Fler subbar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-09 11:36

Om du vill ha jämnare frekvensgång med dina befintliga högtalare föreslår jag att du flyttar ut högtalarna ytterligare minst en halvmeter från kortväggen (gärna så att elementen hamnar ca 2 m ut), och även flyttar lyssningspositionen minst en halvmeter bakåt. När du får igång basmodulerna så kan du flytta tillbaka igen.

Vad gäller basmoduler så tjänar man i normala fall inte särskilt mycket på att stacka dem på höjden. Ordentlig påverkan får du först från grundmoden i höjdled som ligger omkring 70 Hz och du tänker dela vid 60 Hz, så i ditt fall är det helt bortkastat.

När man har en uppställning som din och har ett flertal basmoduler att placera ut är det vanligtvis effektivast att placera dem längs långväggarna. Du delar ganska lågt och rumsmoderna i längdled blir därför ännu mer dominerande och det är dessa du kan kontrollera med denna typ av placering för att få till en relativt jämn frekvensgång i hela rummet. Du kan dock få till en ganska jämn frekvensgång i just lyssningspositionen även med endast en eller två källor om du kan placera dem någorlunda fritt. Eq är dock alltid att rekommendera för de sista finjusteringarna.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-09 14:43

Jasså, så jag ska flytta högtalarna ännu längre ut,
dett akn jag ju testa för det finns det utrymme för.

Jag kanske kan försöka posta en bild på hur mit rum
mäter enligt TacT-boxen ! Och kanske kan jag göra
en test där jag flyttar högtalarna. Och mäta igen.

:D

Tur man har EQ

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 15:56

ca 2,4x4x6 meter är det de mest optimala måtten eller de mest optimala förhållandet du menar då Isidor?
Det är väl "det gyllene snittet" som avses? alltså 1x1.618x2.618?
med vår standardhöjd för rum så blir det ca 4x6 meter stort..
men ett rum med 1x2.618x4.236 bör väl fungera lika gärna? eller vilken annan multippel på 1.618
(1.618, (1.618x1.618=2.618), (2.618x1.618=4.236) osv..)

eller har jag fel? det viktigaste är väl att rummets dimensioner inte är jämna multiplar av varandra?
sen kan man ju fundera om inte 4x6 meter är rätt lämpliga mått på ett vardagsrum över huvud taget..

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-09 17:01

Niklas,

Kom ihåg att den djupa dalen kostar massor av effekt om du vill fylla igen den elektroniskt.

Kraniet,

Nejdå, ingen talmagi här inte. Jag har bara valt denna rumsstorlek som exempel några gånger eftersom den är ganska vanlig på några dm när. Det visar sig att med en normal uppställning så blir basfrekvensgången ofta riktigt dålig om man inte ser upp.

Sedan ligger det allmänt en del i vad du skriver eftersom målet bl.a. är att få en god fördelning av moderna i rummet och "ojämna" förhållanden mellan dimensionerna är fördelaktigt. Med en optimerad uppställning kan man få till frekvensgången ganska bra i lyssningspostionen och här är det en klar fördel om man använder basmoduler som man kan placera relativt fritt. Helst bör dock rummet vara betydligt större än vad som är vanligt, kanske 40-50 m^2 för att man skall få lite fler moder under 50-60 Hz.

I praktiken bör man ändå alltid överväga användning av equalizer om målet är en riktigt jämn frekvensgång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-09 17:27

Kräver effekt ja, ja därför har jag portade baslådor och
inte slutna :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 17:37

stor volym ja.. hur hänger detta ihop med basåtergivningen? är det mer luft som ska sätta igång och därför erbjuder mer volym mer motstånd och luften sätts inte igång lika mycket?
Butiken High Fidelity i stockholm har ett väldigt lustigt rum.. Basbummel var nått som sken med sin frånvaro.. rätt stort rum coh verkade vara kopplat uppåt till nåt annat utrymme..
Lustigt när baskaggen låter *doupp-doupp* istället för *doff-doff* :D

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-09 21:24

Kraniet,

Stor volym = många moder även för låga frekvenser. Ta Konserthuset t.ex. Där hör man ingen ojämn frekvensgång i basen eftersom de lägsta moderna hamnar nedåt några Hz. Vi har helt enkelt så många moder redan vid 20 Hz att frekvensgången upplevs som helt jämn oavsett var vi sitter.

I ett normalt lyssningsrum ligger de lägsta moderna omkring 25-30 Hz och därför måste man upp till några hundra Hz innan moderna är tillräckligt många för att man skall ha förutsättningar för en riktigt jämn frekvensgång överallt i rummet (diffust ljudfält).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-09 21:27

Visst hör man ojämn frekvensgång i basen där. Åtminstone den enda gången jag varit där. Då var det en jobbig tysk som hette Frans som mixade. Han hade mördarmycket ljud runt 4k, och mixen lät allmänt jobbig.

Men, lokalen mäter säkert snyggt :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-09 21:33

Taffliga ljudtekniker naturligtvis undantagna. :evil:

Sedan gör den något varierande, frekvensberoende, ekvivalenta absorptionsarean i lokalen liksom luftabsorptionen som gör sig gällande för riktigt höga frekvenser förstås även att effektresponsen inte blir absolut jämn. Inte alls i samma klass som ett modalt dominerat ljudfält i ett normalt lyssningsrum, dock.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-09 21:44

En annan nackdel med lokalen är att det är trappor upp till balkongen där mixplatsen är. Det är ju en sak om man ska dit på konsert, men när man ska bära upp fyrahundra kilo mixerbord är det inte lika kul. Men, nog går det :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-09 21:46

Ny tråd,

Blev inspirerad av denna tråd att skapa en ny :roll:
Hoppas nån skriver och bidrar !
Tror det kan bli en bra kunskapskälla :D

Det ultimata lyssningsrummet

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 2533#32533

Användarvisningsbild