Slutsteg: Nytt vs Beg vs DIY?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Slutsteg: Nytt vs Beg vs DIY?

Inläggav schmutziger » 2007-02-02 17:58

Om jag vill ha mest "prestanda" för pengarna, ska jag köpa nytt beggat eller diy:a. Hur mycket effekt är tillräckligt?
Kör nu på 150w per kanal, vilket känns som tillräckligt.

rummet 20-25kvm
Talare: Sonab oa-116
försteg: rotel rc 990bx
slutsteg: rb-850

Låter (återger) inte detta bra? Jo förträffligt men har hör mitt system prestera än bättre med en Rotel ra-1070. Och misstänker att det är slutstegen som är begränsningen.
Så vill kolla om det finns några vettigt prissatta uppgraderingar att göra.

budget: 4-5kkr
Några tips?
Är Rotel 990bx något?
Advance Acoustic?
Dynamic Precision?
Aussie Amplifiers NX-150, NX-400 över budget dock
Leach Amp?
nOrh Le Amp II?

Tror väl själv mest på något beggat.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-02 18:16

OA116 original eller med 62CT13 diskanter ?

Om inte lägg allt på diskanterna och det som blir över på nya bas och mellanregister
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-02-02 18:39

MP skrev:OA116 original eller med 62CT13 diskanter ?

Om inte lägg allt på diskanterna och det som blir över på nya bas och mellanregister

Har redan 62CT-diskanter nya mellanregister, fixat diskantfilter samt omkantade basar 8)

Har dessutom superesoteriskt interconnectkablage: rg-59 med Biltemakontakter!
Bra tips annars.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-02 18:49

Ok, men lägg då pengarna på nya 5.3 ohms basar när de finns ute om de inte redan finns :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-02-02 19:11

hehe, så du tycker jag redan har tillräckligt bra grejer mao?

Med Ra-1070 så blev det lite mer detaljerat och det "släppte" mer. svårt att förklara. Det lät bättre iaf. Men inte så mycket bättre att jag är villig att punga ut med hur mycket pengar som helst för att komma till samma "nivå"

Jag har faktiskt haft förmånen att kunna lyssna på mina 116 jämsides med ett par likadana fast med bytta baselement under en längre tid, och tycker faktiskt inte att det var så himla stor skillnad, dock utan uppdaterat basfilter på det andra paret. Vilket gjorde en hel del på diskanterna.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-02 19:20

Pris per prestanda är oslagbart om man kikar på just äldre NAD- eller Rotel-slutsteg. Dock har jag en förkärlek för NAD dem imellan (utan att hört Rotels - bara om Rotels* - äldre).

[slrt]

*Dvs, jag har hört att äldre Rotelslutsteg ska ha självsvängningsproblem. Jag har ingen koll på vilka eller varför - bara att de ska finnas.
admin

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-02-02 19:38

Slartibartfast skrev:Pris per prestanda är oslagbart om man kikar på just äldre NAD- eller Rotel-slutsteg. Dock har jag en förkärlek för NAD dem imellan (utan att hört Rotels - bara om Rotels* - äldre).

[slrt]

*Dvs, jag har hört att äldre Rotelslutsteg ska ha självsvängningsproblem. Jag har ingen koll på vilka eller varför - bara att de ska finnas.

hmm, inget jag märkt av 850 är ändå ifrån mitten av 80-talet. Det som kan vara lite störigt är att slutstegen spelar vidare efter man stängt av dem, med efterföljande "thump"-ljud i högtalarna om man slår på stegen för snabbt igen.

Men handen på hjärtat, visst är Rotel snyggare!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-02 20:25

schmutziger skrev:Men handen på hjärtat, visst är Rotel snyggare!

Idag: Ja. Igår: Nej.

Om de inte hade satt på kylflänsar hade de varit så otroligt tråkiga till utseendet att de till och med blir omkörda av NAD-grön elektronik... ;)

[slrt]
admin

Återgå till Köpråd