Moderator: Redaktörer
jockewe skrev:Jag tvingades sälja mina CM3:or till min bror i sundsvall, det hade jag nog aldrig klarat om jag köpt den där elektrostatdiskanten som fanns till ... Älskade de där högtalarna!
Fick njuta av megatrend hos Robert Von Bahr några gånger, sweetspot på 10 cm och då - vilket fantastiskt ljud!
Tack BB !
(nu har jag nöje av gamla 801:or, inte heller dåligt)
IngOehman skrev:Hupp: 94-95?
Hur går det ihop med...BB skrev:Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...
...undrar jag?
IngOehman skrev:Du menar att de resonerar typ: -Att tänka rätt är inte så viktigt, det som gäller är att tänka nytt!![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Och med "nytt" menar de dessutom lika ofta "tillräckligt gammalt för att vara glömt" (det vill säga ett par år eller så...).
BB skrev:Lust skrev:Hej Lust,
Tack för de vänliga orden! Det tillverkades endast 500 par DM2 och 500 par DM3. Anledningen till detta var att jag personligen inte tyckte att de tillförde marknaden något "nytt". Att det över huvud taget gjordes var en eftergift för marknaden; det fanns kunder som prompt ville ha högtalare med som inte hade plats för CM3:or... (Läs: WAF-faktorn)![]()
Den akustiska spridningslinsen är jag på intet sätt pappa till. Anser att den hade en negativ inverkan på ljudkvalitéten.
Mvh //BB
Jocke skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.
På tal om det, har företaget Ino en vision? Jag vet inte om det hör hit, men det kunde vara kul att jämföra med de andra företagaren du räknade upp.
PS. Jo, jag vet Morgan, det är trådstöld!DS.
Ino har väl tom ett manifest - det du! Hur många av de andra har det?
Nefilim skrev:Ot. men visst var dessa underbara högtalare även din konstruktion!?
Hörde de första gången för, kan det vara 10 år sedan, hos Nils-Gunnar på Jämljud Sdan köpte en vän till mig ett par. Vad jag minns lät dessa högt helt underbart!
Lust skrev:BB skrev:Lust skrev:Hej Lust,
Tack för de vänliga orden! Det tillverkades endast 500 par DM2 och 500 par DM3. Anledningen till detta var att jag personligen inte tyckte att de tillförde marknaden något "nytt". Att det över huvud taget gjordes var en eftergift för marknaden; det fanns kunder som prompt ville ha högtalare med som inte hade plats för CM3:or... (Läs: WAF-faktorn)![]()
Den akustiska spridningslinsen är jag på intet sätt pappa till. Anser att den hade en negativ inverkan på ljudkvalitéten.
Mvh //BB
Tack för det, Bo!
Tolkar det som att DM-serien inte låg dig lika varmt om hjärtat som CM-serien... Tycker ändå att du lyckats bra med åtminstone DM-2.
Hur ligger det till med automatsäkringar till diskanthornen? Hade ett par CM-3:or med sådana, men mina CM-3 Pro har det inte. Var det inte lika brant delning på de med automatsäkring eller varför togs den bort? Var i ärlighetens namn inte så förstjust i den, då diskanten helt kunde tystna några sekunder precis när man började närmade sig nirvana...
Angående spridningslinserna så vidgar de sweet spot ganska kraftigt och förbättrar det "passiva" lyssnandet, men håller man sig i sweet spot finns det ingen anledning att ha dom. De minskar känslan av det "järngrepp" man upplever högtalarna kan ha om en.
perstromgren skrev:På tal om det, har företaget Ino en vision?
BB skrev:Tyvärr har baselementet (KEF) utgått ur produktion sedan många år tillbaka så det kan bli knepigt med reservdelar. (Hornen är det dock inga problem med därvidlag)
Jag har sökt men ej funnit en lämplig ersättare för KEF-basen. Den är optimal för just den konstruktionen. Återstår att designa ett nytt element. Frågan är bara när ska man få tid?![]()
Mvh //BB
soundbrigade skrev: Man föreslår (rekommenderar är väl för starkt, jag rubriken säger till och med "Popular replecements")
...
Peerless 832737
...
BB skrev:IngOehman skrev:När man får se siffran 12 000 par (respekt!) inser man verkligen vilket lite skrutt man är.![]()
Men...Om jag håller på i 261 år ytterligare, i oförändrat tempo (har tillverkat nästan
1 200 par sedan 1978...) så kommer jag att hinna producera lika många par pi60/pi60s!![]()
Igen: Respekt till dig BB!
