subjektivisten skrev:Jo, eftersom jag har båda programmen i datorn och har jämfört samma ljudklipp i båda programmen så vet jag hur lika dom visar. Du kan ju börja komma med fakta vart dom gör fel tack.
Synd att du inte visade resultaten med samma program och skalning då.
Jag har inte påstått att något av dem gör fel, bara att de KAN visa helt olika och att man utan svårighet kan förledas att dra förhastade slutsatser om man inte vet eller förstår vad som visas. Som jag beskrivit kan man göra olika typer av beräkningar för att göra grafiken lättare att tolka och för att underlätta vid redigering. Det betyder inte att ett sätt är fel, utan att de är bra på olika sätt. Hur som helst kan grafiken se mycket olika ut.
Jag har aldrig hävdat man kan veta exakt hur det låter vida dessa grafer. Man kan se vilken som är mer dynamisk (speciellt om man kollar average RMS power också) och man kan se vilka som kanske klipper.
På en ut-zomad bild kan man bli mycket lurad, beroende på hur programmet sammanställer och presenterar informationen kan det se helt olika ut. Hur en diskantriksignal är klippt är mycket svårt att få en rättvisande bild av om den passerat RIIA. Ljud med mycket diskant kan vara dynamisk i mid och bas men fullständigt krossad i diskanten. Sån't syns dåligt i en vanlig ljudeditor, särskilt när ljudet passerat RIIA.
Det som gjorde mig fundersam i det här fallet var att du som exempel använde material som sannolikt är gravt dynamikkrossat i bägge fallen. Du använde grafik för att bevisa att vinylen var mer dynamisk, samtidigt som du verkar helt ointresserad av eller omedveten om att grafiken i det här fallet (i kombination med RIIA) kan luras luras fullständigt. Ditt uttalande "Roger har ju fel eftersom detta är redan RIAA-korrikerat" tyder på att du inte har mycket koll eller är helt ointresserad av mitt resonemang.
Att graferna kom dessutom från två olika program med olika skalning och eventuellt olika beräkning av grafiken, gjorde mig inte mindre fundersam.
Det hade varit bättre med ett par korta ljudklipp att lyssna på. Kanske hade vi då t.o.m. varit överens om vilken version som lät minst krossad.