(hoppas dte inte länkats till denna redan...)
I found this tweeter to sound nicely calm and detailed at the same time. Absolutely no sign of hardness or edginess.
Låter ju trevligt.
Moderator: Redaktörer
I found this tweeter to sound nicely calm and detailed at the same time. Absolutely no sign of hardness or edginess.
skrutten skrev:Nej nej sädår lätt får det inte gå, betänk att inget forum diy projekt på detta forum någonsin slutförts(OBS vinylsnurran är dock på god väg)
skrutten skrev:Jag skulle tro att de kan delas upp mot 250 Hz. Vi bör dock eftersträva delningar i områdena runt 80 Hz eller 300+ Hz.
Vi kan kanske enas om att kalla lådan under för basmodul
Edit: För att vinna mest dynamik i systemet så måste delnigen ligga i trakterna ca 110 Hz och ovan. 80 Hz ger ett en vinst på ca 3 dB och 110Hz ger ca 6dB bättre dynamik jämfört med utan basmodul. (Blir ungefär så för en CA15 i ca 10 liters volym)
paa skrev:skrutten skrev:Jag skulle tro att de kan delas upp mot 250 Hz. Vi bör dock eftersträva delningar i områdena runt 80 Hz eller 300+ Hz.
Vi kan kanske enas om att kalla lådan under för basmodul
Edit: För att vinna mest dynamik i systemet så måste delnigen ligga i trakterna ca 110 Hz och ovan. 80 Hz ger ett en vinst på ca 3 dB och 110Hz ger ca 6dB bättre dynamik jämfört med utan basmodul. (Blir ungefär så för en CA15 i ca 10 liters volym)
Jo en så liten högtalare är ju egentligen alldeles för liten för att delas vid 80 Hz och kunna köra full dynamik. Jämför med inos större system som har fyra 8" och delar vid 80Hz. Men om man ställer den på basmodulen och delar vid 300Hz så är det en helt annan potatis, då kan dom säkert spela så det räcker för dom flesta.
Edit: Å andra sidan är fullt frekvensregister och god rumsintegration värdefulla egenskaper även för dom som inte kan/vill/törs spela så högt, så 80 hz delning har nog sina poänger också.
Men då var det ingen som verkade tycka det var intressantKaffekoppen skrev:Nej, det är inte så man gråter äver storleken.. Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).Kraniet skrev:men 12 liter är väl fortfarande inte speciellt stor låda, typ 20x20x30 cm
Tänk en sådan skapelse med två 8" per kanal som basstöd i separata lådor. Då kan man prata byggsten! Man kan således komplettera med en baslåda eller två, beroende på vilka krav man har på lågdistroerande eller ljudtryckskapacitet.
Det är frivilligt. Fördelen med aktiv delning är att man får ett simplare tvåvägsfilter att göra, och dessutom kan variera delningen senare.menace skrev:ok säg att man delar vid 300hz bör man dela passivt då?
För om man skulle dela i området 80-120hz så har ju de flesta hemmabiostärkare den fördelen att de har inbyggda aktiva filter som delar i den regionen.
Men då var det ingen som verkade tycka det var intressant
menace skrev:Men då var det ingen som verkade tycka det var intressant
Jo jag tyckte det verkade intressant redan då men jag sa inget, att hålla tyst betyder väl att man håller med![]()
Ok säg att man delar aktivt då med hemmabiorecieverns inbyggda filter (hur brannt är det???) vilken sorts dynamik får man då? hur högt kan man spela? om delar vid säg 80/100/120hz
paa skrev:Jag har kollat den avstämningen som Skrutten föreslog, med 12 liter och portavstämning vid ca 39-40 Hz, i UniBox och det ser ju klart användbart ut.
Hur skulle denna avstämning för CA15RLY se ut i Svantes Basta, med iö:s rumsbidrag inlagt?
skrutten skrev:paa skrev:Jag har kollat den avstämningen som Skrutten föreslog, med 12 liter och portavstämning vid ca 39-40 Hz, i UniBox och det ser ju klart användbart ut.
Hur skulle denna avstämning för CA15RLY se ut i Svantes Basta, med iö:s rumsbidrag inlagt?
Jag räknade på att basröret var "bafflat" i bägge ändar vilket skulle ge en portavstämning på 38,2Hz om lådan var "normalt" fylld med dämpmaterial.
Martin skrev:Jag tycker som sagt det ser snyggare ut i 10 liter och avstämt till 37Hz (har jag för mig att det var). Knäet blir inte lika spetsigt. Jag tror inte det finns någon mening med ett så spetsigt knä, det kommer låta som en bump i praktiken i ett rum hur man än gör.
Jag använder unibox.
Du får gärna utveckla det här, för jag ser inte problemet.skrutten skrev:Edit: Sen får man räkna bort ev. baffelstegskompensation. Hur mycket det blir beror ju på vart högtalaren skall placeras. Av denna orsak blir det här med modularitet svårt.
paa skrev:skrutten skrev:Är ribban faslinjärahögtalare nu? (Fortfarande feber)
När det gäller en basmodul så skulle jag föredra att dela den högre vid 300Hz och ha den som stativ.
Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att det behövs något extra för att projektet skall vara intressant. Det finns hur många högtalare som helst på marknaden under 2500:- och några är säkert ungefär lika bra som en fyrkantig låda med dom element som diskuterats här skulle kunna bli.
Därför borde projektet innehålla några innovativa element, som kan komma att utvecklas, och ge lite spinn off till framtida mer avancerade byggen också.
Basport av typ Phon-tratt eller böjd slitsport med dämpad Svante-slits/hål är en sådan sak. Högre ordnings faslinjärt filter en annan.
Utmaningen ligger mest på utvecklingsplanet, att bygga den färdiga konstruktionen bör inte bli avskräckande svårt trots allt.
skrutten skrev:Martin skrev:Jag tycker som sagt det ser snyggare ut i 10 liter och avstämt till 37Hz (har jag för mig att det var). Knäet blir inte lika spetsigt. Jag tror inte det finns någon mening med ett så spetsigt knä, det kommer låta som en bump i praktiken i ett rum hur man än gör.
Jag använder unibox.
Jepp en liten bulle blir det. Med min rumskurva så är inte elementet i fråga helt optimalt så jag får även en svacka vid ca 80Hz.
niklas skrev:Ja. Tror inte den övriga finishen är så lätt att fixa själv i garaget heller...
Men det kanske bara e jag som har tummen mitt i handen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 253 gäster