Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Vad ger DC-komponenten upphov till för besvär? Och hur tar den sig igenom en trafo?
Morello skrev:perstromgren skrev:Vad ger DC-komponenten upphov till för besvär? Och hur tar den sig igenom en trafo?
Flödet(B-fältet) i trafen är integralen av spänningen med avseende på tiden. DC över primären driver kärnan i mättnad efter några sekunder.
silvervarg skrev:Nää, den hjälper bara mot höga spänningar, inte mot låg DC spänning.
eatfrog skrev:silvervarg skrev:Nää, den hjälper bara mot höga spänningar, inte mot låg DC spänning.
Kan den ha någon positiv inverkan då?
Smäller till lite i högtalarna här hos mig när man slår på vissa lysrörslampor i lägenheten, rätt irriterande. Kan det hjälpa mot sånt då?
Dahlqvist skrev:eatfrog skrev:silvervarg skrev:Nää, den hjälper bara mot höga spänningar, inte mot låg DC spänning.
Kan den ha någon positiv inverkan då? ;)
Smäller till lite i högtalarna här hos mig när man slår på vissa lysrörslampor i lägenheten, rätt irriterande. Kan det hjälpa mot sånt då?
Inte ett skit skulle jag tro. :( Störningar kommer med all sannolikhet inte via nätet utan via radioinstrålning (typ "genom luften"). Löses bäst vid källan som alstrar störningarna.
/D
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster