jawen1 skrev:Vilken stärkare kan det bli då tro ?
Kanske en Bryston 14B SST på två gånger 600 W?
Eller två bryggade 4B SST, 2x900 W! Det skulle vara mitt val till i56, i alla fall.
Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:
Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.
RogerGustavsson skrev:Bamsefar skrev:
Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.
Den tyska agenturen finns på http://www.bryston.de
Almen skrev:Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.
Almen skrev:Jag ser det mer som skillnaden mellan effektivvärde och toppvärde, alltså roten ur 2 för spänningen och en faktor 2 för effekten.
Teoretiskt sätt blir toppeffekten dubbelt så stor som (3 dB mer än) angivna märkeffekten på stärkaren. Praktiskt blir den säkert något annat, med seriösa märken som Bryston och Rotel kan den siffran säkert bli större.
Ljudtrycksmässigt lägger man väl till 6 dB för toppvärdet, eftersom man i bästa fallet får anta att högtalarna spelar i fas.
Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.
Nicke skrev:John,om du lugnar dig lite så får du höra I56 med mina krellsteg,inga värstingar men ändock.
Ingen som provat I56 med rörsteg : )
Mvh Nicke
Almen skrev:Jag kanske har tänkt fel: gäller roten ur två endast för en ensam sinus?
Jag har tänkt att eftersom man kan fourierutveckla vilken signal som helst till en summa av sinus så gäller faktor 2 för vilken signal som helst som förhållandet mellan effektiv- och toppvärde av effekten.
Almen skrev:Jo, Rydberg, det gäller att hålla tungan i rätt rottecken.
Det var så länge sedan man läste det här, bara... Men jag har tänkt så här:
En fiktiv förstärkare har angiven effekt 2x250 W. Om den gäller för en sinusspänning vid 1 kHz i 8 ohm, så är motsvarande dynamiska toppeffekt 2x500 W.
Vid uppmätning (sinus 1 kHz i 8 ohm) kommer man fram till ett effektivvärde på 2x280 W, och motsvarande toppeffekt blir 2x560 W - fortfarnande i 8 ohm.
Men, nu byter vi till en godtycklig signal, och en högtalarliknande last. Vad händer då med effektivvärde och toppvärde?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster