AMP-5 bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

swirve

Inläggav swirve » 2007-01-25 18:14

Hmm, det är nånting som inte riktigt är riktigt. En av Trafo:na brummar svagt och blir lite småljummen... Så var det inte förut utan det har uppkommit efter att ha spelat en stund... Vad kan detta bero på?

Edit: Hmm, skulle kunna vara så att det kommer från flera, alltså inte bara en, är svårt att avgöra om det är en eller flera som låter. Men ljudet är sånt typiskt "trafo-brumm", men det är märkligt att det kommer nu o inte fanns förut...

swirve

Inläggav swirve » 2007-01-25 20:58

Har nu testat lite.. plockade bort en metallskiva som höll de understa trafona och då blev det bättre. Så det är nog ingen fara...nu är det bara jättetyst hum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-27 19:47

Richard skrev:Ja, där ser man! Klass D-förstärkare kan låta bättre än konventionella :P ( Ops, nu svor vi i kyrkan ! ) :)

Det var väl ingen svordom. Däremot kan man ju undvika att använda ordet "bättre" - säg annorlunda eller "med en ljudkvalitet som jag är tillfredställd med ...".

Läs den här underbara artikeln:
http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sound_Of_Amplifiers.pdf

PS har inte börjat bygga mitt AMP3-steg än .....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

swirve

Inläggav swirve » 2007-01-28 01:22

För att vara överjävulskt dryyg (har varit en tendens i denna tråden) så måste jag ändå få mena på att om jag skriver "låter bättre" så är det ju min subjektiva åsikt att den låter bättre. Ja den låter "annorlunda", klarare, plockar fram mer detaljer och har ett bättre grepp om basen. Hmm, är inte detta min subjektiva åsikt också? likaså om jag säger "annorlunda" då är det också min subjektiva åsikt, nån annan kanske tycker det låter lika...vad vet jag.. nu har jag varit dryg.

Ajja, hursomhelst så är jag nöjd med mitt först elektronikprojekt ö.h.t. Kan slänga upp en bild på när den är färdig sen, väntar på rattar från RS.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-28 10:23

Jag fattar vad folk menar när de använder ord som "låter bättre". Det är kanske fråmst i kombination med hokuspokus som ERS-papper, högtalarkabel, speciella "audiofilmotstånd" som min skepsis och otyglade åsiktsfascism blommar ut för fullt.... 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

swirve

Inläggav swirve » 2007-01-29 17:29

Nu har alu-rattarna från RS kommit och ja, jag får nog säga att jag är klar! :) och såhär blidde det! Frågan är bara vad man ska hitta på nu...
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-29 17:48

swirve skrev:Nu har alu-rattarna från RS kommit och ja, jag får nog säga att jag är klar! :) och såhär blidde det! Frågan är bara vad man ska hitta på nu...

Makramé?? Frimärken eller tändsaskar?? :)
Ett par smuttiga högtalare kanske?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-29 17:49

swirve skrev:Frågan är bara vad man ska hitta på nu...

Lyssna på musik? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-29 17:56

Naqref™ skrev:Lyssna på musik? :)

??????????
Men måste man inte ha en stereo till det? Eller en sån där transisteradiå???

Föregående

Återgå till DIY-forum