Ritning OA-12, finns det?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-10 21:20

Kanske överkaxig över min snickarförmåga men va faen...
Jag skulle vilja bygga mig ett par OA12. Har letat och letat efter ett par till rimligt pris, har ett par OD11 och ett par OA14. 11:orna är ju gulliga och låter bra för sin storlek. OA14 justa men stora i ett litet rum. 12 borde kunna vara optimala. Elementen finns på hyllan men antingen finns de renoveringsobjektjag hittar i andra änden av riket, sålda igår eller orimligt dyra.

Alltså finns det någon som vet om det finns kompletta ritningar/mått på OA12:or, låda, vinklar och filter?

/Henrik

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Ritning OA-12, finns det?

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-10 21:41

henriksch skrev:Kanske överkaxig över min snickarförmåga men va faen...
Jag skulle vilja bygga mig ett par OA12. Har letat och letat efter ett par till rimligt pris, har ett par OD11 och ett par OA14. 11:orna är ju gulliga och låter bra för sin storlek. OA14 justa men stora i ett litet rum. 12 borde kunna vara optimala. Elementen finns på hyllan men antingen finns de renoveringsobjektjag hittar i andra änden av riket, sålda igår eller orimligt dyra.

Alltså finns det någon som vet om det finns kompletta ritningar/mått på OA12:or, låda, vinklar och filter?

/Henrik

Yttermåtten och innervolymen står på www.carlssonplanet.com tillsammans med avstämningen om jag inte missminner mig. Däremot undrar jag hur du ska göra med plastbaffeln - den som är svår att kopiera dvs?

[slrt]
admin

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-10 22:44

Det hade fått bli trä. Såg en ambitiös ombyggnad av ett par OA5 till "OA114", tror det var här på Faktiskt (eller kanske CarlssonPlanet?). Där fanns i alla fall ett sätt att göra baffeln på, papprör. Det finns ju andra möjligheter. Inser att det inte kan bli en replika men ganska nära.
Henrik

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-11 12:21

Om jag plockar den mina oa12 i en nära förestående framtid kan jag fota inuti den om du är intresserad av det.

Jag skulle inte bygga en oa12 själv, aldrig någonsin! Men jag skulle kunna tänka mig att bygga lådan själv, för att ha just en snygg låda när man väl får tag på baffeln.

[slrt]
admin

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-11 16:22

Näe, det är kanske dumt att ens försöka. Tråden där på Faktiskt eller CP kallas nog OA216, en Wordfil man kan ladda hem. Ambitiöst snickeri i alla fall.
Det är rackarns trist att det skall vara så svårt att lägga vantarna på ett par här i Skåne. Replikor/försök till kopior blir ju aldrig annat än just kopior.

Användarvisningsbild
bjed

Inläggav bjed » 2007-01-11 21:25

"OA216 eller OA5 typ 2 på sterioder" heter inlägget och det är jag som är författaren/byggaren..........

Eftersom min 24-åriga dotter ansåg att hon bara MÅSTE ha dem så håller jag på med ett liknande bygge.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-11 21:55

Det var väl någon ambitiös människa på Planeten som snickrade ihop ett par OA2212 frän scratch? Med bafflar och allt?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bjed

Inläggav bjed » 2007-01-11 22:05

Jodå, det stämmer. Det skedde nog 2005 eller ännu tidigare. Ett mycket ambitiöst bygge vill jag lova. All heter åt initiativtagaren. Bilder från tillfället finns i albumet på CP.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-11 22:49

Hej bjed
Jag har läst och beundrat ditt bygge ett antal gånger, snyggt snickrat, kul tänkt. Är inte alls på din "elektroniska nivå" så jag kan inte alls påstå att jag inser alla finesser i det aktiva filtret. Inser dock till fullo dina färdigheter i snickeri.
För min del inspirerade ditt bygge till an idé om ett par OA12.
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
bjed

Inläggav bjed » 2007-01-12 07:29

Jag önskar dig lycka till !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-12 23:39

oa12 är trevliga och gulliga små högtalare men nog finns det bättre ös i andra högtalare som är lättare att kopiera??
Bikinitider

henriksch

ger mig... och en liten brandfackla kanske

Inläggav henriksch » 2007-01-14 10:38

Jo, säkert har ni rätt och rimligen är det så att det är bra mycket trevligare om man nån gång hittar ett par renoveringsobjekt.
Med risk att svära i kyrkan:

Har (subjektivt och helt ovetenskapligt) jämfört mina OD11 med t.ex. Mirsch OM3-28 och utifrån min smak så är det definitivt inte så att OD11 vinner över hela linjen, speciellt inte till all slags musik.
Nu har jag sålt av alla mina OM3-28 (tre renoverade par) har bara ett par med bytta basar kvar. Kan konstatera att ett par OD11 går lätt att sälja för mer än dubbla priset för ett par OM3-28 i mintskick. Kan inte tycka annat än att prisskillnaden inte alls motsvarar skillnaden i kvalitet.

Tycker också att Carlssons sjuttiotalsserie är himla fräck, men proportionerna är knäppa. Risken finns att allt annat, minst lika bra grejor inte ens kan renoveras av de/oss som gillar pillandet, man kan ju inte ha hur många som helst.

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: ger mig... och en liten brandfackla kanske

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-14 19:59

henriksch skrev:...Har (subjektivt och helt ovetenskapligt) jämfört mina OD11 med t.ex. Mirsch OM3-28 och utifrån min smak så är det definitivt inte så att OD11 vinner över hela linjen, speciellt inte till all slags musik...

Men en sådan jämförelse blir ju kanske lite felaktig, en mikroskopisk vägg/golv/hyll-högtalare mot en trevägs golvare... För att göra jämförelsen lite mer korrekt skulle man kanske få ta en oa14 istället. OA14 kostar ju ungefär som en OD11 också - antagligen p g a efterfrågan - så pris/prestanda blir ju litet högre då också.. :)

[slrt]
admin

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-14 23:44

I viss mån riktigt, men OM3-28 är ju en nätt liten högtalare vilket man knappast kan påstå att OA14 är.
Inser också det faktum tillgång/efterfrågan är, inte mycket att göra åt kanske.

Det CarlssonPlanet har lyckats med är ju på många sätt gott. Det är fint att man tar vara på bra grejor året 2007, i en tid där man slänger ut och köper nytt, nytt somingen någonsin kommer att lägga ner fem minuter på att försöka laga.

Det har ju sina trevliga sidor för en som mig också, kan med en ytterst rimlig budget frossa i saker man sett "som ung" men aldrig kunnat drömma om att köpa. Det som stör mig är alltså inte att Carlsson är övervärderat sett i relation till annat som t.ex, Mirsch utan att det är en epok som går på tippen alldeles i onödan.
Kombinerar man sedan detta faktum med inställningen hos ljudhandlare att inte sälja t.ex. skumkanter till amatörer så är det nästan helt omöjligt för ett par Mirschar att överleva.

Äsch, det är väl inte mycket att tjura över egentligen, håller väl bara på att bli gammal...

MVH
Henrik

Återgå till Carlsson Illuminati