phloam skrev:Edit: Men hur låter ljud i _mörk_ materia då? Mer goth då eller?
Jag har en jobbarkompis som undersökte det, men jag har inte hört av honom sen dess. Eller var det i svarta hål? Jag minns inte.
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Edit: Men hur låter ljud i _mörk_ materia då? Mer goth då eller?
Svante skrev:Alltså, nu ska jag ge mig in på marker som jag egentligen inte behärskar. Allt baseras på det jag behärskar någorlunda, dvs ljud i luft.
Ljudets hastighet i vakuum är 345 m/s.
Det är ju så, att ljudhastigheten definieras (jajustdet) som c=sqrt(gamma*p0/rho0) där gamma =1,4 för diatomära gaser, p0 är det statiska trycket och rho0 är medeldensiteten.
Eftersom p0 är proportionell mot rho0 om temperaturen är konstant, så är ljudhastigheten konstant, dvs oberoende av trycket.
Det betyder att om man tager sig en mängd luft, och skickar ljud genom den så kommer ljudet att gå som den brukar med ungefär 345 m/s.
IngOehman skrev:Jag förstår inte vad som menas.
Det är väl inte vakuum i varken skytteln eller på rymdstationen.
Eller menar du att det finns ljud i dem, och att det ljudet färdas
genom rymdens vakuum med en himla sprutt?
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag förstår inte vad som menas.
Vh, iö
rikkitikkitavi skrev:jag tänkte efter lite nu:
Man fryser inte ihjäl i vacuum, man dör av syrebrist först (syret i blodet försvinner via lungalveolerna pga det låga trycket)
Du tappar medvetandet efter ca 10-15 s när de extremt syrefattiga blodet når hjärnan så jag tror inte man kan skrika i rymden ändå.
Slutsats: man kan varken skrika eller höra ljud i vaccum, man svimmar innan dess![]()
/rickard
(i motsats till allmän uppfattning exploderar man inte i vacuum, men lungorna kan skadas)
phon skrev:IngOehman skrev:Jag förstår inte vad som menas.
Vh, iö
Nu skall vi inte hemfalla åt sådana där små detaljfunderingar.![]()
Ljudmolekylerna består alltså av självaste fågelsången, som just nu färdas runt vårt klot med en hastighet av 8000m/s.
IngOehman skrev:
Visst sirru, men hur snabbt snurrar den västra spiralarmen runt vintergatan då - och hur fort störtar vintergatan fram genom universum...
Det är inte så givet vad f'nått man skall ta spärn mot när man anger en hastighet så där ute i rymden.![]()
Det är klart lättare när man är nere på jordytan, eftersom nästan allting i ens omgivning rör sig lika (utan när det stormar illa då förstås) då, så att man uppfattar att det står stilla.
Vh, iö
phon skrev:Konstigt egentligen, det är ju helt olika våghastighet i snö och mjölk.![]()
Eller, det kanske det inte är om man tar med temperaturen i beräkningen, samt packar snön.
Hmmm, det är kanske mer som is och mjölk, och givet temperaturen blir det nog rätt lika egentligen.
Man kan sanda den ena och hälla O´boy i den andra.
NNord skrev:"västra spiralarmen", det är Liftarens guide till galaxen det
BengtO skrev:Vill inte vara en glädjedödare eller så men på vilket sätt kan vi ha nytta av denna forskning om ljud i vakuum till vardags när vi pysslar med ljud hemma?
BengtO skrev:Vill inte vara en glädjedödare eller så men på vilket sätt kan vi ha nytta av denna forskning om ljud i vakuum till vardags när vi pysslar med ljud hemma?
IngOehman skrev:Kan det månna vara så, att Douglas Adams är upphovsmannen?![]()
Coolt isåfall.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag får känslan att den har gjorts av någon som aldrig fattade vad det var som var så bra med radiopjäsen/boken. De som producerade BBC's TV-serie fattade dock.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster