag har förstått att den var en viktig del av 901-systemet, men nog måste det väl gå att uppnå liknande ljudbildsvibbar utan? Hoppas jag i alla fall :)

paa skrev:Dessutom kan man ju fråga sig om den stora mängden reflekterat ljud hjälper till att återskapa akustiken från inspelningen, eller inte?

Därom tvista de lärde...jag gillar ju 901-ljudet, andra gör det inte, och det är ju helt OK.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-11 13:00

Koffe skrev:Lite om detta här: Mirage and the NRC Psycho-Acoustic Research Study. Jag hade en bättre länk till information om studien men hittar den inte nu... typiskt. :-)

Jag har ett Magneplanar-system som har varit oanvänt i många år. Erfarenhet av reflekterat ljud finns alltså men jag kan inte påstå att jag saknar det så mycket att jag likt Bose vill ha 89 % via omvägar.... När jag använde mina Magneplanar, fick mycke tid läggas på att "ta hand" om utstrålningen bakåt.

Gagarin skrev:Exakt vad gjorde den aktiva EQ:n? Den kan ju inte ha "förstorat" ljudet, om det inte satt någon delay-krets i den? Jag har förstått att den var en viktig del av 901-systemet, men nog måste det väl gå att uppnå liknande ljudbildsvibbar utan? Hoppas jag i alla fall

Den var nödvändig för att ge en någorlunda rak frekvensgång. En rejäl dos extra i såväl bas som diskant om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-11 13:27

RogerGustavsson skrev:
Gagarin skrev:Exakt vad gjorde den aktiva EQ:n? Den kan ju inte ha "förstorat" ljudet, om det inte satt någon delay-krets i den? Jag har förstått att den var en viktig del av 901-systemet, men nog måste det väl gå att uppnå liknande ljudbildsvibbar utan? Hoppas jag i alla fall

Den var nödvändig för att ge en någorlunda rak frekvensgång. En rejäl dos extra i såväl bas som diskant om jag inte minns fel.

Ett exempel på design av EQ finns här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-11 13:27

Gagarin skrev:Tack för det!

Jag hade tänkt att komplettera de här lådorna med min aktiva 8" sub.
Hur menar du när du skriver "rak energikurva"?

Och ja: jag hade ju tänkt att slippa bygga en aktiv EQ :wink:

När man lyssnar på direktljud kan man ju tolerera rätt stora avvikelser i spridning utan att störas allt för mycket (liten sweetspot). Det reflekterade ljudet bör nog vara lika starkt vid alla frekvenser. Man kanske tom bör ta hänsyn till dämpning i rummet. Om man tex har en absorberande yta bakom högtalarna kanske man behöver ha möjlighet att balansera "tonen".

/Jocke

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-11 15:20

perstromgren skrev:Ett exempel på design av EQ finns här.

Ah! Tack!

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-11 15:40

Jocke skrev:När man lyssnar på direktljud kan man ju tolerera rätt stora avvikelser i spridning utan att störas allt för mycket (liten sweetspot). Det reflekterade ljudet bör nog vara lika starkt vid alla frekvenser..

/Jocke

Absolut.
Zaph rekommenderar det här filtret till B3S: Bild

Borde inte det räcka? Vad nu "räcka" betyder... :wink:

Om man gör en 2-vägskonstruktion, dyker det upp andra problem istället?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-11 16:14

Nja, Zaphs filter är för en direktstrålande högtalare. Eftersom du tänker dig flera element som strålar åt andra håll kan du få en helt annan balans mellan registren. Riktigt vad det blir för balans blir ju i detta fall svårt att förrutse, rummet kommer att spela med på ett annat sätt en när spridningen är kontrollerad.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-11 16:59

Kan du inte bygga en exakt kopia fast med andra element (alltså fortfarande 9 i varje låda) och sen köpa en begagnad equalizer från ett Bose 901 system på tex ebay?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-11 18:26

Gagarin skrev:Absolut.
Zaph rekommenderar det här filtret till B3S: Bild

Borde inte det räcka? Vad nu "räcka" betyder... :wink:

Om man gör en 2-vägskonstruktion, dyker det upp andra problem istället?

Om det där filtret gör sitt jobb skulle det säkert fungera för det framåtriktade elementet! För de bakriktade elementen får man nog ta sig en rejäl funderare eller prova sig fram.

En högtalare är "rundstrålande" upp till en frekvens som är proportionell mot konradien. Över denna ökar riktverkan. Du ser det på tillverkarens frekvenskurva om spridning redovisas. Det leder till att energiresponsen faller mot högre frekvenser. Om högtalaren är direktstrålande är ju rak frekvensrespons "on axis" önskvärd sedan får man göra det bästa man kan av spridningen.

För de bakåtriktade elementen tror jag (som jag skrev innan) att rak energirespons är önskvärd även om rummet naturligtvis påverkar. Jag hade nog försökt mig på att ha olika filter för direkt resp reflex-elementen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-11 18:29

JB skrev:Kan du inte bygga en exakt kopia fast med andra element (alltså fortfarande 9 i varje låda) och sen köpa en begagnad equalizer från ett Bose 901 system på tex ebay?

Vanligtvis innehåller de där boxarna en justering av tonkurvan och ett subsonic-filter för effekttåligheten. Skulle nog prova med en vanlig fristående equalizer för att hitta "hem". Säkert underlättar det med möjlighet till mätning!

/Jocke

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-11 18:34

Koffe skrev: Jag hade en bättre länk till information om studien men hittar den inte nu... typiskt. :-)

Här var den. Jag vet inte om detta var så mycket bättre men det är lite mer info. The knowledge gained during the NRC study served as an important resource and starting point for Mirage’s evolution to Omnipolar products.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-11 18:44

RogerGustavsson skrev:Jag har ett Magneplanar-system som har varit oanvänt i många år. Erfarenhet av reflekterat ljud finns alltså men jag kan inte påstå att jag saknar det så mycket att jag likt Bose vill ha 89 % via omvägar.... När jag använde mina Magneplanar, fick mycke tid läggas på att "ta hand" om utstrålningen bakåt.

Det är inte lätt att möblera in ett par Mirage heller ;-)

Men finns det inte avgörande skillnader i hur ett par Magneplanar och ett par Mirage funkar? Magneplanar är väl en öppen baffel med en utstålning bakåt i motfas där utstålningen bakåt är just en restprodukt av bandelementet?

Mirage är att betrakta som (nästan) rundstålande i fas. Sen som sagt det är inte lätt att möblera dem, de ställer krav, men när det funkar... :-)

PS Mirage efterstävar 30% reflekterat och 70% direkt.

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-11 21:26

JB skrev:Kan du inte bygga en exakt kopia fast med andra element (alltså fortfarande 9 i varje låda) och sen köpa en begagnad equalizer från ett Bose 901 system på tex ebay?

Jodå, det är klart...men dels så vill jag ha lådorna lite mindre, och sen är det ju inte samma utmaning :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-11 21:38

Eftersom det ändå verkar relativt lättbyggt så är det väl bara att smacka ihop de små lådorna.

När dom är klara, eller en i vart fall, så kan du ju utgå därifrån och labba med eq.

Eller enklast möjligt, koppla datorn som signalkälla och kör eq i mjukvara i nåt ljudprogram, Winamp eller vadsomhelst.

Det verkar ju svårt att försöka räkna ut först exakt vad som behövs när man inte vet nåt om hur det uppför sig.

Tycker det låter som ett intressant projekt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-12 00:48

Bose hade visst något eget laboratorium (kanske har än). Läste en artikel om det för en evighet sedan. Den illustrerades med en bild med 1/8 sfär belamrad med element i ett hörn. Vet inte vad det skulle vara bra för men de har uppenbarligen haft en del "hyss" för sig! Finns säkert en del på nätet om man letar en stund!

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-12 11:53

Jocke skrev:Bose hade visst något eget laboratorium (kanske har än). Läste en artikel om det för en evighet sedan. Den illustrerades med en bild med 1/8 sfär belamrad med element i ett hörn. Vet inte vad det skulle vara bra för men de har uppenbarligen haft en del "hyss" för sig! Finns säkert en del på nätet om man letar en stund!

/Jocke

Tror det var en tidig idé-modell som herr Bose inte var nöjd med återgivningen ifrån, och därmed skapade 901.
Jag är tveksam om han drog dom rätta slutsatserna, men det är ju han som är professor, och äger ett av de mest framgångsrika högtalarföretagen så jag vet inte jag. Marknadsföring är grundläggande för kommersiell framgång, gissar jag i alla fall.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-12 12:47

phon skrev:Eftersom det ändå verkar relativt lättbyggt så är det väl bara att smacka ihop de små lådorna.

När dom är klara, eller en i vart fall, så kan du ju utgå därifrån och labba med eq. Tycker det låter som ett intressant projekt.

Ska "smacka" ihop lådorna snarast, måste bara hitta en leverantör av HiVi B3S.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-12 13:38

paa skrev:
Jocke skrev:Bose hade visst något eget laboratorium (kanske har än). Läste en artikel om det för en evighet sedan. Den illustrerades med en bild med 1/8 sfär belamrad med element i ett hörn. Vet inte vad det skulle vara bra för men de har uppenbarligen haft en del "hyss" för sig! Finns säkert en del på nätet om man letar en stund!

/Jocke

Tror det var en tidig idé-modell som herr Bose inte var nöjd med återgivningen ifrån, och därmed skapade 901.
Jag är tveksam om han drog dom rätta slutsatserna, men det är ju han som är professor, och äger ett av de mest framgångsrika högtalarföretagen så jag vet inte jag. Marknadsföring är grundläggande för kommersiell framgång, gissar jag i alla fall.

Det var ju flera som laborerade med direkt/reflekterat ljud på den tiden. Många märkliga konstruktioner såg dahens ljus. Tyvärr upplever jag dagens högtalare som mer konforma och tråkiga men det handlar nog mer om marknadspsykologi än psykoakustik. Man bedömer helt enkelt att marknaden förväntar sig att en högtalare är en fyrkantig låda med framåtriktade element. Sedan är kanske inte ljudåtergivning någon "het" tekniktrend just nu. Kolla vad folk lyssnar på musik i nuförtiden!

Det här bygget är spännande och inspirerande!

/Jocke

Användarvisningsbild
Gagarin

Förbättrad ritning

Inläggav Gagarin » 2007-01-13 00:22

Lådan ser ut att bli mindre än tidigare:

Bild

De grå fälten markerar en eventuell uppgradering till nio B3S/sida :P

Någon som vet hur jag får tag på tio HiVi B3S?
Hifidistribution.net verkar ha tagit riktigt långledigt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-13 00:49

Varför inte kolla lite med Svantes Edge-program var framhögtalaren sitter bäst? Skulle tro att det vore fördelaktigt att inte ha samma mått till sidan som till toppen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-13 18:25

paa skrev:Varför inte kolla lite med Svantes Edge-program var framhögtalaren sitter bäst?

Svantes Edgeprogram? Enlighten me!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-13 18:56

Gagarin skrev:
paa skrev:Varför inte kolla lite med Svantes Edge-program var framhögtalaren sitter bäst?

Svantes Edgeprogram? Enlighten me!

http://user.faktiskt.io/svante/edge/
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-13 23:10

jag har för mig att det var nån snubbe (paul messenger?) på hifi choice som brukade vända på högtalarna så att dom sköt in i framväggen, smart?

med elementplacering både fram och bak så vill man ha en så platt låda som möjligt för att minska löptidsdifferanserna mellan dom främre och bakre elementen. för att minska löptidsdifferanserna mellan direkt och reflekterat ljud så placerar man lådan så nära en/par begränsningsyta/or som möjligt, se roy allison och stig carlsson. martin colloms på hifi news skrev väl nån gång att wilson audios watt/puppy aldrig har låtit så bra som när han ställde toppen (watt?) direkt på golvet! den lilla invändning han hade var en något låg "stereobild"! kan man här se en liten liknelse till carlssons oa50/52??

men vill man gå längre åt andra hållet så föreslår jag att stort antal mindre högtalare som man fyller hela främre rummet i alla 3 dimensionerna.
Bikinitider

Återgå till DIY-forum