När började du tillverka CM3, och vad kostade de att köpa, då och när du slutade?
(Och vad tror du de skulle kosta idag?)
Vh, iö
Hej Ingvar!
Tack för de vänliga orden! Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...
Men det är klart, med tanke på hur pass stora de egentligen var, 38 x 40 x105 cm, så var det kanske inte så illa pinkat...![]()
Allltnog, du lär säkert hinna ikapp!!![]()
Om de fanns tillgängliga på marknaden idag tror jag att de skulle kunna säljas för cirka 15.000:- paret inklusive moms om försäljning skedde från detaljhandeln....
Mvh //BB
soundbrigade skrev:Varför skulle det just vara sådana här horn? Skulle det funkat med andra diskanter? Gammahornen har ju ingen överdriven hög känslighet.
realist skrev:Hm....jeg betalte 10000 nok for mine i 1978-1979..
paa skrev:soundbrigade skrev: Man föreslår (rekommenderar är väl för starkt, jag rubriken säger till och med "Popular replecements")
...
Peerless 832737
...
Detta element finns varken på Tymphanys eller hifikits hemsidor, är det lika utgånget som B200?
BB skrev:Även om jag numera använder egenutvecklade ribbonelement, anser/ansåg jag att gamma-hornet, (rätteligen Decca Kelly ribbon, made in Öststaterna) vara ett av de bästa element som fanns att uppbringa, särskilt efter modifiering.
Det fungerade väl ihop med B200, bl.a. pga den sistnämndas för den tiden något ovanliga utformning av "konen". (Snarare hyperbolisk än konisk).
Med sin känslighet på 92dB är/var ribbon-hornet heller inte direkt dåligt i det avseendet.
Mvh //BB
soundbrigade skrev:Någon stack åt mig ritningar på dina gyllene pjäser och jag snodde ihop ett par (1990 eller 91) på en träteknikkurs jag gick då. Använde original B200 och Original VLD12/13-horn.
Maffigt men inget för mina 3W-rörslutsteg precis.
Högtalarna finansierade en resa till Ryssland för 12 år sedan och en vigsel i -35 graders kyla.
Min undran med bakgrund för min bekännelse ovan - skulle man kunna få ut någont som skulle kunna anses "bra" (eller rentav "mycket bra") genom att använda skapliga 8" avsedda för denna slags högtalarkonstruktion och en skaplig diskant (inte Gammahornen då)? Och i förlängningen, skulle du kunna tänka dig att öppna på förlåten och släppa ritningarna fria (om de nu inte redan är på drift)?
Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?
Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?
Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?
Lust skrev:BB skrev:Även om jag numera använder egenutvecklade ribbonelement, anser/ansåg jag att gamma-hornet, (rätteligen Decca Kelly ribbon, made in Öststaterna) vara ett av de bästa element som fanns att uppbringa, särskilt efter modifiering.
Det fungerade väl ihop med B200, bl.a. pga den sistnämndas för den tiden något ovanliga utformning av "konen". (Snarare hyperbolisk än konisk).
Med sin känslighet på 92dB är/var ribbon-hornet heller inte direkt dåligt i det avseendet.
Mvh //BB
Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?
Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?
Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?
BellsnWhistles skrev:
Angående din modifiering antar jag att det handlade om banden tll diskanterna. Hur tokigt blir det att köpa nya från HiFi-Kit jämfört med orginalen? Eller snarare, vad förbättrades av din modifiering? Går det att få tag i AudioTronic-band idag?
Har köpt på mig en hel del begagnade Gammahorn där bl a några band är av för framtida byggprojekt. Har läst om att det ganska enkelt går att tillverka banden själv av aluminiumfolie. Då har man såväl materialtjocklek som veckning att spela med. Har du några hints att ge i frågan?
Hur mycket sänks känsligheten om man använder diskanterna utan horn?
Jag meckade en hel del med Gammas bandhorn i slutet på 80-talet och början på 90. Eftersom de hela tiden gick sönder i CM-3'orna och Bosses ersättningsmembran var allt för dyra i längden för mig så blev det skalpell, linjal och en extra tunn aluminiumfolie som fanns att köpa i mataffären då (någon typ av smörgåsfolie i aluminum).
Bandet kördes sedan igenom ett par Legokugghjul för att få rätta veckningen...
Det fungerade då, jag kan faktiskt inte påminna mig att jag hörde någon direkt skillnad mot orginal.
HiFi Kit's reservband har jag för mig gav lägre utnivå än Bosses.
Ett annat alternativ som provades var folien som smör & margarinpaket består av, den är extremt tunn. Man lägger den i blöt och skrapar försiktigt bort papperslagret. Ungefär 1 gång av 10 lyckas man att INTE ha sönder eländet.
Det var tider.
Har haft två par cm-3, skänker de en tanke då och då.
BB skrev:I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.
Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.
Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg![]()
Mvh //BB
patrikf skrev:Problemet med Gammahornen är att dom inte varnar användaren genom att låta illa som vanliga diskanter gör när dom plågas. Dom brinner bara av helt plötsligt
BB skrev:I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.
Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.
Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg![]()
Mvh //BB
Lust skrev:patrikf skrev:Problemet med Gammahornen är att dom inte varnar användaren genom att låta illa som vanliga diskanter gör när dom plågas. Dom brinner bara av helt plötsligt
Men fördelen är att de är billiga att laga jämfört med vanliga diskanter.
Fast skulle man inte uppskatta ljudet ur dom är det en oväsentlig parameter.
Angående klippande förstärkare, hur lågt är impedansminima i CM3 resp. CM3 Pro? De har ju parallellkopplade 8 ohms-basar och har märkimpedanser på 6 resp 4 ohm.
Var dessa element specialbeställda eller togs de direkt från KEFs hylla? SP 1039?
IngOehman skrev:BB skrev:I 9 fall av 10 gick banden sönder pga klippande förstärkare. I själva verket hade vi nog marknadens lägsta felfrekvens; under 0,1 %.
Det rapporterades från ett antal kunder som hade problem med bandens hållbarhet att problematiken försvann när kompetenta slutsteg införskaffades.
Jag minns att till och med JBL med sina effekttåliga HF-element gick ut och varnade för vådorna av att använda för klena effektsteg![]()
Mvh //BB
Hmmm...
Jag funderar såhär: Problemet med de banddiskanter jag lekt med har varit att är att de tål förhållandevis mycket effekt (minst lika mycket som en vanlig 1" dome), klart mer än 10 W, men till skillnad från en 1" dome, är termiska massan oerhört liten, och därför är även den termiska kapacitiviteten liten.
I klarspråk: De har pyttekort tidskonstant, vilket gör att de tål kortvariga jätteeffekter med varaktigheter längre än tidskonstanten (~0,5 s?) förhållandevis dåligt.
Membrantemperaturen följer således insignalens envelop med liten fördröjning (och sålunda även liten utjämning) och kommer den över smältpunkten så är det slut!
En sak som beter sig likartat... är en säkring!![]()
Utan att ha provat i praktiken med banddiskanter av Gamma-fabrikatet tänker jag, att om den termiska kompressionen på grund av membranets egen temperaturmodulering inte är något större problem (vilket jag kan tänka mig att det inte är, tack vare tillräckliga "utlokaliserade" och tillräckligt temperaturstabila serieförluster(trafolindningarna främst?)) så borde en säkring - vars tidskonstant är bara lite, lite kortare än membranets, vara ett prima skydd!
För domediskanter brukar tröga säkringar vara tillräckligt snabba för att brinna av innan diskantelemenetets talspole gör det, men för en banddiskant (de jag testat) är en trög säkring inte snabb nog.
En snabb (5*20) smältsäkring har i de fall jag provat visa sig vara tillräckligt snabb, alltså snabbare än membranet - och alltså gjort det den skall: Hålla sig i skinnet och inte påverka musikignalen vid normala och höga nivåer, men precis innan membranet brinner av, brinna av i menbranets ställe.![]()
Så min fråga till BB är: Har du försökt prova ut en riktigt snabb smältsäkring som har stort värde (kanske 1 A?) så den inte moduleras resistivt vid normala nivåer (det vill säga hörs) men så pass kort tidskonstant att den ändå hettas upp och brinner av precis före membranet?
Jag frågar bara för att jag har funnit att det fungerar häpnadsväckande bra med andra element, om man bara är noga och hittar precis rätt kvot mellan brinnström och tidskonstant*.
Vh, iö
- - - - -
*Och ändå viktigare: En säkringshållare som ger superb kontakt.Har faktiskt funnit att många säkringshållare inte förmår ge en pålitlig och fullvärdig kontaktering, och därför varit ett värre ljudkvalitetsproblem än själva säkringen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster