Dragon CT skivspelaren? Funkar den bra med självcentreringen? Några problem med den?

Moderator: Redaktörer

profbd skrev:hur fungerar detta med centreringen?
PekkaJohansson skrev:Hur tusan lyckas du centrera manuellt med nöjaktigt resultat, Bill50x? Med stillastående tallrik eller under gång? Själv skulle jag ha svårt att fila i mina plattor, ocentrerade eller ej.
PekkaJohansson skrev:Oj - fantastisk samling du verkar ha! Själv skulle jag uppskatta att hälften av mina skivor är mer eller mindre oplana och lika stor andel ocentrerade. Hörbarheten av dessa fel varierar förstås, men det räcker med att titta på pick-upen under spelning för att få skrämselhicka...
Mvh Pekka, som ändå förundras över det välljud som ibland kan komma från vinylskivorna
PekkaJohansson skrev:Med risk för att hamna lite OT har jag under den senaste veckan, sedan jag äntligen gjorde anpassningen mellan min Denon-skivspelare med OM-40 och PP-9, jämfört några 80-talsplattor på vinyl och cd. Flera av dem låter så gott som identiskt med undantag för det allerstädes närvarande vinylknastret och en högre distorsionnivå. Jag är extremt nöjd med min DP-47F.
PekkaJohansson skrev:Med risk för att hamna lite OT har jag under den senaste veckan, sedan jag äntligen gjorde anpassningen mellan min Denon-skivspelare med OM-40 och PP-9, jämfört några 80-talsplattor på vinyl och cd. Flera av dem låter så gott som identiskt med undantag för det allerstädes närvarande vinylknastret och en högre distorsionnivå.
postpunk skrev:Sorry för OT: Pekka, kan du berätta vilken ingångsimpedans man skall använda? Tack på förhand!
Mvh
Brickman skrev:Finns det verkligen LTS-rekommendation på vinylspelare? Det vore ju ganska kul att få veta vad den referensen är.
RogerGustavsson skrev:postpunk skrev:Sorry för OT: Pekka, kan du berätta vilken ingångsimpedans man skall använda? Tack på förhand!
Mvh
Svarar trots att jag inte heter Pekka... Rekommendationen för Ortofon OM-40 har varit 43 kOhm och totalt* 200 pF.
*Dra av tonarmskablagets kapacitans och dra av kapacitansen för kabeln mellan skivspelare och RIAA-steget. Det som blir över av de 200 pF ska finnas i RIAA-steget.
postpunk skrev:Jag anade viss tveksamhet i tråden om detta i DIY-delen av forumet.
RogerGustavsson skrev:postpunk skrev:Jag anade viss tveksamhet i tråden om detta i DIY-delen av forumet.
Tveksamheten tror jag mera rörde siig om hur man gör anpassningen i Sentec PP-9.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster