Att paralellkoppla högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Att paralellkoppla högtalare

Inläggav Vigor » 2007-01-18 20:55

Hur går det till att paralellkoppla högtalare?

Antag att man har ett slutsteg med två kanaler och vill driva två basmoduler per kanal. Hur kopplar man då, om slutsteget bara har en utgång per kanal? Jag menar rent praktiskt alltså, vart skall kablarna gå? Klämmer man in båda högtalarnas tåtar i terminalen på slutsteget?

Om basmodulerna är på 8 Ohm borde de tillsammans räknas som 4 Ohm, eller?

Hjälp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-18 21:00

Kopplar du högtalarna parallellt så får du, teoretiskt, det resultatet. Men en "8-ohmshögtalare" är det bara nominellt, värdet varierar också med frekvensen. Dippar högtalaren långt under 8 ohm någonstans kommer två parallellkopplade högtalare att bli en svår belastning för slutsteget.

Vilka konsekvenser det får ljudmässigt om du seriekopplar högtalarna istället vet jag inte, men det finns säkert kunskap om det här på forumet.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-18 21:31

De flesta slutsteg har inga problem alls med 4 ohm.

Du kopplar helt enkelt båda högtalarna till högtalarutgången.

Om basmodulerna står nära varandra kan du koppla in den ena i slutsteget och sedan koppla den andra basmodulen till den som är kopplad till förstärkaren. Plus till plus och minus till minus.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-18 22:33

Kaffekoppen skrev:De flesta slutsteg har inga problem alls med 4 ohm.

Rätt. Men om en (1) högtalare som nominellt ska hålla 8 ohm faktiskt dippar till 3-4 ohm (vilket inte är jätteovanligt) och du parallellkopplar två sådana får du som resultat 1,5-2 ohm vid den frekvensen. DET klarar inte alla slutsteg....

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-18 23:06

Om basmodulerna står nära varandra kan du koppla in den ena i slutsteget och sedan koppla den andra basmodulen till den som är kopplad till förstärkaren. Plus till plus och minus till minus.

Det där var intressant, så kanske man ska koppla då, så slipper man en dubbel härva bakom slutsteget.

Hade ingen aning om att man kunde göra så :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-18 23:09

Bill50x skrev:

Rätt. Men om en (1) högtalare som nominellt ska hålla 8 ohm faktiskt dippar till 3-4 ohm (vilket inte är jätteovanligt) och du parallellkopplar två sådana får du som resultat 1,5-2 ohm vid den frekvensen. DET klarar inte alla slutsteg....

/ B

Vilket leder till följdfrågan: vad är det för subbar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-18 23:59

Strauss skrev:

Det där var intressant, så kanske man ska koppla då, så slipper man en dubbel härva bakom slutsteget.

Hade ingen aning om att man kunde göra så :)
Ja, kan man göra livet enklare så :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 00:00

Bill50x skrev:

/ B
Har aldrig stött på två 8 ohmsmärkta subbar som inte kan parallellkopplas till ett normalt slutsteg...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-19 00:06

8ohmshögtalare är väl oftast högtalare med 8ohmselement parallellkopplade 2-3vägs. Håller de 8 ohm nominellt då?
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 00:22

Nu förstår jag inte riktigt..

8 ohmhögtalare är högtalare som har en nominell impedans på 8 ohm vare sig det är två, tre... osv vägshögtalare. Elementen är inte parallellkopplade utan särskillda med hjälp av delningsfilter, antinget ett parallellfilter eller ett seriellt filter.

En 8 ohms bashögtalare eller sub, är ju själva elementet. Det kan i enskillda frekvenser få en låg impedans, men 8 ohms klassade element har jag aldrig hört om problem om man parallellkopplar dem.

Se exempel:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=38

Dess lägsta impedans är 6,5 ohm utan låda! Märk väl att två impedanstoppar eller en enkel impedanstopp blir resultatet i låda beroende på basreflex eller sluten låda. Impedansen ligger tämligen snällt, om än något under dess märkta värde...

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-01-19 03:56

Jag borde givetvis ha nämnt redan från början att det gäller ett Rotel 1090 som skall driva fyra stycken Profundus X-moduler.

Efter en liten titt i manifestet ser jag att de för övrigt ligger på 10 Ohm och inte 8.

Skall nog gå bra det här :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 07:40

Typ väldigt utan problem :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-19 07:52

Vigor skrev:Jag borde givetvis ha nämnt redan från början att det gäller ett Rotel 1090 som skall driva fyra stycken Profundus X-moduler.

Efter en liten titt i manifestet ser jag att de för övrigt ligger på 10 Ohm och inte 8.

Skall nog gå bra det här :-)

hehe behövde du ens fråga? Mycket fetare saker finns ju inte.

Mina x-4 får drivas av ett Behringer fulsteg :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-19 10:21

Minns när jag var ung och drev 4x8ohm paralellt per kanal på dåvarande största Technics integrerade förstärkare.. Den va varm som en kamin men gick aldrig sönder hur mycket man än pressade den..

Jamo Pro 300 + 3 st 15"-basar per sida.. de lät fan fränt..

Återgå till Teknikforum