Magnetism i signalvägen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Magnetism i signalvägen

Inläggav Piotr » 2007-01-26 02:55

Ja, hur är det med detta. Vissa använder feriter och trafos medans andra spottar å fräser vid blotta tanken på att införa magnetiska material i signalvägen.

Tänker på rca kontakter, polskruvar, telejack å dylikt. En lätt avrullning i ultraljudsområdet eller olinjäriteter som påverkar audiospektrat? Eller ingen efekt alls kanske? Är ju bara till å mäta men det har varit en del strul med mätriggen så det låter vänta på sig.

edit: lär väl först å främst vara problem med digitala överföringar. Tänker mig att magnetiska phono/rca doningar lär ev. va mindre bra MHz området och låga impedanser.

/Peter

Användarvisningsbild
BB

Re: Magnetism i signalvägen

Inläggav BB » 2007-01-27 18:29

Piotr skrev:Ja, hur är det med detta. Vissa använder feriter och trafos medans andra spottar å fräser vid blotta tanken på att införa magnetiska material i signalvägen.

Tänker på rca kontakter, polskruvar, telejack å dylikt. En lätt avrullning i ultraljudsområdet eller olinjäriteter som påverkar audiospektrat? Eller ingen efekt alls kanske? Är ju bara till å mäta men det har varit en del strul med mätriggen så det låter vänta på sig.

edit: lär väl först å främst vara problem med digitala överföringar. Tänker mig att magnetiska phono/rca doningar lär ev. va mindre bra MHz området och låga impedanser.

/Peter

Du tar faktiskt upp något som är mycket intressant Peter... På "fel" plats kan ferromagnetiska material vara klart hörbara.. Jag har själv vid test av rörförstärkare kunnat konstatera att om du till exempel spelar "vitt brus" samtidigt som du tar av resp. sätter tillbaka skyddshöljet på (slutsteget) så förändras brusspektrat OM du har ett skyddsgaller av just ferromagnetiskt material... Skillnaden blir tydligare ju närmare skyddsgallret rören sitter...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-27 22:07

BB:

Förändrar man inte elektronströmmen i rören pga magnetismen, precis som färgskillnaderna på en CRT-skärm?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-27 22:36

Vee-Eight skrev:BB:

Förändrar man inte elektronströmmen i rören pga magnetismen, precis som färgskillnaderna på en CRT-skärm?

Att vi har att göra med någon form av "magnetisk influens" är nog troligt. Det skulle vara intressant att kolla upp om det finns någon utredning om detta gjord någonstans... Skulle tro att det i förstärkarfallet har att göra med induktiv påverkan.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-27 22:43

Kanske vore ngt att lansera en sound-hylsa för olika ljudpreferenser, att trä på rören. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-28 21:06

Vee-Eight skrev:Kanske vore ngt att lansera en sound-hylsa för olika ljudpreferenser, att trä på rören. :wink:

ERS-papper :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-28 21:14

BB skrev:Du tar faktiskt upp något som är mycket intressant Peter... På "fel" plats kan ferromagnetiska material vara klart hörbara.. Jag har själv vid test av rörförstärkare kunnat konstatera att om du till exempel spelar "vitt brus" samtidigt som du tar av resp. sätter tillbaka skyddshöljet på (slutsteget) så förändras brusspektrat OM du har ett skyddsgaller av just ferromagnetiskt material... Skillnaden blir tydligare ju närmare skyddsgallret rören sitter...

Mvh //BB

Hmm, var det här mätt eller lyssnad skillnad?

Om det är lyssnad skillnad så finns det ju andra förklaringar också; att det bildas akustiska reflexioner på lådans plana ovansida, att det strålar in radiofrekvens i förstärkaren och placebo (om man inte testar blint).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-28 21:17

Man kan också nämna att en ferritring på en tvåledarkabel inte genererar särskilt mycket magnetfält i ferriten eftersom det går två motriktade strömmar i tvåledaren. En radiofrekvent ström, däremot, som har samma riktning i båda ledarna (om kabeln funkar som antenn) gör det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-28 21:44

BB skrev:

Att vi har att göra med någon form av "magnetisk influens" är nog troligt. Det skulle vara intressant att kolla upp om det finns någon utredning om detta gjord någonstans... Skulle tro att det i förstärkarfallet har att göra med induktiv påverkan.

