Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Jag hade i min hifi-ungdom nöjet att få höra ett par Audio-Tronic CM3 i någon obekant version. Ljudminnet är knappast 15 år långt, men jag vill minnas att det lät ganska potent.Nu undrar jag om inte BB himself eller någon annan vänlig sälle skulle vilja tipsa mig om var man kan tänkas få lyssna på ett par CM3:or igen - helst i trakten av Göteborg. Jag skulle vilja friska upp minnet, nu när jag fått andra saker att jämföra med...
IngOehman skrev:När man får se siffran 12 000 par (respekt!) inser man verkligen vilket lite skrutt man är.![]()
Men...Om jag håller på i 261 år ytterligare, i oförändrat tempo (har tillverkat nästan
1 200 par sedan 1978...) så kommer jag att hinna producera lika många par pi60/pi60s!![]()
Igen: Respekt till dig BB!
När började du tillverka CM3, och vad kostade de att köpa, då och när du slutade?
(Och vad tror du de skulle kosta idag?)
Vh, iö
BB skrev:Allltnog, du lär säkert hinna ikapp!!![]()
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem?
IngOehman skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem?![]()
BB skrev:IngOehman skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem?![]()
Det där är en oerhört intressant fråga du tar upp Ingvar... Vill gärna återkomma till den under morgondagen, eller rättare, efter en natts stärkande sömn!![]()
Mvh //BB
BB skrev:IngOehman skrev:
Det där är en oerhört intressant fråga du tar upp Ingvar... Vill gärna återkomma till den under morgondagen, eller rättare, efter en natts stärkande sömn!![]()
Mvh //BB
Jocke skrev:
Bosse: Jag köpte lite högtalare av dig på 80-talet. Då fick jag alltid uppfattningen att jag väckte dig var gång jag ringde! Hoppas att du fått sova gott!
/Jocke
screen skrev:IÖ skrev:Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem?
Men detta gäller väl nästan vad som helst nuförtiden tycker jag. Det ska inte hålla för länge, kvalitén skall vara precis lagom bra (inte mer) så att man snart blir tvungen att köpa nytt.![]()
Jag blir så lycklig när man hittar något genuint = tillverkat med tanke på lång hållbarhet och mycket god funktion som dessutom är avsett för mäniskor.![]()
Mvh Björn//
BB skrev:Med tanke på att det såldes 12.000 par CM3:or i Sverige totalt sett, kanske de finns enstaka par utannonserade under begagnat...?
Mvh //BB
BB skrev:...å andra sidan finns det (fortfarande) rik tillgång till mycket välgjorda (mekaniskt) både högtalare och förstärkare.
BB skrev:Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...
BB skrev:...Om du ringde före 12 på dagen så stämmer det bra! Har alltid föredragit att jobba på natten, fri från dagens larm. Vanligt körschema har varit från 12 på dagen till 6 på morgonen dagen därpå...
IngOehman skrev:*Tänkte inte ta med mig själv, men det kändes så konstigt att ha med BB som den enda som levde fortfarande...Sen kom jag på Kantor också, men då orkade jag inte radera mig själv, trots att det onekligen hade varit lättare än att skriva denna text...
Lust skrev:BB skrev:Med tanke på att det såldes 12.000 par CM3:or i Sverige totalt sett, kanske de finns enstaka par utannonserade under begagnat...?
Mvh //BB
Hur många ex blev det av DM-2:an (sluten)? Gillar den modellen skarpt och har i vissa rum föredragit den framför CM-3.
Man ser väldigt sällan DM-2 i annonser.
Har kommit över några spridningslinser till Gammahornen och undrar om de har något med dig/AudioTronic att göra?
Vill även passa på att tacka dig för dina konstruktioner.
IngOehman skrev:BB skrev:...å andra sidan finns det (fortfarande) rik tillgång till mycket välgjorda (mekaniskt) både högtalare och förstärkare.
Det håller jag förstås med om, men egentligen var det inte själva byggkvaliteten jag tänkte på, utan mer på konstruktionernas kompletthet och genomkontemplation.
Jag upplever att de flesta tillverkare idag gör en högtalare som marknadsförs såsom "bra på egenskapen A" exempelvis. Dessutom talar man massor om just A i marknadsföringen, gissningsvis med avsikten att få köparna att uppfatta A som någonting alldeles extra viktigt. Om B och C och D pratar man inte om knappt alls.
IngOehman skrev: Året efter kommer inte en modell som bygger på den där som var bra, alltså med egenskapen A under kontroll - förbättrad så att den nu också är bra på B och C.Istället kommer en helt ny modell, som inte återvinner någon kunskap från tidigare modell, och vars marknadsföring talar bara om B.
![]()
IngOehman skrev:Året därefter kommer en ny modell igen, och den marknadsförs som "klart bra på C"...
När jag jämför de där högtalarna med varandra tycks de mig ofta vara rätt olika, och lika ofta är ingen av dem entydigt bättre än de andra.Ibland är till och med den nyaste sämst.
De är bra på olika saker, eller rättare sagt: De har olika svagheter - precis som marknadsföringen berättar om, om man bedömer den efter vad den inte berättar om, respektive år.
IngOehman skrev:Det känns som om de där tre olika hypotetiska högtalarmodellerna typiska för vad dagens tillverkare erbjuder olika år - allihopa är gjorda som en spegling av marknadens förväntningar. Inte som högtalare gjorda från en vision - som det arbetats på tills visionären tyckt att den är "färdig"! Det är det jag ibland tycker att jag saknar.![]()
Jag tycker det vore bra om apparater i högre utsträcknig vore antingen helt nya, men genomarbetade och tidlösa redan vid laneringen, eller i när en sådan är utgångspunkten "sammam so förra året, men bättre!"
IngOehman skrev: Tänker kanske allra mest på årsskiftet 1979-1980 när både B&W 801 och Quad ESL63 presenterades. Två modeller som hade många års utvecklingsarbete bakom sig, och som var så färdiga när de lancerades, att de inte nämnvärt ändrades på många, många år. ESL63 i ännu högre grad än 801.
IngOehman skrev:PS. Kom just på en sak... Jag tror det kanske kan vara så att tiden "sent 70-tal" inte har något med saken att göra. Vad det handlar om är helt enkelt att det handlar om företag som leds av konstruktören själv. Det gäller ju för samtliga fall!
B&W (John Bowers)
Snell (Peter Snell)
Klipsch (Paul Klipsch)
Carlsson (Stig Carlsson)
Quad (Peter Walker)
AudioTronic (Bo Bengtsson)
Ino Audio (det är ju jag det)*
NHT (Ken Kantor)
IngOehman skrev: Det som gäller de av dagens HiFi-företag jag tycker saknar det de ovan nämnda har (eller hade) - är att dagens hifi-företag i mycket högre grad verkar styras av ekonomer och marknadsförare.
IngOehman skrev: Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.
IngOehman skrev: Och att de som förlorar sin innovatör, inte med det förlorar idén att arbeta vidare efter visioner om just högklassig ljudåtergivning! Det är lätt hänt att andra drivkrafter tar över när företag styrs av styrelser, tillsatta av vinsthungrande aktieägare... Kortfattat: Glöm det jag skrev om det sena 70-talet - leve de ljudåtergivningsvisionsdrivna hifi-företagen!
IngOehman skrev:Du menar de resonerar typ:
-Att tänka rätt är inte så viktigt, det som gäller att tänka nytt!
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.
Patrik_B skrev:Satt i mellandagarna hemma hos en arbetskompis i Fålhagen och lyssnade på ett par DM2or. Det var roligt med lite Infected Mushrooms och lite Peter Gabriel! <tummen upp>
Hur många Megatrender fick du iväg då? Det kan väl inte ha varit så många med tanke på storleken på både högtalaren och prislappen.
BACH skrev:IngOehman skrev:*Tänkte inte ta med mig själv, men det kändes så konstigt att ha med BB som den enda som levde fortfarande...Sen kom jag på Kantor också, men då orkade jag inte radera mig själv, trots att det onekligen hade varit lättare än att skriva denna text...
Det är klart att du skulle ha med dig själv!
Varför skall man inte kunna säga att man är bra på något om man vet att man är det?
Bra inlägg förresten!
Ino pi60 måste väl vara några av de allra äldsta högtalarmodellerna som fortfarande är i produktion, eller?
Visserligen är de väl inte helt oförändrade men de ser i alla fall väldigt lika ut mot vad de gjorde då.
Vh
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.
På tal om det, har företaget Ino en vision? Jag vet inte om det hör hit, men det kunde vara kul att jämföra med de andra företagaren du räknade upp.
PS. Jo, jag vet Morgan, det är trådstöld!DS.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], PerStromgren och 21 gäster