Jag har nu snickrat färdigt stativ till microPluttarna. De är tillverkade av spillbitar som jag hade liggande. Det är egentligen samma material som i lådorna, dvs lammellimmade furuskivor.
Höjden på det färdiga stativet är 65cm, högtalarna är tänkta att stå på den höjden, på ett dämpat golv, och nära en dämpad vägg.
Bottenbiten är 27mm tjock och toppen 18mm. Botten är gjord av en 300mm bred skiva, där två bitar om 200x300 har kapats till. Sedan är tre kanter fasade på fri hand med elhyvel och hörnen avkapade och fasade.
Toppbitarna är lika stora som botten på en Plutt, de är sedan fasade/kapade på samma sätt som de stora bitarna. Fasningen är vänd uppåt på botten, nedåt på toppen.
Topp och botten är sammanfogade med rundstav dia 24mm, i det här fallet tre kvastskaft från K-Rauta a 26:- styck. De är delade på mitten så att det blev sex bitar, tre till varje stativ.
Jag borrade 24mm hål i bottenbitarna, men inte helt igenom. I topparna borrade jag genom för att kunna justera höjden vid sammanfogningen. Det hela är limmat med vitlim nere och polyuretan uppe. Efter tork sågade/slipade jag av det som stack ut genom toppbitarna.

Rundstavarna är betsade i svart före limningen medan topp och botten är furu natur. Alltihop är sedan klarlackat efter hopsättningen. Vinklarna är tagna på en höft, bara för att få nåt lagom tjusigt utseende på anrättningen.
I bottens undersida är inslagna små fötter från Habo, också köpta på K-Rauta. Totalt kostar stativen runt 200:- i material, plus en del arbete då.
ⓘ De gustibus non est disputandum.