Mvh //BB

Pojkar, ni har inte funderat på att ni faktiskt kopplar av och till en skärm och således modulerar mängden inkommande HF?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-28 21:48

Morello skrev:Pojkar, ni har inte funderat på att ni faktiskt kopplar av och till en skärm och således modulerar mängden inkommande HF?

Jo...

Svante skrev:Om det är lyssnad skillnad så finns det ju andra förklaringar också; att det bildas akustiska reflexioner på lådans plana ovansida, att det strålar in radiofrekvens i förstärkaren och placebo (om man inte testar blint).

:lol: :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-29 00:23

Fick inte riktigt svar på om rör är känsliga för magnetism. Hur ligger det till?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-29 03:34

Morello skrev:
BB skrev:

Mvh //BB

Pojkar, ni har inte funderat på att ni faktiskt kopplar av och till en skärm och således modulerar mängden inkommande HF?

Resultatet blev i mitt fall detsamma när det upprepades i skärmad mätbur... Dessutom, och det är detta som är poängen... det lät alltid bättre med avtagen huv...

Edit: Observera att jag här uteslutande talar om rörförstärkare med huvar av ferromagnetiskt material, eller rättare, slutsteg bestyckade med KT88, EL34 eler EL86, d.v.s. de slutsteg jag har avlyssnat. Fenomenet är inte värmerelaterat; det märktes lika tydligt från "kallt" tillstånd. Att vi i mitt fall inte talar om instrålad HF ger erfarenheterna från den skärmade mätburen belägg för. Jag vill påpeka att detta inte på något sätt är vetenskapligt belagt från min sida. Har i och för sig inte scannat nätet heller... Det är liksom inte lika aktuellt längre i halvledarnas tidevarv. Bara något jag noterade på den tiden det begav sig...:)

Mvh //BB
Senast redigerad av BB 2007-01-29 07:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-29 03:38

Svante skrev:
BB skrev:Du tar faktiskt upp något som är mycket intressant Peter... På "fel" plats kan ferromagnetiska material vara klart hörbara.. Jag har själv vid test av rörförstärkare kunnat konstatera att om du till exempel spelar "vitt brus" samtidigt som du tar av resp. sätter tillbaka skyddshöljet på (slutsteget) så förändras brusspektrat OM du har ett skyddsgaller av just ferromagnetiskt material... Skillnaden blir tydligare ju närmare skyddsgallret rören sitter...

Mvh //BB

Hmm, var det här mätt eller lyssnad skillnad?

Om det är lyssnad skillnad så finns det ju andra förklaringar också; att det bildas akustiska reflexioner på lådans plana ovansida, att det strålar in radiofrekvens i förstärkaren och placebo (om man inte testar blint).

Bäde och. Syntes på scopet...

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-29 07:43

Vee-Eight skrev:Kanske vore ngt att lansera en sound-hylsa för olika ljudpreferenser, att trä på rören. :wink:

I vilket material hade du tänkt dig? :)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-29 07:59

Vee-Eight skrev:Fick inte riktigt svar på om rör är känsliga för magnetism. Hur ligger det till?

...Och jag är nog inte riktigt rätt person att kunna bistå dig med ett svar på den frågan. Det intressanta är dock att jag personligen har upplevt detta enbart från effektsteg, där relativt stora strömmar och framför allt höga spänningar är involverade. Samt att inverkan snabbt avklingar i samma stund som man lyfter av huven. Gör man detta under drift med påförd signal i form av "vitt brus" kommer man att höra en förändring av klangen på bruset (åtminstone gjorde jag det). Fenoment är i högsta grad avståndsrelaterat. Lyfter man huven så att den befinner sig säg 15 centimeter ovanför slutrören eller högre, upplevde jag inga ytterligare förändringar...

Att det här fenomenet var något vi var tvugna att ta hänsyn till, blev vi varse under konstruktionen av det transformatorlösa slutsteg som togs fram för EST-modulen. (Elektrostat). Rören placerades avsiktligt så långt från den bitvis ferromagnetiska "huven" som det var möjligt.

//BB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-29 09:40

Känner igen fenomenet ifrån EAR 509 som hade/har PL509 rör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-29 09:43

Det låter uppenbarligen som att huven agerade skärm, varvid HF/RF-reduktionen renderade en tystare utsignal. :) Ingen mystiskt och det hade säkerligen fungerat lika bra med en huv av icke ferromagnetiskt material, såsom tex. koppar eller aluminium.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-29 09:46

Morello skrev:Det låter uppenbarligen som att huven agerade skärm, varvid HF/RF-reduktionen renderade en tystare utsignal. :) Ingen mystiskt och det hade säkerligen fungerat lika bra med en huv av icke ferromagnetiskt material, såsom tex. koppar eller aluminium.

Såg du att jag skrev att resultatet blev detsamma när förstärkaren/na placerades i HF-avskärmad mätbur? :) Det finns naturligtvis ingen mystik över detta, bara enkla fysikaliska samband...

//BB

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-29 10:30

För att lite återgå till trådens ursprungsfråga: ger användandet av ferromagnetiska material (inte nögvändigtvis magnetiserade) i t ex komponentben, kablar, kontakter mm något hörbart till/frånskott?
Jag hyser personligen djupaste tvivel, men f@n vet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-01-30 19:15

Jag har hållit på med rör sen 60-talet men inte riktigt reflekterat över detta. Men om man ser på vad som händer inne i röret så är det elektroner i rörelse i vacuum och sådana kan påverkas av magnetfält, även statiska. Under sin rörelse genererar de även ett magnetfält och jag kan mycket väl tänka mig att det blir en interaktion mellan detta fält och en ferromagnetisk huv i närheten.

HF har säkert sin roll i det hela men är nog inte det enda svaret här misstänker jag. Kan vara värt lite mer djuplodande undersökningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-31 10:39

Som tillägg kan jag nämna att de flesta kontakter är ferromagnetiska. Har kollat ett gäng mot en stor magnet och vissa kontaker kan hänga från magneten..

Detta gäller no name pryttlar såväl som fint skit från Neutrik. Neutrik Sverige gav mig ett klent svar om att det inte var något att ora sig för... Neutrik används ju av alla aktade studios och på nästan alla konserter sade representanten.. (suck!)

Fanns det nå skillnader skulle studiofolk eller tom. nå guldöra ha sagt det var svaret. Jag svarade med att det finns folk som hävdar att det är hörbar skillnad på kontakter och att det finns tillverkare som därför har produkter utan ferromagnetiska egenskaper... tex. Carda.

Nån som kan kolla några WBT kontakter?

Spekulerar vidare.. vart borde problemet vara som störst om det finns ett problem öht.? Signalnivån borde spela roll, ju lägre desto känsligare. Vidare impedansen, borde ju vara mer problem vid låga impedanser. Höga frekvenser kan ju antas vara mer påverkbara än DC tex.

/Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-31 10:52

Kort kommentar till Piotr - det finns inga guldöron! Guldöra är en självpåtagen "titel" för att skilja sig från mängden genom att hävda egenskaper som inte finns.

Annars: det är oerhört viktigt innna vi ramlar in i Louisianas Voodooträsk att sätta upp de "formler" och skissa på den teori som bestämmer hur saker och ting beter sig när en växelström glider fram i en ledare av ferromagnetiskt material.
Det här går säkert att räkna på, och sedan jämför man vad som händer när samma ström glider igeneom ett ickemagnetiskt material. Om dessa skisser inte ger någon skillnad kan vi lugnt avsluta talarlistan och råda folk att köpa vilken kontakt eller sladd eller övrig komponent de vill.
Men innan vi börjar "lyssna" på kontakter måste vi veta vad som händer.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-31 15:43

SB

håller med om det sista därav mina spekulationer där jag börjar spåna på det skissande du nämner.

Det första du skriver... förstår vad du menar men håller inte riktigt med. Jag menar att som du skriver så finns det en grupp av självutnämnda ormoljesnubbar men det finns ju även de med mycket bra hörsel och framförallt lyssningsvana. Hörseln skiljer sig åt mellan individer som alla andra sinnen och hjärnan utvecklas under flitigt musicerande och lyssnande.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-26 19:59

Nu har jag testat en hel del komponenter och det är inte mycket som är icke-magnetiskt i komponentväg heller.

Min nuvarande fundering är om jag ska använda magnetiska metallfilmsmotstånd i mitt förstärkarbygge eller om jag ska leta upp icke-magnetiska.

I nätdelen och stabilisering har jag använt standard, Elfas blåa 0.6W metallfilm. När det kommer till förstärkardelen så funderar jag på att titta igenom schemat och använda standardmotstånd i de positioner det går konstant ström men ev. kosta på ickemagnetiska där strömmen är AC.

Kommentarer mottages med öppen famn! :)

/Peter

Återgå till Teknikforum