vara typ 80cm lång, eller längre till och med.
Är det bara o göra en så lång basport? Eller medför längden
konstigheter så man helt enkelt skall lägga av?

Lång basport? Dåligt?
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Ibland kan man se i dataprogrammet att basporten måste
vara typ 80cm lång, eller längre till och med.
Är det bara o göra en så lång basport? Eller medför längden
konstigheter så man helt enkelt skall lägga av?![]()
Lång basport? Dåligt?
Man kan få ner halvvågsresonansen om man ser till att inte exitera den! Ex genom att placera den inre öppningen vid ett ljudtrycksminima!
Naqref skrev:Man kan få ner halvvågsresonansen om man ser till att inte exitera den! Ex genom att placera den inre öppningen vid ett ljudtrycksminima!
Jag har försökt simulera detta, men mitt program ger hysteriskt höga nivåer ut vid halvvågsresonans och jag begriper inte varför. Om nån har lyckats med en sån simulering vill jag gärna veta hur!
Jajustdet. Tanken är intressant, men för att få ett minimum måste man väl ha en stående våg i lådan. Vill man det? Dämpar man stående vågen så ökar excitationen av röret i motsvarande grad. Eller?
Isidor skrev:Ett litet simuleringsexempel på hur illa det kan bli med en 1.2 m lång port om man inte ser upp:
Svante,Jag har försökt simulera detta, men mitt program ger hysteriskt höga nivåer ut vid halvvågsresonans och jag begriper inte varför. Om nån har lyckats med en sån simulering vill jag gärna veta hur!
Det verkar som om förlusterna kanske försummats eller underskattats.
Det är ju inte så hemskt olikt, sånär som på hur porten uppför sig.
Jag lägger den resistiva delen i serie med lådans kapacitans. På detta sätt blir det bara *en* strålresistans och effekten i den blir den akustiska effekten helt enkelt. Möjligen är det en del av förklaringen?
Hur ser dina resistanser ut, är de frekvensoberoende, eller ökar du dem på nåt sätt mot högre frekvenser?
...och jo, dina högre ordningens resonanser är mycket svagare än mina, vilket får mig att undra vad som händer om du kortar röret till säg hälften med bibehållen fb. I mitt program blir det såhär, jag misstänker att du får lågamplitudigare resonanser?
PS. Du verkar rätt slängd i sånt här, får man fråga vad du har för bakgrund?
Isidor skrev:Nja, jag förstår inte riktigt varför Q-värdet vid de första tre moderna, under ca 500 Hz, skulle påverkas av vad som sker över 500 Hz. Detta skulle bara kunna vara fallet om vi modellerade med läskiga olinjäriteter och det gör vi ju som tur är inte.
P.S. Med lite god vilja kan man sträcka ut modellen ända upp till kr = 2. I och för sig spelar det ingen roll eftersom modellen i alla fall är alldeles för grov för att räkna någorlunda rätt över ett par hundra Hz eller så.
Skulle också tro det, fast det är inte helt ekofritt, golvet reflekterar.
Skulle också tro det, fast det är inte helt ekofritt, golvet reflekterar.
Isidor skrev:Svante,Skulle också tro det, fast det är inte helt ekofritt, golvet reflekterar.
Du känner säkert redan till detta, men jag tänkte bara klargöra att MWL på KTH har både ett helekofritt rum (fg = 70 Hz), ett semiekofritt rum och ett efterklangsrum. Samtliga ganska stora också för övrigt.
Isidor skrev:Min ekvivalentmodell är av standardtyp (mekanisk ekvivalentkrets), inga konstigheter alls. Portmassa och
-förluster ligger i parallell med luftfjädring och -förluster.
Pipmoderna modelleras m.h.a. den analytiskt formulerade akustiska impedansen för ett rör:
ZA = i*rho0*c/S*tan(k*l) [Ns/m^5]
Sedan tillkommer naturligtvis strålningsresistansen för en kolv med rörets diameter och även viskösa förluster om man vill vara noggrann.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster