Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Hej,om man parallelkopplar 2 st 4 ohms basar så blir det 2 ohm=många förstärkare som inte fiksar det,går det på nåt sätt att med motstånd eller dyligt höja inpedansen så man åtminstonde kommer upp i 3 ohm?Mvh.
Hej,dom är seriekopplade nu men det ska fungera mycket bättre enligt folk här på forumet som parallelkopplat i denna konstruktion jag har, så jag är sugen att testa.Men vill ju inte köra i 2 ohm ock riskera att förstöra både förstärkare ock högtalare.Mvh.perstromgren skrev:zapanasta skrev:Hej,om man parallelkopplar 2 st 4 ohms basar så blir det 2 ohm=många förstärkare som inte fiksar det,går det på nåt sätt att med motstånd eller dyligt höja inpedansen så man åtminstonde kommer upp i 3 ohm?Mvh.
Javisst, seriekoppla dem i stället!
zapanasta skrev:Hej,transmissionline .Morello skrev:Vad är det för konstruktion ni refererar till?
Hej,ja du har nog rätt,lika bra att låta dom vara som dom är från början,men man är ju så nyfiken å testa som vanligt.Mvh.Morello skrev:zapanasta skrev:Hej,transmissionline .Morello skrev:Vad är det för konstruktion ni refererar till?
Seriekoppla.Giv dock akt på att nivån sjunker 6 dB.
Tack för svaret,då tängte jag nästan rätt i alla fall,då känner förstärkaren av varje kanal som 2,7 ohm alltså med 1 par 8 ohms högtalare på högtalarutgång A ock ett par 4 ohms högtalare inkopplade på högtalarutgång B samtidigt,låter som det inte är nåt att rekommendera.?.Mvh.Lust skrev:En 8 ohmare och en 4 ohmare parallellt/kanal ger 2,7 ohm/kanal.
Allt enligt formeln Rtot=1/(1/R1+1/R2)