Själv blev jag lite såld på den där Visatonen kommer nog att införskaffa ett par trots att ursprungslandet är Kina

Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Kan det verkligen stämma att CA15RLY har 10mm xmax? Jag menar vart kommer den ifrån. Den har ju ett par dB högre känslighet än CA12 vilket man kan förstå av det större membranet och ett något lägre Re men qts är något högre och i övrigt verkar elementen liknande. Kan det verkligen vara så mycket som +/-1cm, det är ju 2cm p-p (!)?
Kaffekoppen skrev:Du var väldigt sent ute med svaret paa
skrutten skrev:Jag tror på en låda i 10-12 liters klassen då det är möjligt att få den att gå ner mot 30 Hz i ett rum (som HFLS-1). Som basrör skulle jag nog helst se en phontratt som kan dämpa ut rör-resonansen ngt.
- De skall kunna agera självständigt
- De får inte kosta mer än 2500 paret (inkl. "allt")
- Det bör vara en enkel konstruktion
- Lådan får ej bli för stor (max 12 liter)
silvervarg skrev:- De skall kunna agera självständigt
- De får inte kosta mer än 2500 paret (inkl. "allt")
- Det bör vara en enkel konstruktion
- Lådan får ej bli för stor (max 12 liter)
Det går säkert bra att konstruera en högtalare som uppfyller detta. Det är till och med så att det har gjorts ett flertal gånger både komerciellt (t.ex. Argon 6120 för 1.5kkr) och som DIY etc. HFLS-1 är ett exempel.
silvervarg skrev:Alternativet är att bygga något som det inte finns så mycket direkta konkurrenter till.
Ett klart tomrum är bra billiga högtalare att ställa vid datorn som är små och när de står nära bakvägg klarar ca 40Hz på -6dB.
Här har 3-liters högtalaren m RCY nämnts som verkar kunna klars dessa krav.
Alternativet är att bygga något som det inte finns så mycket direkta konkurrenter till.
Ett klart tomrum är bra billiga högtalare att ställa vid datorn som är små och när de står nära bakvägg klarar ca 40Hz på -6dB.
Borgaren skrev:Alternativet är att bygga något som det inte finns så mycket direkta konkurrenter till.
Finns det inte en aktuell tråd just nu som skulle passa in på den beskrivningen
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14492
iofs 60hz
Martin skrev:Nä, det är 12cm som heter så.Nusse skrev:Heter den inte RLY?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster