Moderator: Redaktörer
JockScott skrev:Har ej provat koppla in kablarna då jag vill kolla ifall det finns risker att något bränns om det är kortslutningar. Har ej någon apparat att mäta på kabeln heller.
Det är mycket sällan något som går sönder om man kortsluter en linjeutgång. Det är aldrig något som går sönder om man kortsluter en linjeingång
JockScott skrev:Det är mycket sällan något som går sönder om man kortsluter en linjeutgång. Det är aldrig något som går sönder om man kortsluter en linjeingång
Ska jag tolka svaret så att om jag kopplar kabeln från CD till försteg så går inget sönder, och om jag kopplar kabeln från försteg till slutsteg går det troligen inte sönder?
JockScott skrev:Har provat med ett batteri och lampa och båda kablarna lyser, dvs lampan lyser. Tecken på att det inte borde vara kortslutningar?
JockScott skrev:Jag är nyfiken vad som ska vara bra med en folie-signalkabel...
Varför inte?
Morello skrev:Testa kabel-TV-kabel från Elfa. Kostar fikapengar är kalasbra. Använder den mellan för- och slutsteg i en längd om 6 meter.
Morello skrev:Ujjjj, ianvänd inte koax till högtalarkabel. Kabelns kapacitans gör den direkt olämplig.
Morello skrev:Ujjjj, ianvänd inte koax till högtalarkabel. Kabelns kapacitans gör den direkt olämplig.
tvett skrev:Morello skrev:Ujjjj, ianvänd inte koax till högtalarkabel. Kabelns kapacitans gör den direkt olämplig.
Jag är riktigt nyfiken på hur anläggningen ser ut där en tunn koax "är bättre" än Supra Ply som högtalarkabel. Ingen kan säga att din upplevelse är fel JockScott men något måste ju vara galet...
JockScott skrev:Morello skrev:Ujjjj, ianvänd inte koax till högtalarkabel. Kabelns kapacitans gör den direkt olämplig.
Då lät det som att de skulle vara bra (vilket jag tyckte den var då), fick tips bla. här på sidan. Var en korskopplad variant.
Nefilim skrev:JockScott skrev:Morello skrev:Ujjjj, ianvänd inte koax till högtalarkabel. Kabelns kapacitans gör den direkt olämplig.
Då lät det som att de skulle vara bra (vilket jag tyckte den var då), fick tips bla. här på sidan. Var en korskopplad variant.
Vad är bra?? Vad är annorlunda?
JockScott skrev:Nefilim skrev:JockScott skrev:Morello skrev:Ujjjj, ianvänd inte koax till högtalarkabel. Kabelns kapacitans gör den direkt olämplig.
Vad är bra?? Vad är annorlunda?
Låter det bra, är det bra...är det inte så?
Här är kabeln jag gjorde iaf:
http://www.geocities.com/jonrisch/page2.htm
Behöver inte alltid vara så! Nyhetens behag kanske??
JockScott skrev:Behöver inte alltid vara så! Nyhetens behag kanske??
Ok, så låter det sämre är det bättre...Jo man kan ju se på saker annorlunda.
tvett skrev:Förstärkare? Högtalare? Längd på kablarna?
Självklart påverkas ljudet av en tunn/lång kabel och kan ge "bättre" ljud.
JockScott skrev:tvett skrev:[...] Anläggningen är väl så bra(dyr, färgad kalla den vad du vill) att jag hör nyanserade skillnader på kablar.
Varör en tunn eller lång kabel skulle ge bättre ljud i min vet jag inte men längre än så behöver vi inte diskutera....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster