Högtalarelementen svajar oregelbundet...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

Högtalarelementen svajar oregelbundet...

Inläggav RichardJ » 2007-02-03 15:26

När jag spelar LP svajar högtalarelementen oregelbundet fram och tillbaka. Hade farsan på besök här idag och han gissade på att det kunde vara nån likspänning eller liknande. Jag är så ofantligt oteknisk av mig så för mig är det rena grekiskan allt han sade men jag tänkte höra efter och se om någon av er har haft samma problem eller vet vad det beror på. O-jordat i hela lägenheten kanske är skurken?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 15:28

Lågfrekventa vågor..Är väl rätt vanligt när det gäller vinyl?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 15:56

Buckliga skivor och tunga arm med mjuk nål, samt ingen avskärning i basen ger detta roliga fenomen, tyvärr stjäl det kapacitet av förstärkaren men främst högtalarna. Ett inkopplingsbart högpassfilter på kanske 10 Hz kan vara en bra ide på pickup-ingången.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 17:03

Detta problem var mycket välkänt, även bland rätt otekniskt folk, när LP-skivan var det regerande mediet. Det är intressant att kunskapen om detta har sjunkit undan i historiens dimma. Det kändes som igår, ju! 8O

Paa redogör utmärkt för problemet och lösningen: ett så kallat rumble-filter, dvs ett filter som skär allt under en lämplig frekvens, 10Hz är rätt vanligt.

PS. Att monokoppla kan ibland lösa just detta problem. Prova det, om du har en monoknapp! DS.
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 17:13

Förr fanns det på vissa förstärkare en knapp för subsoniskt filter. var det avsett för att förhindra dylikt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 17:16

Nefilim skrev:Förr fanns det på vissa förstärkare en knapp för subsoniskt filter. var det avsett för att förhindra dylikt?

Ja!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 17:31

perstromgren skrev:Detta problem var mycket välkänt, även bland rätt otekniskt folk, när LP-skivan var det regerande mediet. Det är intressant att kunskapen om detta har sjunkit undan i historiens dimma. Det kändes som igår, ju! 8O

Ja, visst är det läskigt! Men alla som har svarat har rätt.

Min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-03 17:36

Errrnst-Hougo!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-03 17:40

Kör man t ex rörförstärkare hittar man förr eller senare ställen där det finns ett R och ett C som tillsammans utgör ett RC och HP-filter. Man kan ju minska C så man skär lite högre. Man behöver ju inte låta förstärkaren gå ner till 3 Hz precis.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 18:04

tvett skrev:Errrnst-Hougo!

Nej inte originalet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-03 18:38

Paa: Vart kan man få tag på ett sånt och till vilken kostnad?

PerStromgren: Född 85 så jag missade tyvärr vinylens era, men det tar jag igen genom att 50% av mina skivor idag är LP. För nog är det charmigt allt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 18:40

Svante skrev:

Nej inte originalet.

Kjell Stensson!?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-03 18:43

Nja, det är ingen separat grunka. Vad är det för gejor som används vid vinylspelandet? Kanske kan kan det skakas fram ett kretsschema och ges ett förslag på modifiering. Bäst är det att angripa vid källan, i detta fall är det kombinationen av pickup och tomarm som är olämplig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-03 18:45

Svante skrev:

Nej inte originalet.

Gunde?????
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-03 19:02

RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen separat grunka. Vad är det för gejor som används vid vinylspelandet? Kanske kan kan det skakas fram ett kretsschema och ges ett förslag på modifiering. Bäst är det att angripa vid källan, i detta fall är det kombinationen av pickup och tomarm som är olämplig.

Pro-Ject Debut III (http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Project/DebutIII.htm) och tillhörande RIAA-steg (http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Project/Phonoboxmk2.htm)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-03 19:20

Skivspelare/pickup tror jag nog kan friskrivas. Är det endast på skeva skivor som du observerar konfladdret? Använd det högsta rekommenderade nåltrycket det brukar underlätta spårningen. Vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-03 19:29

RogerGustavsson skrev:Skivspelare/pickup tror jag nog kan friskrivas. Är det endast på skeva skivor som du observerar konfladdret? Använd det högsta rekommenderade nåltrycket det brukar underlätta spårningen. Vad är det för högtalare?

Svajandet var klart mindre men ändå påtagligt även med relativt platta skivor. Använder 1,85 som jag fick rekommenderat. Vet inte hur högt man kan ha? Det är nog lätt hänt att pickupen skrapar i om jag höjer trycket för den är bra nära skivan redan nu. "Anti-skating" som på den här spelaren är en liten motvikt som hänger i en tråd likt en fiskelina sitter på minsta korrigering om det kan ha något med saken att göra? Ino Audio piP används.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 20:34

Nefilim skrev:
Svante skrev:

Nej inte originalet.

Kjell Stensson!?

Nej, jag tror inte det heller. Jag vet faktiskt inte vem det var.

Det är fö skrämmande, en sökning på google på "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet" gav noll träffar.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-03 20:35

Snart ger den två :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 20:40

Mm, det var ena halvan av informationen, där står det att tonarmen har en ekvivalent massa på 9,5 gram.

Vad är det för pickup?

Får man veta det så kan man räkna ut resonansfrekvensen och se om kombinationen är lämplig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 20:42

Svante skrev:

Det är fö skrämmande, en sökning på google på "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet" gav noll träffar.

Sök på spiritism, andar eller liknande! :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-03 20:48

Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 20:51

Ah, jag sökte med citattecken och missade att det var "höras" inte "komma från".

Men nu räcker det kanske med OT

Vilken pickup var det nu då?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-03 20:52

Ajajaj MP Kolla....

Det är skillnad på ett citat eller orden i citatet..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-03 21:28

Svante skrev:

Mm, det var ena halvan av informationen, där står det att tonarmen har en ekvivalent massa på 9,5 gram.

Vad är det för pickup?

Får man veta det så kan man räkna ut resonansfrekvensen och se om kombinationen är lämplig.

Går du vidare på Project står det att pickupen är en Ortofon OM-5 E och den är rätt "normalfjädrad" (20 Nm/mm eller vad det nu är för fysikalisk storhet) och borde inte vålla någon besvärlig resonansfrekvens. Jag har inte räknat på det och gått på känsla....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-03 21:33

Svante skrev:
Nefilim skrev:
Svante skrev:

Nej inte originalet.

Kjell Stensson!?

Har båda de där skivorna från Svenska Hi-Fi Institutet. På den första det Kjell Stensson och på den andra är det Ernst-HUgo Järegård. Vad jag kommer ihåg, har ingen skivspelare är tillgänglig.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-03 22:48

Och om vi skjuter barnen och deras lekstuga lite åt sidan och försöker sammanfatta informationen, kan vi dra någon slutsats?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-02-03 23:14

RichardJ skrev:Och om vi skjuter barnen och deras lekstuga lite åt sidan och försöker sammanfatta informationen, kan vi dra någon slutsats?

Det gjorde väl paa redan i tredje inlägget:

paa skrev:Buckliga skivor och tunga arm med mjuk nål, samt ingen avskärning i basen ger detta roliga fenomen, tyvärr stjäl det kapacitet av förstärkaren men främst högtalarna. Ett inkopplingsbart högpassfilter på kanske 10 Hz kan vara en bra ide på pickup-ingången.

Det finns nog inte alltför mycket att tillägga, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-03 23:27

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:
Nefilim skrev:
Svante skrev:

Nej inte originalet.

Kjell Stensson!?

Har båda de där skivorna från Svenska Hi-Fi Institutet. På den första det Kjell Stensson och på den andra är det Ernst-HUgo Järegård. Vad jag kommer ihåg, har ingen skivspelare är tillgänglig.

Ja, det var Ernst-Hugo på skivan jag hade, men jag syftade på slingan som sändes på radion när det inte var några program. Det var ingen av de två, tror jag.

RichardJ skrev:Och om vi skjuter barnen och deras lekstuga lite åt sidan och försöker sammanfatta informationen, kan vi dra någon slutsats?

Ja, att jag inte lär mig, man kan inte skriva "bara ett" inlägg OT...

Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. Eftersom nålen rör sig upp-ner, ligger störningen i motfas i kanalerna. Monokoppling kan lösa därmed lösa problemet. Den vanliga metoden är kanske annars ett högpassfilter nånstans vid 10-20 Hz* eller så.

Ett högpassfilter som redan sitter där är mekaniskt och består av tonarmens massa och nålens fjädring, dvs en klassisk resonanskrets. Om den blir avstämd till en för låg frekvens, kan bucklighetssignalen rentav förstärkas. Om den däremot hamnar tillräckligt högt, kanske 10-20 Hz*, så kommer signalen att försvagas i stället.

En annan lösning är förstås att inte ha buckliga skivor, men helt plana blir de nog aldrig.

*Andra har säkert åsikter om precis var den här frekvensen ska ligga, det var ett tag sen jag gjorde nåt med skivspelare. Någon?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-03 23:36

So far för buckliga skivor. Hur påverkar ocentrerade skivor?
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Teknikforum