Quad och neutralitet..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Greensleeves

Quad och neutralitet..?

Inläggav Greensleeves » 2007-01-16 14:47

Kära hifi-hjältar!

Jag är både sugen på en (hyfsat) neutral ljudåtergivning, och förstärkare från det prisvärda (?), anrika märket Quad.

I min stereouppställning, hade jag lite försiktigt tänkt mig Quad 99 försteg, och 2 x Quad 99 monosteg. Detta tänkte jag spela med en Rotel RDV-1050, och B&W 805 Matrix. I framtiden har jag tänkt mig Carlsson-högtalare av något slag. Vad sägs om denna kombination..?

Apropå Quad, undrar jag för övrigt om det finns någon som har lyssnat på nya högtalarserien L2, eller på nya 909 monostegen..?

Mvh,

Greensleeves

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-16 14:53

Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade? Jag läste någon artikel i MoLT där vill minnas att något Quad-slutsteg bedömdes ha vissa brister.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-16 14:56

Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?

Det torde stämma, men nu var det alltså 909 monoslutsteg som det här gällde. Dessa monosteg är tämligen pinfärska, jag har blott sett bilder på vissa hifi-affärers hemsidor än så länge; inga tester från hifi-tidningar.

Hos den brittiska handlaren Superfi finns bild och lite info: http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/2810

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-01-16 15:12

Jag har lyssnat till två medlemmar ur den nya L2-serien. Jag tänker inte ens försöka att dölja att jag blev förälskad i stativaren 12L2. :wink:

Ok, ska försöka vara så objektiv som möjligt.

Det sägs ju vara en helt ny högtalare jämfört med föregångaren, men största skillnaden tycker jag ligger i diskanten som har ännu lite mer luft och energi. Den går ganska djupt i basen i relation till lådvolymen. Hyfsat bra snärt och definition, men den kunde ha fått vara lite snabbare. Mellanregistret briljerar vad gäller röståtergivning och närvaro. För pengarna så anser jag att det är jättekap.

Lyssnade som snabbast på lillebror 11L2. Inte så stor skillnad, men jag tycker 12:orna har ett klart bättre mellanregister, speciellt röståtergivningen.

Vad gäller golvarna 21 och 22 så har jag inte lyssnat till dem, men det är väl i princip en fysiskt större 12:a med en respektive två 6,5or i basen. Ljudet borde ju vara närbesläktat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-16 16:15

Greensleeves skrev:Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?

Det torde stämma, men nu var det alltså 909 monoslutsteg som det här gällde. Dessa monosteg är tämligen pinfärska, jag har blott sett bilder på vissa hifi-affärers hemsidor än så länge; inga tester från hifi-tidningar.

Hos den brittiska handlaren Superfi finns bild och lite info: http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/2810

Mvh Greensleeves

Tror inte 909 Mono är annat än den vanliga 909 fast med kanalerna kopplade parallellt, ger då dubbla effekten. Frågan är om man verkligen behöver effekten från 909 Mono i samband med några av Quads högtalare?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-01-16 17:18

RogerGustavsson skrev:
Greensleeves skrev:Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?

Mvh Greensleeves

Tror inte 909 Mono är annat än den vanliga 909 fast med kanalerna kopplade parallellt, ger då dubbla effekten. Frågan är om man verkligen behöver effekten från 909 Mono i samband med några av Quads högtalare?

Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.

Men ordet "behöva" är ju i detta fall väldigt relativt... :wink: Den är inget effektkrävande monster.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-16 17:41

Jag vet inte hur mycket förstärkarkraft Quads högtalare behöver för att låta bra, men jag har i första hand tänkt på ovan nämnd Quad-elektronik. Dessutom angav jag ju att I framtiden har jag tänkt mig Carlsson-högtalare av något slag.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-16 19:41

Skillnaden mellan de båda Quad 909-slutstegen är 3 dB. Ställer mig tveksam till att någon Quad-högtalare omvandlar 300 W till välljud. Då kan man lika gärna spara ett inköp av slutsteg. Det går förstås bra att prova med ett Quad 909. Tycker man inte det räcker är det bara att köpa ett till och monokoppla dem.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-01-17 10:40

Kan varmt rekommendera QUAD 909 till Carlsson!

Vet inget om LTS F/E tester men jag älskar min lilla dunderklump!

(Hela anläggningen består av QUAD99 CD-P, QUAD 99 Pre samt QUAD 909 stereoslutsteg drivandes OA14.3Y)

/ K
Livsnjutare

daja

Inläggav daja » 2007-01-17 10:46

QUAD är bra! SKulle gissa att de är relativt neutrala om man skulle jämföra med många andra produkter. Jag upplever det så iaf.
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-17 10:49

Det var jag som mätte på QUAD-slutsteget. Det mäter lika illa som det låter. Jag har ytterst svårt att tänka mig att någon skulle uppfatta färgen från 909 som förskönande på något sätt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-01-17 11:51

Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.

Quads förstärkare låter -precis som Kristian skriver- utmärkt med t.ex Carlsson oa52.2.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-17 12:08

Det var ju specifikt QUAD 909 som LTS mätte och lyssnade på. Objektivt befanns steget mätmässigt ganska dåligt och detekterades lätt i ett lyssningstest. Subjektivt ansågs den detekterade färgningen låta dåligt.

Det får man väl ta för vad det är, men att "enbart LTS tycker att Quad mäter illa" är väl fantasier, eftersom vem som helst som läser testet kan konstatera det, LTS-medlem eller ej.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-17 12:42

Oavsett vilka exakta omdömen som bör ges om hifi-produkten QUAD 909, eller andra produkter inom detta gebit, skulle jag vilja föreslå att det skapades återkommande trådar om ex. lämpliga för- och slutstegskombinationer för vissa syften. Det kan handla om nybörjaren som vill gå från integrerad förstärkare till för- och slutsteg, men inte har alltför mycket pengar, och inte superstarka krav på neutralitet osv.
Det kunde även finnas en tråd för de som hade lite mer pengar, var lite mer mån om neutralitet osv., och trådar ända till high-end.

Liknande trådar kunde även startas för integrerade förstärkare, cd-spelare m m.

Det som skulle känneteckna dessa trådar, vore alltså att skribenterna hade klart för sig, och redogjorde för andra, vilka de egentligen skrev för. Det vore t.ex. inte fel på något sätt att skriva om produkter som rekommenderades pga. att de ansågs spela helt neutralt, men en sådan tråd kommer ju att bli aktuell för vissa läsare, och förmodligen bara dem.
Det vore även helt legitimt att skriva trådar om produkter som är allt annat än neutralt ljudande, och även här är det ju önskvärt att det klart framgår att det är det nämnda som gäller.

Är inte detta förslag ett som egentligen bara handlar om självklarheter..?
- Kanske, kanske inte. Vad som dock är påtagligt, är att det i olika trådar inte finns en konsensus om detta, och att meningsutbytena lider av denna brist på överenskommelserna om vad själva utgångspunkten är för en viss tråd.

Ursäkta om jag är besvärlig.

Mvh Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-17 13:05

Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.

ett nyktert och klarsynt sätt skulle jag vilja säga fritt från flum
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-17 13:10

Varför har Quad släppt ut den på markanden? Intrycket jag fått är att quad var ett av få märken som jobbade med sina produkter tills dom var färdiga. Sedan ut på markanden där produkten kan vra många år, utan alla modellbyten varje år som är legio i branchen.

Har Quad köpts upp och förvandlats till att var lika dåliga som alla andra?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-17 13:20

Ranefjord skrev:Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.

Quads förstärkare låter -precis som Kristian skriver- utmärkt med t.ex Carlsson oa52.2.

Bör observeras att ovanstående kommer från någon som vare sig mätt eller lyssnat seriöst och blint. Dessutom har vederbörande jobbat med marknadsföring av nämda märke. Trovärdighet lika med noll således. :wink:

Där klampade kompis rakt ned i klaveret.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-17 13:22

När det gäller Quads högtalare var jag själv ytterst nära för två år sen att köpa 12L som jag tyckte lät väldigt bra. Neutrala men kanske lite återhållna. Hur som helst blev det inte dom utan ett par andra stativare.

Tydligen har hela serien förändrats nu och fått en tvåa på slutet. 12L2, tydligen. Hur låter dom, är det en signifikant skillnad jämfört med förra versionen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-17 13:31

909:an har varit med länge. Den är ju i grunden en 606 och den kom väl ut ca 1985-86? 707 hette en version mellan 606 och 909. Var lite skillnad mellan tidiga och senare exemplar av 606, trafon blev bytt till en toroidtrafo. Skiljer obetydligt mellan dessa om man studerar deras kretsscheman. Sedan är släktskapen med 520f och 306 rätt nära, antalet effekttransistorer skiljer dem från 606/707/909. Urfadern i släkten "current dumping" är 405 och 405-2. De kan modifieras till en riktigare återgivning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-17 13:34

Ranefjord skrev:idealister ser på världen genom ett snävt perspektiv.

Antar att du menar att motsatsen marknadsbundna = kommersialister = vidsynthet och större trovärdighet. :)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-01-17 13:57

mapem skrev:När det gäller Quads högtalare var jag själv ytterst nära för två år sen att köpa 12L som jag tyckte lät väldigt bra. Neutrala men kanske lite återhållna. Hur som helst blev det inte dom utan ett par andra stativare.

Tydligen har hela serien förändrats nu och fått en tvåa på slutet. 12L2, tydligen. Hur låter dom, är det en signifikant skillnad jämfört med förra versionen?

Definiera "återhållna" :wink:

Allvarligt talat, jag tror jag förstår vad du menar. Den största skillnaden jämfört med de "gamla" 12L orna finner jag i diskanten, som jag tycker har mer luft och "energi" Detta tycker jag rent subjektivt gör dem mindre återhållna.

L2-orna kostar väl ett antal hundralappar mer än föregångarna, men jag anser att de är värda skillnaden.

Men som vanligt är det ju upp till var och en att lyssna och bilda sig en egen uppfattning och inte lita på vad någon märkesbunden eller icke märkesbunden entusiast hävdar. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-17 16:20

Morello skrev:Där klampade kompis rakt ned i klaveret.

Kompis? Jag tror kamrat Morello avsåg kamrat.

F ö så var Kamrat Ranefjord och lämnade över sina hifi-gardiner till mig idag så det blir pluspoäng till honom.

Ang 909 så var väl 'någon' inte helt nöjd med sin. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-17 16:29

Aha, vem är denna "någon"? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-17 20:53

I trådens första inlägg, skrev jag: I min stereouppställning, hade jag lite försiktigt tänkt mig Quad 99 försteg, och 2 x Quad 99 monosteg. Det torde i nuläget vara ställt utom allt tvivel, att gentlemännen från LTS inte anser anser att Quad 909 stereoslutsteg mäter eller låter bra. Dessutom är Quad 909 monoslutsteg för nya för att LTS ska ha hunnit sätta tänderna i det. Återstår alltså Quad 99 stegen, i mono resp. stereoversion... Vad anser LTS-människor om dessa skapelser när det gäller ljudåtergivning. Jag är för övrigt själv en (mest passivt stödjande, dock betalande) LTS-medlem; dock ingen neutralitetsfundamentalist...
:D

Förutom Quad, är jag inne på att köpa antingen stereo- eller flerkanalsreciever från Denon. Denna kanske sedermera kompletteras med något välljudande slutsteg. Bland alla just nu hos Hi Fi Klubben gångbara modeller, finns det några som rekommenderas..?
Den nya 2-kanalsrecieverns DRA-700AEDAB t.ex., kan den till äventyrs tillåtas pryda en stereorack..?

Visserligen vet jag att det finns en rekommenderad-elektroniklista på webbsidorna för LTS och CarlssonPlanet, men det kan ju ha gjorts lyssningar vars resultat inte har vägts in i dessa listor ännu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-17 22:49

Floyd skrev:Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.

Men ordet "behöva" är ju i detta fall väldigt relativt... :wink: Den är inget effektkrävande monster.

Tekniska data säger mellan 86-89 dB/W/m för hela "lådserien". Det är inte trögdrivet om inte impedanskurvorna är helt åt skogen. Jag menar att det är en annan sak att verkligen pytsa in 300 W i de här burkarna och tro att det fortfarande kommer välljud ur dem. Kompression är nog bara förnamnet.... Det verkar vara få som verkligen har kontrollerat hur mycket effekt som verkligen når högtalarna. Jag har gjort det och blev förvånad att det inte var mera*. Kan man nöja sig med 150 W får man ju dessutom 12000 kr över till annat, t.ex. en stor packe CD/DVD.

*Liknande känslighet som för Quads "lådmodeller" och max 25 W sinus (50 W topp) är vad jag förbrukar på mina 21 kvm. Då bör man vara ensam hemma om husfriden ska hålla i sig....

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-01-18 09:42

RogerGustavsson skrev:
Floyd skrev:Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.

Tekniska data säger mellan 86-89 dB/W/m för hela "lådserien". Det är inte trögdrivet om inte impedanskurvorna är helt åt skogen. Jag menar att det är en annan sak att verkligen pytsa in 300 W i de här burkarna och tro att det fortfarande kommer välljud ur dem. Kompression är nog bara förnamnet.... Det verkar vara få som verkligen har kontrollerat hur mycket effekt som verkligen når högtalarna. Jag har gjort det och blev förvånad att det inte var mera*. Kan man nöja sig med 150 W får man ju dessutom 12000 kr över till annat, t.ex. en stor packe CD/DVD.

*Liknande känslighet som för Quads "lådmodeller" och max 25 W sinus (50 W topp) är vad jag förbrukar på mina 21 kvm. Då bör man vara ensam hemma om husfriden ska hålla i sig....

Var tar resterande effekt vägen?

Vad gäller Quads 12L2 så har jag lyssnat till dem med några olika förstärkare och rent subjektivt vill jag definitivt hävda att det finns skillnader. Dessa högtalare låter klart bättre med min NAD C352 än med t.ex. en Rega Brio. Så är det bara.

(Måhända är NAD:en en mer välljudande konstruktion i sig än Regan, men jag har svårt att utala mig om så är fallet.)

Hur sedan de olika förstärkarna, eller högtalarna för den delen, mäter, bryr jag mig inte så värst mycket om. Jag vill hellre låta öronen avgöra. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-18 12:17

Greensleeves skrev:...

Återstår alltså Quad 99 stegen, i mono resp. stereoversion... Vad anser LTS-människor om dessa skapelser när det gäller ljudåtergivning.

...

Vi har inte testat dessa slutsteg (ännu). Mig veterligen har Quad i de nyare stegen gått ifrån Current Dumping-bryggan. Mer traditionellt uppbyggda alltså. Hur de låter kan jag alltså inte svara på. Jag tycker allmänt att Quad gör genomarbetade produkter utan en massa blingbling i det yttre eller inre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-18 13:25

Quad 99 är väl en nyare utgåva av Quad 77? Omdömmena som jag har sett i pressen verkar snarlika de för 306/520f/606/707/909 eller för den delen 405/405-2. Kan det finnas ett släktdrag hos dessa? Lite avrullade i bas och diskant, ett visst drag av "rörkaraktär" kanske. Tillsammans med Quads elektrostater brukar de fungera bra, bättre än många monsterförstärkare. Helt transparenta är de tydligen inte men knappast illaljudande, vilket även LTS (Johan Lindroos) skrev i sitt test.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-18 15:55

Det måste inte nödvändigtvis vara så.

Orsaken till att det står återkommande liknande omdömen i pressen kan också ha att göra med att recensenter läser andras tester och skriver något liknande. Bara ett antagande från min sida.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-01-18 19:35

För några år sedan pågick en debatt i England om varför så många Naim och Linnägare bytte till Quad. Vet inte varför det ens var en debatt om det, känns ju klockrent..

Själv skulle jag köpa Quad alla dagar i veckan jämfört med det andra skräpet. Quad är kult. 8)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi