Hur normalisera lyssningsnivå för mixad musik?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur normalisera lyssningsnivå för mixad musik?

Inläggav PerStromgren » 2007-01-12 18:33

Hur gör de bästa proffsen för att normalisera nivån på olika musikstycken när de sänder mycket blandad musik, t.ex. Delta, eller liknande radioprogram?

Jag har kopierat in något 30-tal av mina CD:ar på min jobbdator och spelar upp dem slumpmässigt. Det är mycket trevligt, inte helt olikt Delta, faktiskt! Beethoven-kvartetter kan gränsa till Chet Baker och ge oväntade effekter!

Nå, problemet är givetvis nivån. Kan jag, genom att applicera någon bra algoritm få nivån att bli mer balanserad än den är bara genom att kopiera skivorna? Som det nu är blir pop för starkt och kör för svagt. Jag lyssnar vid låg volym, om det nu har med saken att göra.

Att det inte finns en patentlösning på problemet inser jag, men det borde gå att lindra, om man använder smarta metoder, väl? Drömmen vore ett program som jag kunde ställa in att svepa över hela WAV-samlingen och justera nivån.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-12 18:53

har hört att foobar ska fungera. har inte testat själv än. jag hatar också när man får en chock av att en låt är ashögt inspelad.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-12 18:59

Man normerar lämpligtvis med avseende på medelnivå och man gör det utan kompressor. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-12 19:25

Men om man lägger kopior på sin dator kan man väl enkelt ändra nivån för varje låt? Gjorde en skiva för ett tag sedan med olika julmusik och där är den subjektivt upplevda ljudnivån väldigt olika från stycke till stycke. Noterade för varje stycke vilken volym jag tyckte passade. De med "förbättringar" i form av kompression får ju en högre medelnivå och fick tas ner i nivå. Cantante Domino fick ligga kvar på sin originalnivå eftersom den inte verkar vara det minsta förstörd i mastringen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-12 19:29

Morello skrev:Man normerar lämpligtvis med avseende på medelnivå och man gör det utan kompressor. :)

OK. Ger det ungefär samma upplevd nivå? Vad , exakt, är medelnivå och finns det lätt tillgängliga program som kan göra detta åt mig för en hel samling stycken?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-12 19:30

RogerGustavsson skrev:Men om man lägger kopior på sin dator kan man väl enkelt ändra nivån för varje låt?

Visst kan man det, men det blir mer jobb än jag är beredd att lägga på problemet. Dessutom kan det ju knappast vara den metod proffs använder. Eller? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-12 19:39

housemicke skrev:har hört att foobar ska fungera. har inte testat själv än. jag hatar också när man får en chock av att en låt är ashögt inspelad.

Tack för tipset, det verkar intressant! Foobar har en funktion kallad replaygain som verkar ställa in avspelningsnivån enligt en väl definierad algoritm. Den gör inte det jag hade tänkt mig (ställer om nivån) utan skannar spåren och lagrar en nivåkonstant som sedan används då man använder foobar till att spela spåret, men det går ju lika bra. fäst vid MS Media Player är jag inte! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-01-12 19:44

Om du andvänder itunes så kan programmet sköta det åt dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-12 19:48

Ton skrev:Om du andvänder itunes så kan programmet sköta det åt dig.

Jag har aldrig använt itunes, vad gör det? Spelar upp musik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-01-12 20:34

Japp. Spelar upp och organiserar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-23 08:43

Citat:
"Hur normalisera lyssningsnivå för mixad musik?"

Programmet Sony Soundforge har en bra normaliseringsfunktion. Man kan välja topp- eller rms-värde som referens. Jämnast tycker jag blir om man väljer rms men det funkar förstås bäst om låtarna är någorlunda jämntjocka från början. Gles och tunn musik kan uppfattas som fläckvis för hög eftersom topparna får kompensera för dalarna. Eftersom det i frågan inte verkar handla om "helig" HiFi-lyssning tycker jag att man kan komprimera den tunna glesa musiken, t.ex. viss "klassisk", innan man normaliserar för att få den att mer likna popen. Hellre det än att man retar upp sig på tomrum och utbrott. Det gällde ju att få olika musiksorter och stilar att uppfattas som att låta lika högt.
Jag normaliserar i regel fet musik till -18dB rms och tunn till -20 till -24dB rms. Det tycker jag ger bästa verkan, passa bäst ihop.

Är det någon som vet om det finns ett program som kan köra igenom ett visst antal filer/låtar och lista dom med nivåerna angivna? Topp- och rms-värden, så att man därifrån kan välja lämpliga värden vid mixning/mastering.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-23 12:33

Jag använder aldrig normaliseringsfunktionen utan jag använder öronen när jag lägger ljud/musik som ska passa ihop med varandra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-23 12:47

Nagrania skrev:Jag använder aldrig normaliseringsfunktionen utan jag använder öronen när jag lägger ljud/musik som ska passa ihop med varandra.

Det är nog för att du är ett proffs. :) Vi hempulare gillar knappar och filter och allahanda blinkande gizmogoja.
Manuellt normaliserade verkar dom flesta skivor vara. Utom dom där allt ligger på max och fräser. Det kan skilja bra många dB mellan låtarna. Om man tar Dire Straits så börjar dom nästan alltid i ljudskugga dvs. tystnad. Efter en kvart börjar Herr Knopp. att plinka lite. Efter ytterligare en kvart kommer resten av gänget in och sen ökar dom hela vägen mot slutet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-23 12:48

Det var det jag förespråkade också men det är ju tidskrävande och föll på det.

Användarvisningsbild
lum

Inläggav lum » 2007-01-23 23:08

Testa:
http://www.gigavox.com/levelator

Har inte hunnit själv än men jag har hör gott om det. Används till podcasts som är ju en sorts radio kan man väl säga...

What is The Levelator?

Do you believe in magic? You will after using The Levelator to enhance your podcast. And you'll be amazed that it's free (for non-commercial use).

So what is The Levelator? It's software that runs on Windows or OS X (universal binary) that adjusts the audio levels within your podcast or other audio file for variations from one speaker to the next, for example. It's not a compressor, normalizer or limiter although it contains all three. It's much more than those tools, and it's much simpler to use. The UI is dirt-simple: Drag-and-drop any WAV or AIFF file onto The Leveler's application window, and a few moments later you'll find a new version which just sounds better.

Have you ever recorded an interview in which you and your guest ended up at different volumes? How about a panel discussion where some people were close to microphones and others were not? These are the problems the post-production engineers of Team ITC solve every day, and it used to sometimes take them hours of painstaking work with expensive and complex tools like SoundTrack Pro, Audacity, Sound Forge or Audition to solve them. Now it takes mere seconds. Seriously. The Levelator is unlike any other audio tool you've ever seen, heard or used. It's magic. And it's free.

When we developed the IT Conversations component-based show-assembly system (the first generation of GigaVox Audio Lite, see below), we realized all the components had to be of the same loudness or the results would sound awful. We limped along for many months using the RMS normalization functions in various applications, but the results weren't satisfactory and it required tools and skillsets that some of our post-production audio engineers didn't have. One of our best engineers, Bruce Sharpe, offered to write a standalone software RMS normalization utility, which we've been using as part of our production system GVUploader for nearly a year.

The GVUploader's normalizer acts similar to an intelligent RMS-based compressor/limiter combination, and it therefore affects primarily the short-term (transient) sounds and the long-term overall loudness of the file. It doesn't make the kind of adjustments that a skilled audio engineer can perform in software or at a mixing console, riding the levels up and down to compensate for medium-term variations.

There are some hardware devices such as various AGC (automatic-gain control) components that can do moderate leveling, but since they have to operate in real time (i.e., without look-ahead), they can't do much. And they aren't cheap, let alone free. Even a skilled human can only react to changes unless s/he is lucky enough to be present during a recording session and can use visual cues to anticipate coming variations. Software can do better by performing multiple passes over the audio, generating a loudness map of where the volume changes. (It's not actually that simple, but the metaphor is helpful.)

Bruce, with help from his son, Malcolm, had proven that he knew how to tackle these problems in ways that no one else anywhere in the audio/software industry has done to date. So we asked him, "Bruce, do you you think you can write a leveler that corrects for medium-term variations in loudness instead of the short-term and long-term variatons processed by compressor/limiters and normalizers, respectively?" Bruce and Malcolm took on the challenge, and eight months later we began testing The Levelator.

You'll believe in magic.

(Insåg just att det kanske var helt fel för ändamålet men jag låter det stå iaf.)

Återgå till Teknikforum