Mastringdebatt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-30 16:32

RogerJoensson skrev:Problemet är att du inte förstår vad grafen visar.
Du vet heller inte vad programmen väljer att visa och har därmed inte heller underlag att tolka jämförelsen.

Jo, eftersom jag har båda programmen i datorn och har jämfört samma ljudklipp i båda programmen så vet jag hur lika dom visar. Du kan ju börja komma med fakta vart dom gör fel tack.

RogerJoensson skrev:Man kan inte se hur det låter om man inte vet eller förstår vad som visas.

Jag har aldrig hävdat man kan veta exakt hur det låter vida dessa grafer. Man kan se vilken som är mer dynamisk (speciellt om man kollar average RMS power också) och man kan se vilka som kanske klipper.
Förstår inte vad du försöker lägga i min mun. Du har hängt efter i varenda vinyltråd och hoppat på allt jag sagt, vad är det du vill ha sagt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-30 18:04

subjektivisten skrev:Jo, eftersom jag har båda programmen i datorn och har jämfört samma ljudklipp i båda programmen så vet jag hur lika dom visar. Du kan ju börja komma med fakta vart dom gör fel tack.

Synd att du inte visade resultaten med samma program och skalning då.
Jag har inte påstått att något av dem gör fel, bara att de KAN visa helt olika och att man utan svårighet kan förledas att dra förhastade slutsatser om man inte vet eller förstår vad som visas. Som jag beskrivit kan man göra olika typer av beräkningar för att göra grafiken lättare att tolka och för att underlätta vid redigering. Det betyder inte att ett sätt är fel, utan att de är bra på olika sätt. Hur som helst kan grafiken se mycket olika ut.
Jag har aldrig hävdat man kan veta exakt hur det låter vida dessa grafer. Man kan se vilken som är mer dynamisk (speciellt om man kollar average RMS power också) och man kan se vilka som kanske klipper.

På en ut-zomad bild kan man bli mycket lurad, beroende på hur programmet sammanställer och presenterar informationen kan det se helt olika ut. Hur en diskantriksignal är klippt är mycket svårt att få en rättvisande bild av om den passerat RIIA. Ljud med mycket diskant kan vara dynamisk i mid och bas men fullständigt krossad i diskanten. Sån't syns dåligt i en vanlig ljudeditor, särskilt när ljudet passerat RIIA.

Det som gjorde mig fundersam i det här fallet var att du som exempel använde material som sannolikt är gravt dynamikkrossat i bägge fallen. Du använde grafik för att bevisa att vinylen var mer dynamisk, samtidigt som du verkar helt ointresserad av eller omedveten om att grafiken i det här fallet (i kombination med RIIA) kan luras luras fullständigt. Ditt uttalande "Roger har ju fel eftersom detta är redan RIAA-korrikerat" tyder på att du inte har mycket koll eller är helt ointresserad av mitt resonemang.
Att graferna kom dessutom från två olika program med olika skalning och eventuellt olika beräkning av grafiken, gjorde mig inte mindre fundersam.

Det hade varit bättre med ett par korta ljudklipp att lyssna på. Kanske hade vi då t.o.m. varit överens om vilken version som lät minst krossad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-30 18:51

RogerJoensson skrev:Synd att du inte visade resultaten med samma program och skalning då.

Det kan jag lägga upp om jag kan få tag på Thåström låten från CD.

RogerJoensson skrev:På en ut-zomad bild kan man bli mycket lurad, beroende på hur programmet sammanställer och presenterar informationen kan det se helt olika ut. Hur en diskantriksignal är klippt är mycket svårt att få en rättvisande bild av om den passerat RIIA. Ljud med mycket diskant kan vara dynamisk i mid och bas men fullständigt krossad i diskanten. Sån't syns dåligt i en vanlig ljudeditor, särskilt när ljudet passerat RIIA.

Det som är intressat är ju hur signalen och ljudet är EFTER Riaan inte före såklart.

RogerJoensson skrev:Det som gjorde mig fundersam i det här fallet var att du som exempel använde material som sannolikt är gravt dynamikkrossat i bägge fallen.

Jaså, vad bygger du det på? Två helt olika program som man inte kan jämföra enligt dig själv. Jag lyssna ju faktiskt på vinylen igår men...

RogerJoensson skrev:Du använde grafik för att bevisa att vinylen var mer dynamisk,

Du får läsa igen "LPn ser lite bättre ut då".
Jag skrev den såg bättre ut, inte riktig lika pressad med avklippta toppar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-01-30 19:55

Man kan också zooma in på valfritt avsnitt för att jämföra hur klippt signalen är. Det kräver förstås att man har CDn också...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-30 19:58

Thomas_A skrev:Man kan också zooma in på valfritt avsnitt för att jämföra hur klippt signalen är. Det kräver förstås att man har CDn också...

Jupp, Audacity kan man zooma in stort sett hur mkt som helst. Jag antat fortfarande att MP3or av CD inte ändrar på dynamiken och klippningen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-01-30 21:24

Mp3or kan ju reducera HF, vilket förmodligen kan synas som klippning. Dock, extrem klippning som nu är fallet är troligen inte påverkad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-30 23:43

Fick hem en MP3a på låten. Den är endast i 160 kbps så jag tänker inte jämföra dom med örat för se vilken som låter bäst. Dock så har jag kollat dom båda i cool edit pro 2.1 och se klippningar och dynamiken.

Först så har vi MP3an från CDn
Bild

En average RMS power på ca 10,4 db. En SATANS massa klippningar också.

Sen LPn.
Bild

Den har en average RMS power på 15,5. Blev några klippningar p g a skräp på skivan och orka inte ta om det.

Sedan så har vi MP3an från CDn i samma program som LPn:
Bild

Och LPn
Bild

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 00:15

Problemet är fortfarande att man inte säkert kan jämföra material som mastringsmaximerats för Cd resp RIIA, visuellt och rättvist hur som helst.
Volymmaximering för Cd görs med rak frekvensgång. Volymmaximering för vinyl görs delvis inuti RIIA processen, alltså när basen är kraftigt sänkt och diskanten kraftigt höjd. Därmed kommer det man ser högst troligt att mer representera bas och mid, jämfört Cd:n. (som sagt) Sedan tillkommer andra problem i viynlfallet som lågfrekvent brus och muller som kan göra grafiken mer levande för ögat än vad som hörs.

Man kan inte genom att enbart titta på ut-zoomningen avgöra om vinylen faktiskt är mindre krossad än Cd:n. Sannolikt kommer dynamikkrossningen att låta olika dock, pga resp medias egenheter jämfört med varandra. Båda varianterna ser dynamiskt stendöda ut i mina ögon. Men jag vet naturligtvis inte vad jag hade upplevt om jag hade fått lyssna.

Ett annat sätt att titta på vinylen är att simulera RIIA-kodningen med en Eq och se hur det ser ut då. Då kan man i bästa fall även zooma in och få en realistsik bild av hur krossningen gått till.
Zoomar man in efter RIIA avkodning så är det hela mycket svårbedömt pga fasvridningen och den skeva frekvensgången i förhållande till maximeringen inuti RIIA-processen.

Som jämförelse kan vissa reklamradiokanaler se något lite dynamiska ut, när man tittar på signalen som kommer ur tunern, även om de låter fullständigt tillplattade. Radio har ett liknande brusreduceringssystem som RIIA, dock endast diskant-höjning/sänkning. Om man tittar på den kodade signalen (diskanthöjd) före avkodning, så kan man upptäcka att den efter avkodning till synes något dynamiska signalen faktiskt är helt befriad från dynamik, men att avkodningen gör bilden något skönare att titta på.

Lurigt som tusan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 00:26

I det där faller ser det faktiskt ut som om båda versionerna är lika illa komprimerade, men att LP-versionen kanske är något mindre illa toppklippt.

Dock är det som Roger säger - att det är rätt svårt att jämföra när det finns såväl anti-RIAA, övriga graverfel och RIAA emellan, eftersom dessa i samspel tenderar att ge en lite svajig fasgång om inte summan av de tre ger en linjalrät tonkurva.

Ett programmaterial som är hårt klippt (på masterbandet) ser därför rätt ofta mindre väldefiniera klippt ut efter att materialet har passerat vinylsystemet. :o

Dock är det (som subjektivisten många gånger antytt) solklart så att det finns hur många exempel som helt på att äldre vinylutgåvor är oerhört mycket mindre komprimerade/klippta än senare utgåvor på CD.

Men det är ju liksom två olika frågor. Denna senare frågeställning handlar om avsiktig destruktion av mastringsstudior, och inte om skillnader mellan medierna. Som subjektivisten flera gånger framhållit, är dock vikten av det ena problemet inte mindre än av det andra.

För den som vill åtnjuta en inspelning med högsta möjliga fidelitet är ju frågan om orsaken i det enskilda fallet ofta inte alls så intressant som frågan om vilken version som bär den högsta ljudkvaliteten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 00:40

Så uträkningen som cool edit pro visar med CDns 10,4 average RMS över LPn average RMS power på 15,5 stämmer inte? Hur menar du det? Vart sitter felet då, om vi släppet klippningen?

Lyssnar jag på MP3an (ja, inte optimalt) så låter den HÖGT och mer platt än LPn.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 00:42

IngOehman skrev:Men det är ju liksom två olika frågor. Denna senare frågeställning handlar om avsiktig destruktion av mastringsstudior, och inte om skillnader mellan medierna. Som subjektivisten flera gånger framhållit, är dock vikten av det ena problemet inte mindre än av det andra.

Ja, dessa bilder hamna fel, ska ju inte vara i denna tråden som mest handlar om inspelningen mm. Tror inte inspelningen är såhär illa iaf.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 00:57

subjektivisten skrev:Så uträkningen som cool edit pro visar med CDns 10,4 average RMS över LPn average RMS power på 15,5 stämmer inte? Hur menar du det? Vart sitter felet då, om vi släppet klippningen?

Jag vet inte riktigt vilket fel du åsyftar. :?

Jag har inte påstått att det finns något fel i uträkningen, men om du jämför "Maximum RMS Power" med "Average RMS Power" så ser du att skillnaden inte är så stor mellan CD och LP.

Att Maximum RMS power kan förhålla sig lite olika till klippnivå beror på att klippnivå är ett absolut mått som är vågformsdefinierat, medan RMS-power är ett komplexare mått, som inte är vågformsberoende.

Tillför man lite fasvridning på ett redan klippt programmaterial så kommer alltid skillnaden mellan "maxnivå" och "max RMS" att öka. Det beror inte på att dynamiken har ökat - bara på att vågformen har ändrats på grund av fasdistorsionen.*

Vh, iö

- - - - -

*Exempel: En ren fyrkantsvåg har en "maxnivå" som är identisk med dess max RMS-nivå.

Men, om fyrkantsvågen fasdistorderas hårt kan dess "maxnivå" öka mer än 6 dB! Det är ingen reell RMS-dynamikökning dock, men väl en signalförändring som gör att man faktiskt behöver en > 4 ggr så effektstark förstärkare för att kunna återge signalen lika starkt! :o

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 01:16

Okej, för jag vill ju kunna veta att det man lägger fram är rätt. Vill ju kunna se på dessa uträkningar och kunna visa det för andra och det ska stämma. Och man brukar väl mest använda average RMS för visa hur dynamiskt något är, eller hur? Enligt dessa två grafer så skulle vinylen ha runt 5 db "större" dynamikomfång, lr har jag missuppfattat detta?
Skulle "crest" funkar bättre, även på vinyl inspelningar på HD?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 01:24

Njae...

Dynamikomfånget kan du snarare få fram om du jämför "Max RMS Power" med "Average RMS Power" och "Average RMS Power" med "Minimum RMS Power".

Skillnaden mellan de två första är dynamiken "uppåt" och skillnaden mellan de två senare är "dynamiken nedåt".

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 01:38

Eftersom det är så svårt att visa topparna korrekt pga volymmaximering inuti RIIA behandlingen, svagheter i gravering och avspelning med fasdist, brus och annat så är det inte heller lätt att mäta avståndet mellan RMS-värdet och topparna. Dessutom ger ju RIIA systemet en helt annan spektralfördelning av klippdist (eller likn).
Eftersom topparna kan spreta lite hur som helst (efter RIIA-avkodning, pga fasdist mm) och dessa här används som referens till RMS-värdet så blir ju RMS-värdet lägre ju mer toppvärdena varierar...

Kan du verkligen inte inse problemet?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 01:49

IngOehman skrev:Njae...

Dynamikomfånget kan du snarare få fram om du jämför "Max RMS Power" med "Average RMS Power" och "Average RMS Power" med "Minimum RMS Power".

Vet inte om dynamikomfånget var rätt ord. Det jag menade var hur dynamiskt låten är. Brukar man inte använda average då, eller detta "crest" som Svante gjorde ett program till?

Tog även bilder från cool edit pro på båda.

CDn (MP3an)
Bild

LPn
Bild

Undrar just vad SMPL står för? Det är ju ett sträck rakt över där.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-31 02:10

Tycker du att det är någon skillnad i dynamik emellan de två första bilderna, subjektivisten?

Bild

Bild

Det enda jag gjort är att jag höjt nivån med 3dB på den undre.

Om jag sedan normaliserar (eller dynamikkomprimerar) den översta av dom ser resultatet ut så här i stället:

Bild

Det skiljer bara 0,6 dB i den ena kanalen och 0,9 dB i den andra när det gäller "RMS power" mellan bild 2 och bild 3. Men dynamiken har minskat mer än så.
Senast redigerad av Lust 2007-01-31 03:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 03:02

Verkar som en av dina bilder inte funkar för dig.

Men om jag kollar på mina bilder så ser den från CDn mkt mer kompakt ut, där det knappt finns några som helst skillnader alls, medans det är mkt större skillnader på LPn. Sedan har ju ju över 2500 möjliga klippningar i vardera kanal på CDn och average rms skiljer ju en del. Sånt lär höras, och det hörs det lilla jag jämfört.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 10:43

Antalet klippningar på vinylversionen har du ingen aning om, eftersom de inte syns på dina bilder.
(RIIA, gravering, avspelning mm ställer till det så att en kapad vågform, läs: fyrkantsvåg, inte längre är plant tillplattad, utan får en, över tid, varierande form och varierande "höjd").

Att RMS-värdet blir lägre på vinylen jämfört Cdn kan bero på att topparna spretar och fyller ut uppåt. De ev. kapade topparna som borde varit platta reser sig och desstuom påverkar brus och brum som kan göra att topparna varierar i höjd. Därför kan du inte få upp nivån lika högt innan det slår i taket. Resultatet blir en lägre ljudvolym och lägre RMS-värde och behöver inte alls indikera att dynamiken är bättre.

Jag tror att det i det här fallet är lyssning som gäller för att fälla avgörandet om vilken version är minst krossad.
CD-versionen har du, vad jag förstår, inte hört (utan att den gått omvägen över mp3, som kanske i sig bearbetats före mp3-kodning).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 12:57

RogerJoensson skrev:Jag tror att det i det här fallet är lyssning som gäller för att fälla avgörandet om vilken version är minst krossad.
CD-versionen har du, vad jag förstår, inte hört (utan att den gått omvägen över mp3, som kanske i sig bearbetats före mp3-kodning).

Njet, bara hört MP3an, skulle kunna försöka fixa fram en flac version av denna för se.

Sedan undrar jag verkligen om folk som graverar verkligen kan, och om dom kan, kör så hårt att topparna klipper. Det är väl en bra anledning varför man inte kan köra hur hård diskant som möjligt på vinyl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 13:19

Lust,

Vad vill du ha sagt? Du har tagit ett spår och höjt nivån med 3dB, varvid signalen klipps. Spetsfaktorn("dynamiken") minskar, vilket syns på bilden.

Vad vill du ha sagt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 13:21

subjektivisten skrev:Sedan undrar jag verkligen om folk som graverar verkligen kan, och om dom kan, kör så hårt att topparna klipper. Det är väl en bra anledning varför man inte kan köra hur hård diskant som möjligt på vinyl.

Volymmaximeringen sker före graveringen. Klippning eller mjukklippning är en vanlig komponent i processen när man pressar nivåerna till bristningsgränsen.

Vinyl kan inte prestera lika hård/stark diskant som ett rakt media, pga RIIA. Diskanten lägger sig 10-20dB tidigare än övriga register. Diskanten börjar alltså dista långt tidigare och värre än en Cd. Behandlingen får därför anpassas och hindrar i bästa fall mastraren för att pressa in allt för stark diskant (i vissa fall är RIIA:s svaghet en fördel m.a.o.)
Ofta får man mycket dist med diskantrikt material på vinyl (alternativt ett svagt och brusigt ljud). Varken diskant-dist eller diskant-signal kan bli lika stark som Cd pga RIIA-brusreduceringen, men disten kan mycket väl vara högre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 13:22

IngOehman skrev:Njae...

Skillnaden mellan de två första är dynamiken "uppåt" och skillnaden mellan de två senare är "dynamiken nedåt".

Vh, iö

Vet itne vad du menar, men typiska program integrerar 50 ms åt gången och redovisar sedan den minsta integralen som "Min RMS power" och den största som "max RMS". "Avarage RMS" är integralen av hela låten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 13:24

RogerJoensson skrev:(efter RIIA-avkodning, pga fasdist mm)

Stämmer inte. Produkten av de tvenne filtrenas överföringsfunktion blir 1 ( i det hörbara registret).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-31 13:26

Morello skrev:Lust,

Vad vill du ha sagt? Du har tagit ett spår och höjt nivån med 3dB, varvid signalen klipps. Spetsfaktorn("dynamiken") minskar, vilket syns på bilden.

Vad vill du ha sagt?

Jag har sett flera grafiska jämförelser mellan LP och CD som skiljer sig mer i utstyrningsnivå än i dynamik och försökte åskådliggöra det på detta sätt.

Det blev tydligen inte så lyckat...

Man jag försökte åtminstone.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 13:30

Jo alltså, överstyrda prgram är aldrig relevant. :wink:

Läs in audio, sök maxnivå och normera till tex -0.2dBFS så att det blir konsekvent, men passera aldrig 0dBFS.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 13:30

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:(efter RIIA-avkodning, pga fasdist mm)

Stämmer inte. Produkten av de tvenne filtrenas överföringsfunktion blir 1 ( i det hörbara registret).

8O
Nu får du allt tänka till lite och läsa vad jag skriver.
Klippning och processering (volymmaximering) sker delvis inuti RIIA-funktionen (inte enbart före) alltså blir dessa fasvridna eftersom dessa enbart passerar avkodningsfiltret. In-filtret ingår inte i processen och därför sker heller ingen återställning av fasgången och klippningens spektra i ut-filtret.

(Även gravering och avspelning, brum och brus påverkar utseendet på kurvformen och lägger till ytterligare "spret" på en ut-zoomad bild)
Senast redigerad av RogerJoensson 2007-01-31 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 13:32

Är du säker på att man implementerar kompressor eller dylikt mellan graverdosans effektslutsteg och "anti"-RIAA-filtret?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-31 13:40

Morello skrev:Jo alltså, överstyrda prgram är aldrig relevant. :wink:

Läs in audio, sök maxnivå och normera till tex -0.2dBFS så att det blir konsekvent, men passera aldrig 0dBFS.

Det är ungefär vad jag gjort i bild 3 när jag normaliserade (eller dynamikkomprimerade) spåret.

Min syn är den att ska man rent grafiskt kunna utläsa skillnader i dynamik mellan två inspelningar så bör man ha överensstämmande topp- eller medelvärden när det gäller utstyrningen.

Annars är det lätt att skillnaderna i utstyrningsnivå överskuggar de eventuella skillnaderna i dynamik.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 13:41

Morello: Är du säker på att man implementerar kompressor eller dylikt mellan graverdosans effektslutsteg och "anti"-RIAA-filtret?

Jag är hyggligt säker på att man gör dylik processering (klippning/mjukklippning) för att få upp nivåerna maximalt och jag tycker mig ha sett tydliga spår av det också när jag studerat div pop-plattor med överstyrd diskant för många år sedan. Efter att ha matat signalen genom ett antiRIIA så gick det tydligare att se något som tydligare liknade klippning vid en och samma maxnivå. Detta kan även ha rört sig om någon form mjukklippningsteg eller liknande i anslutningen till graveringsprocessen. Det vet jag inte.

Är det inte ganska logiskt att man gör ev. maximering och klippning inuti RIIA processen, när fasen och kurvformen blir som mest idealisk mot gravyren?

En långsammare komprimering/volymaximering än klippning kan man naturligtvis även göra med en RIIA-kompenserad side-chain, som då kan ligga före RIIA-kodning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi