Ok, nu har jag testat brorsans ljudkort och det går "rakt" till 20kHz (-0.6dB), fint! Terratec DMX 6Fire 24/96 LT heter det, men det kostar en bra bit över 1000kr.
Mitt (billigare) ljudkort från samma märke har en fin permanent bassboost. Hylla från 100Hz och neråt samt börjar dala från ca 5kHz och efter 15kHz rasar det rejält.
Jag har ett soundblaster 512 och det är ente bra...
Hoppas jag får råd med ett m-audio snart... så man slipper köra skillnadssignalsmätningar....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Hoppas den duger för rudimentära högtalarmätningar...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Självklart berättar jag! Ska testa det med speakerworkshop då också så man kan få reda på om man kan pilla ihop en billig mätutrustning.
Skulle du få mer pengar över kan jag varmt rekommendera RME digi 96/8. -0.1dB 10Hz-20.3kHz. Låter mycket bra och funkar felfritt. Använder det själv som signalkälla direkt till slutsteg, funkar helt säkert perfekt för mätningar också.
Fick mitt billiga kort idag. Naturligtvis så måste man se vad det innehåller!
Undrar om jag behöver installera drivrutinerna som medföljde på 8cm-CDren eller om de finns i Windows... Har nämligen ingen CDrom inmonterad kom jag på...
Löste sig. Använde CD-romen på en annan dator i nätverket. Dock verkar det finnas ett annat problem. Det stödjer inte full duplex som det skulle göra. Så det blir till att skicka tillbaka det. Har dock ett annat något dyrare under uppsikt!
Oj! Svarsmail från kundtjänst på mindre än 10 minuter! Det kallar jag service! Blir höga poäng för Dustin där!