Hör du skillnad på absolut fas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan du höra absolut fas =polaritetsomkoppling? (Båda kanalerna omkopplade samtidigt givetvis)

Ja, det är alltid lätt att höra!
16
13%
Ja, på visst programmaterial och med vissa anläggningar.
28
22%
Nej, det har jag aldrig märkt skillnad från.
65
51%
Jag förstår inte frågan.
18
14%

Antal röster : 127

Användarvisningsbild
IngOehman

Hör du skillnad på absolut fas?

Inläggav IngOehman » 2007-01-30 00:50

Hej alla!

I denna tråd har jag tänkt mig att vi skall ägna åtminstone de två första sidorna åt BARA att berätta om våra erfarenheter av hörbarhet av absolut fas. :P

Tekniska analyser och teoretiseringar angående vad saker kan tänkas beror på och relevansen för olika iakttagelser och liknande tar vi alltså lite senare i tråden.

Här i början alltså BARA berättelser om vad vi hört och upplevt. Alltså berättelser om vilka musiksignaler, vilka system och vilka upplevelser vi har erfarit från dem med avseende på absolutfas-omkopplingar.

Alla berättelser mottages med spänning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-30 01:00

Nej, aldrig.

Vore iofs roligt att leta efter ett ljud som kan provocera fram hörbarhet, vilket kanske går.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-30 01:39

Testa en sågtandsvåg* med grundtonsfrekvensen 123 Hz. 8)

Jag är mycket nyfiken på hur du upplever en fasvändning på en sådan signal. Prova gärna många olika anlässningar.

Vh, iö

- - - - -

*Det skadar inte om den därutöver är LP-filtrerad (1:a ordn) över 1000 Hz.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-30 02:28

Mja. Jag svarade "ibland och med vissa anläggningar". Jag har dock inte experimenterat så mycket med saken. Man ser till att det blir rätt polaritet genom att kolla med ett batteri. Om sedan CD-spelaren skulle råka invertera fasen så har jag ingen aning om den saken och bryr mig inte mycket.

Med vissa högtalare har jag hört skillnad på kraftfullt brass. En del låtar med Stevie Wonder eller Otis Redding exempelvis har ett härligt brassigt bett i ena fasläget, och i det andra fasläget (utan att veta vilket som är vilket i absoluta termer, alltså) blir brasset en gnutta mjukare och mindre gällt i öronen. Jag försökte dock lyssna efter just den saken efter att ha hört dig, Ingvar, prata om det i något sammanhang. Jag lyssnade helt öppet, och då kan det ju varit suggestion med i bilden. Men jag har alltså tyckt mig höra skillnaden, och det är väl så stora krav man kan ställa i en tråd av det här slaget.

Jag skulle gärna prova med tekniska signaler eller speciellt musikmaterial blint någon gång, bara för att se om jag kan höra skillnaden i verkligheten. Tills vidare är jag inte så värst neurotisk med absolut fas.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-01-30 04:37

Jag har nog uppfattat det som Morgan men var för feg för att rösta. Vid öppen lyssning vid mixerbord som har haft polaritetsswitch har jag upplevt i huvudsak liknande skillnader som Morgan.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-30 09:18

Nä, jag kan inte påminna mig att någon gång ha hört någon skillnad på mitt vanliga lyssningsmaterial, musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-30 09:39

Josef Svalander spelade på Carlsson OA-51 med detta slutsteg Bild. Där var ett byte av fasläget väldigt tydligt. Annars har man läst (tror det var Stig Carlsson som yttrade det) att ju mindre fel som finns i anläggningen desto mindre hör man hör man fasbytet. Är det så?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 10:04

Jag har letat efter partyskivan Absolute Phase 3 men inte hittat den, så jag har inte kunnat testa. :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-30 10:17

Jo, jag har (tyckt mig) höra skillnad. Inbillning eller inte men attacker kan bli klarare och kortare, när man noterar en skillnad. Har ju filter där man kan koppla om fasen men har faktiskt slutat bry mig. Minns skillnaderna som större när man spelar LP skivor. "Felet" borde väl märkas olika mycket om man har basreflex eller sluten låda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-30 10:54

Jag har hört det på mindre bra högtalarsystem som haft olinjäriteter, särskilt på hornhögtalare där kompressionen i hornhalsen är hög.

På mitt nuvarande högtalarsystem har jag inte märkt något.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-30 10:57

RogerGustavsson skrev:Josef Svalander spelade på Carlsson OA-51 med detta slutsteg Där var ett byte av fasläget väldigt tydligt. Annars har man läst (tror det var Stig Carlsson som yttrade det) att ju mindre fel som finns i anläggningen desto mindre hör man hör man fasbytet. Är det så?

Berodde gissningsvis på att slutsteget är ruggigt asymmetriskt, dvs har massor med andraton och eller andra jämna övertoner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-30 11:17

På inspelad akustisk musik har jag aldrig lagt märke till att jag hör någon skillnad som är tillräckligt tydlig för att jag ska kunna peka ut den.

Med en stadig sågtandsvåg runt 150Hz och "rätt" nivå upplever jag mindre fasskillnader och nivåskillnader mellan grundton och övertonerna. Ibland upplever även jag en tonhöjdsförändring och att ljudet flyttas något i sid/djupled.

Skillnaderna är små, men tillräckligt stora för att jag inte ska tro att det enbart handlar om högtalarnas/hörlurarnas olinjäritet. Djupare än så har jag inte "forskat".

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-30 11:57

Om man skiftar högtalarkontakterna på båda högtalarna, har man skiftat absolut fas då? Bara för att jag ska begripa vad absolut fas är fö' någe.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-30 11:59

Ja.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-30 12:04

Skulle man kunna tänka sig att skillnaden är större om man spelar en DVD?
Många ljud där som inte kommer ifrån fina harmoniska instrument.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-30 12:16

mapem skrev:Om man skiftar högtalarkontakterna på båda högtalarna, har man skiftat absolut fas då?

Ja, det är rätt uppfattat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 12:16

Men nu vet jag inte om jag missförstått något, men frågan var väl om man kunde höra absolut fas, och inte huruvida man kan höra skillnad på två lyssningar med olika fas (relativ fas)?

Jag föreställer mig en lyssning, där man skall avgöra om fasläget är korrekt eller inte, det vill säga tryckvågens fluktuationer stämmer överens med dem i verkligheten. Vilket alltså kräver ett naturligt förekommande och allmänt känt ljudmaterial.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-01-30 12:35

Testa en sågtandsvåg* med grundtonsfrekvensen 123 Hz.

Jag är mycket nyfiken på hur du upplever en fasvändning på en sådan signal. Prova gärna många olika anlässningar
Jag gorde detta på arbetet i Pro Tools, men vet ej om det blev rätt, dvs hörde absolut ingen skillnad! Det jag gjorde var att sätta upp två spår med sågtands tonen på båda, på det ena spåret satte jag upp två filter (L+R) och på dom byttes polaritet. Sen hoppade jag i mellan spåren med filter och utan, och hörde som sagt ingen skillnad alls. Vad gör jag för fel?

Alltså är det nån skillnad på switcha som jag gjorde eller switcha bakom högtalarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-30 14:06

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Josef Svalander spelade på Carlsson OA-51 med detta slutsteg Där var ett byte av fasläget väldigt tydligt. Annars har man läst (tror det var Stig Carlsson som yttrade det) att ju mindre fel som finns i anläggningen desto mindre hör man hör man fasbytet. Är det så?

Berodde gissningsvis på att slutsteget är ruggigt asymmetriskt, dvs har massor med andraton och eller andra jämna övertoner.

Så kan det nog ha varit men det vet jag inte. Subjektivt lät det mycket bra om Pink Floyds "The Wall". Korrekt kan jag inte avgöra för det finns knappast något korrekt i det fallet.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-01-30 15:54

har ej testat men polarn satte fel polarinsering i ena högtalaren & det lät som att basen åkte omkring likt en ping-pong boll jävligt snabbt :?

Men jag tror inte jag skulle höra skillnad om båda två var fel :oops:

Av erfarenhet hör jag varken skillnad från kablar, närkablar, signalkablar så svaret är i samma anda alltså: NEJ
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-30 18:20

Almen skrev:Men nu vet jag inte om jag missförstått något, men frågan var väl om man kunde höra absolut fas, och inte huruvida man kan höra skillnad på två lyssningar med olika fas (relativ fas)?

Jag föreställer mig en lyssning, där man skall avgöra om fasläget är korrekt eller inte, det vill säga tryckvågens fluktuationer stämmer överens med dem i verkligheten. Vilket alltså kräver ett naturligt förekommande och allmänt känt ljudmaterial.

Njae frågan var om man kan höra absolut fas, vilket brukar betyda om man kan höra skillnad mellan korrekt absolutfas och inverterad absolutfas.

Att kräva att någon skall ha en så fenomenalt minne att förmåga finns att höra om det är korrekt absolut fas även i icke-F/E-lyssningssituationen - är rätt tufft.

Så tuff är jag inte. :wink:

Frågan är alltså bara: Hör du en fasomkoppling?
(I båda kanalerna samtidigt, självklart. Det är ju liksom svårt att missa en fasomkoppling om den sker bara i ena kanalen. :wink: )

Självklart får man då jämföra omfasad med icke omfasad.

Vh, iö

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-01-30 18:23

Ägde en gång ett Melos 111B rörbaserat försteg. I manualen till detta skrev man att man absolut måste skifta polaritet på högtalarkablarna för att man skulle få just absolut fas !

Jag kunde aldrig höra någon skillnad på denna eller "rätt" koppling.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-30 18:31

Nu vill jag bara ställa en fråga till I.Ö.
Går det att definiera vad som är rätt och vad som är fel fas? Jag menar, finns det någon norm som säger att en viss impuls skall starta uppåt eller nedåt?
Om det finns en norm, hur vet man att allt kommer rätt fram från alla olika ljudkällor vi har? Slutar det inte med att man vid varje enskilt tillfälle måste bestämma sig för att nu är det rätt fas - nu är det fel fas. Och skall man kunna göra det, måste ju skillnaden vara ganska klar, åtminstone för vana lyssnare. Jag bara frågar..........
Olle

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-30 20:46

Bör det höras?

Jag ställer mig rätt frågande till det... Borde liksom inte spela någon roll
om elementet rör sig inåt eller utåt först vid ett anslag av ett instrument
eftersom det ju ändå kommer att röra sig åt båda håll ifrån nollpunkten.

Men visst har det inte precis samma egenskaper (att det förflyttar sig
med aningen olika hastighet innåt eller utan) åt båda håll så kanske man
kan höra skillnad?

Annars förstår jag inte vitsen alls...

OT:
Såg förresten en film häromdagen där någon lyckats strula till ljudet (2.0)
rejält... Ena frontkanalen var i princip helt ur fas med den andra vilket
resulterade i att allt istället hördes ur bakkanalerna när man körde matris
kodat :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-30 21:34

Jag har inte testat mycket, i dag så gjorde jag några tester och jag tror inte att jag kan höra någon skillnad, men jag har testat för lite egentligen.

Skulle nog testa att fasvända i datorn så att det går snabbare att växla.

Å andra sidan så blir ju signalen då fasvänd redan innan den når förstärkaren, så då testar man väl förstärkaren också? :roll:

Edit: Fast det kanske man gör hursomhelst förresten. :roll:

Det är fasligt ( :wink: ) svårt att höra någon skillnad i alla fall, den saken är klar! 8)

Så vad skall jag svara?

Jag har ju aldrig märkt någon skillnad, men eftersom jag bara har testat nu (vad jag minns i alla fall) så kan jag ju inte utesluta att jag skulle höra skillnad i en annan anläggning.

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-01-30 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-01-30 22:18

Hvergang :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-30 22:36

Vet inte riktigt vad jag skall lyssna efter... men jag får testa helt enkelt. Har haft en gammal reciever som hade knappen "phase shift".. kanske vore en finess att återinföra? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-30 22:37

För vilket instrument/ljud borde man kunna höra skillnad...?

Det enda jag direkt kommer på är då man trampar till hårt på bastrummepedalen och s a s håller kvar foten med tryck så att bastrummeskinnet gör en "impulsrörelse" framåt och s a s stannar där tills man släpper pedalen...
(borde ja bli en initial konrörelse utåt om man skall efterlikna det ljud som "puliken" hör)

(men då undrar man ju om ljudet av detta låter olika för trummisen som sitter på skinnets baksida och "publiken" som vistas på framsidan...)

Hmmm :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-30 22:46

IngOehman skrev:Testa en sågtandsvåg* med grundtonsfrekvensen 123 Hz. 8)

Jag är mycket nyfiken på hur du upplever en fasvändning på en sådan signal. Prova gärna många olika anlässningar.

Vh, iö

- - - - -

*Det skadar inte om den därutöver är LP-filtrerad (1:a ordn) över 1000 Hz.

Kan någon ordna en ljudfil med ovanstående?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-01-30 23:00

Kan någon ordna en ljudfil med ovanstående?
Om du PM:ar din mail så skickar jag imorgon (ons)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi