Jag hänvisar till en slogan från RPG "if you can't take the room out of your mix, you can't take your mix out of the room.." eller nåt i den stilen.
/Peter
Moderator: Redaktörer
focus skrev:För en vanlig dödlig som i viss mån vill praktisera det man lär sig på detta forum, är det bara att skaffa slutna hörluar, om man ska gå på den totalt dämpade linjen. I mitt fall alltså.
Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
Eftersom dom två personernas inställning skiljer sig som vatten från olja så kan jag inte värdera ditt inslag som ens vettigt.
Thomas_A skrev:Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
Eftersom dom två personernas inställning skiljer sig som vatten från olja så kan jag inte värdera ditt inslag som ens vettigt.
Läs igen.
Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
Läs igen.
Exakt, du har fullständigt missat poängen.
focus skrev:För en vanlig dödlig som i viss mån vill praktisera det man lär sig på detta forum, är det bara att skaffa slutna hörluar, om man ska gå på den totalt dämpade linjen. I mitt fall alltså.
Thomas_A skrev:Bamsefar skrev:patrikf skrev:MichaelG skrev:Hur någon överhuvudtaget kan argumentera för att det generellt skulle kunna bli bättre om det till inspelningen adderas reflexer och/eller efterklang från rummet är mig så obegripligt, att jag måste - precis som Almen - förutsätta att det råder någon form av begreppsförvirring.
Hälsn. Michael
Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande. Vad jag tror finns meningsskiljaktigheter om är väl hur mycket(och vilka) reflexer som är bra. Och vilka akustiska egenskaper (och inverkan på lyssningsupplevelsen) ett "vanligt rum" har.
Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
IngOehman skrev:När det gäller reflexioner från bakom lyssnarna är frågan inte möjlig att objektivisera, utan där blir det ofråmkomligen en fråga om tycke och smak.
Vill bara försiktigt nämna att jag, från vad jag sett PatrikF skriva, snarare vill ta avstånd från det mesta av de uppfattningar han har förmedlat att han står för. Vi har definitivt INTE en gemensam linje.
Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande.
Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:När det gäller reflexioner från bakom lyssnarna är frågan inte möjlig att objektivisera, utan där blir det ofråmkomligen en fråga om tycke och smak.
Jag tycker inte att bakifrånreflexer är störande på det sätt som golv- eller sidoreflexer är. Jag vet inte varför, men de tycks inte förstöra klang eller fokus på samma sätt.
Thomas_A skrev:Vill bara försiktigt nämna att jag, från vad jag sett PatrikF skriva, snarare vill ta avstånd från det mesta av de uppfattningar han har förmedlat att han står för. Vi har definitivt INTE en gemensam linje.
Ingvar,
det framgår solklart. Jag skrev aldrig att ni hade en gemensam linje när ang. tidiga och sena reflexer. PatrikFs citat:Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande.
Bamsefars svar:Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
Jag har aldrig sett att spörsmålet handlar om detta, och jag vet att jag föredrar vissa reflexer i lyssningsrummet framför ett heldämpat rum.
BB skrev:Bamsefar skrev:
Mmm... En utmaning![]()
Jag tror att ni skiljer er åt när det kommer till återgivning i det riktigt djupa frekvenserna, dvs när man kommer under säg 20Hz. BB vill att basenergin skall falla brant, medans IÖ tillhandahåller system som kan gå vettigt (?) starkt till 5Hz (aka Infra bas systemen). Lagom subjektivt ?
God Morgon Bamsefar!![]()
Baske mig om du inte slog huvudet på spiken där!![]()
Fast jag skall nog lyckas hitta något annat oxå... Hm....
Mvh //BB
Kaffekoppen skrev:Vette tusan om detta har med frågeställningen att göra, men jag kan inte låta bli!
En brantare skärning av basen brukar vara symponymt med högre ordningens filtrering, ie QB3 eller liknande med 4 ordningens branthet. Anser du BB att group delay (grupplöptid) i basområdet har liten betydelse?
BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Bamsefar skrev:BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Låter som om du bör ha vägarna förbi Stockholm och Bamsefar innan han säljer sin bostad
BB skrev:Bamsefar skrev:BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Låter som om du bör ha vägarna förbi Stockholm och Bamsefar innan han säljer sin bostad
Om du har "rak" återgvning ner till under 16Hz så sätt på kaffet!!![]()
Mvh //BB
IngOehman skrev: Definitivt MYCKET bättre än att lyssna i ett normalt (obehandlat) vardagsrum med parkettgolv och avsaknad a gardiner...![]()
Jag håller alltså inte alls med PatrikF därvidlag.
Bamsefar skrev:BB skrev:Bamsefar skrev:BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Om du har "rak" återgvning ner till under 16Hz så sätt på kaffet!!![]()
Mvh //BB
För att vara exakt (såpass jag kommer ihåg, IÖ får väl slå mig på nosen annars), så har jag iofs fortfarande en mindre förstärkning runt 52Hz, och sedan hyggligt ned till 16 ungefär där det blir en svag förstärkning igen för att komma ned till ca 12Hz +/- 0dB. Har en -10dB runt 9Hz. Men det kanske duger ändå ?
Kaffekoppen skrev:Skulle vara jättekul om du tittade hitåt BB!
Skulle tro att en liten sväng runt här kunde vara kul. Kan nog övertala Lindroos att stå för riktigt bra kaffe
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster