Moderator: Redaktörer
Greensleeves skrev:Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?
Det torde stämma, men nu var det alltså 909 monoslutsteg som det här gällde. Dessa monosteg är tämligen pinfärska, jag har blott sett bilder på vissa hifi-affärers hemsidor än så länge; inga tester från hifi-tidningar.
Hos den brittiska handlaren Superfi finns bild och lite info: http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/2810
Mvh Greensleeves
RogerGustavsson skrev:Greensleeves skrev:Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?
Det torde stämma, men nu var det alltså 909 monoslutsteg som det här gällde. Dessa monosteg är tämligen pinfärska, jag har blott sett bilder på vissa hifi-affärers hemsidor än så länge; inga tester från hifi-tidningar.
Hos den brittiska handlaren Superfi finns bild och lite info: http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/2810
Mvh Greensleeves
Tror inte 909 Mono är annat än den vanliga 909 fast med kanalerna kopplade parallellt, ger då dubbla effekten. Frågan är om man verkligen behöver effekten från 909 Mono i samband med några av Quads högtalare?
Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.
Ranefjord skrev:Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.
Quads förstärkare låter -precis som Kristian skriver- utmärkt med t.ex Carlsson oa52.2.
mapem skrev:När det gäller Quads högtalare var jag själv ytterst nära för två år sen att köpa 12L som jag tyckte lät väldigt bra. Neutrala men kanske lite återhållna. Hur som helst blev det inte dom utan ett par andra stativare.
Tydligen har hela serien förändrats nu och fått en tvåa på slutet. 12L2, tydligen. Hur låter dom, är det en signifikant skillnad jämfört med förra versionen?
Morello skrev:Där klampade kompis rakt ned i klaveret.
Floyd skrev:Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.
Men ordet "behöva" är ju i detta fall väldigt relativt...Den är inget effektkrävande monster.
RogerGustavsson skrev:Floyd skrev:Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.
Men ordet "behöva" är ju i detta fall väldigt relativt...Den är inget effektkrävande monster.
Tekniska data säger mellan 86-89 dB/W/m för hela "lådserien". Det är inte trögdrivet om inte impedanskurvorna är helt åt skogen. Jag menar att det är en annan sak att verkligen pytsa in 300 W i de här burkarna och tro att det fortfarande kommer välljud ur dem. Kompression är nog bara förnamnet.... Det verkar vara få som verkligen har kontrollerat hur mycket effekt som verkligen når högtalarna. Jag har gjort det och blev förvånad att det inte var mera*. Kan man nöja sig med 150 W får man ju dessutom 12000 kr över till annat, t.ex. en stor packe CD/DVD.
*Liknande känslighet som för Quads "lådmodeller" och max 25 W sinus (50 W topp) är vad jag förbrukar på mina 21 kvm. Då bör man vara ensam hemma om husfriden ska hålla i sig....
Greensleeves skrev:...
Återstår alltså Quad 99 stegen, i mono resp. stereoversion... Vad anser LTS-människor om dessa skapelser när det gäller ljudåtergivning.
...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Ollo och 22 gäster