BB skrev:Piotr skrev:BB skrev:NNord skrev:BB,Lova att vara snäll mot vårt fina Söderhamn när du provspränger dina nya M6

Jag är tacksam om skärgårdsöarna finns kvar när jag kommer hem nästa gång hehe

Hittills har problemet varit att få tag på slutsteg kapabla till att avge tillräckligt med effekt för att testa var gränserna går...
Mvh //BB
Får väl radda upp ett gäng feta slutsteg paralellt?
/Peter
Peter,
RMS-testen var inget större problem. Bekymret kommer när man vill göra realistiska peak-power testet under 10 millisekunder... jag vill göra det i stereouppställning och behöver därför access till dryga 60.000 Watt under åtminstone 10 millsekunder... Ställer rätt rejäla krav på elcentralen... Även om det bara är peak, så lär det behöves rätt många slutsteg vars nätaggregat med tillhörande kondensatorbankar kommer att tömmas på sin energi. Vad händer när dessa bankar sedan
samtidigt återuppladdas...? Det blir servisen som får ta smällen...
Mvh //BB
Man kan ju alltid fuska när de gäller sådana där mångelementiga högtalare.
När i början av 80-talet byggde de jättelika högtalarena pi-line (20 stycken 6,5" bas/mellan-element, var och en försedd med 75mm talspole i basreflexlåda + 6 stycken banddiskanter - totalvikt på nära ett halv ton...) så byggde jag helt enkelt en på höjden avkortad högtalare som bara bestod av två baselement och ett diskantelement. På denna lilla stump (som bara tålde 3000 W peak) kunde jag göra effektproverna.
Genom att därtill klämma in den mellan två ytor (ett "golv" och ett "tak") separerade med 17 cm, kunde jag dessutom mäta upp hur högtalarens tonkurva påverkades av mätavståndet, upp till 4 meter bort. "Golvet" och "taket" applicerade på det viset ger nämligen akustiska spegelbilder som inom rimliga ramar beter sig snarlikt den kompletta högtalaren.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).