Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-03 01:05

Är lite orolig för hur man ska kunna bygga en waveguide, måste man ha mätutrustning för att kunna verifiera att den blev rätt?

Ragnwald skrev:Hur högt i frekvens ska detta element kunna excellera för att kunna delas vid 250 - 300 Hz passivt ?

Måste man välja två olika element för bra integrering aktivt 80Hz eller 250Hz passivt ?

Det beror väl också på hur man vill att basstöden ska se ut, om man kan tänka sig att ha basen sidomonterad så borde väl en 10" funka bra? för visst finns det 10"are som spelar bra upp till 500Hz?

Annars kanske SLS8 funkar bra? men då blir väl baffeln lite bredare ändå?

PS: tycker för övrigt att projektet verkar vara på väg i precis rätt riktning! tyvärr har jag inte mycket kunskap att dela med mig av men jag ser fram emot att bygga denna skapelse.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-03 01:07

Ragnwald skrev:Måste man välja två olika element för bra integrering aktivt 80Hz eller 250Hz passivt ?
Man måste inte välja olika element, men kravet är att det skall hantera frekvenser upp till iallafall 1200, gärna 2Khz vid 300hz/24db filtrering.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-03 12:16

Hmm om framsidan av stödet skall vara samma bredd som stativaren så måste basmodulen vara mkt djuuup om man skall få nån volym att tala om.

Fast om den görs bredare så kan man iofs lägga dubbla mdf lager på toppen och fasa av så att botten av stativaren passar med avfasningen. Ngn som förstod?

Är LT ens att överväga? Då kan man ju stoppa ett stort element (tex xls10:a) under och ändå hålla den fysiska storleken nere. Men jag antar att det finns många saker som gör LT olämplig.... f.a. över 80hz....

Som sagt "Im noob"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 12:30

Med LT kan man även använda SLS10" som inte är så dyrt element, men att inkludera elektronikbygge i detta projekt som är tänkt att inte bli så jättedyrt och komplicerat är nog lite fel. För övrigt har SLS-serien lite för höga Q-värden för att få till snygga avstämningar tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-03 13:19

Så komplicerat är det ju inte, det finns ju färdiga pcb:s under två hundra spänn, sen så har vi ju http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 93&start=0

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-03 13:47

Borgaren skrev:Hmm om framsidan av stödet skall vara samma bredd som stativaren så måste basmodulen vara mkt djuuup om man skall få nån volym att tala om.

Hur mycket volym kan krävas då?

om "stativaren" har en bredd på 20 cm och ett djup på 30 cm (yttermått)

Om vi säger att "stativen" (basmodulen) skall vara 70 cm. höga får vi en innervolym på typ 30 liter (om vi bygger med 16mm skivor) Kan inte det funka för en ensam 10' ?

Edit: eller 25 liter med en 25 djup låda (yttermått)
Senast redigerad av Ceder 2007-02-03 20:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 13:59

Linkwitz själv kör SLS 10" i 14 liters låda med LT i sin Pluto+
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Och igen, "basstöd" är ett trademark som inte är riktigt samma sak som basmodul eller subwoofer, så skippa ordet "basstöd" från och med nu, är ni snälla!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-03 14:25

Är inte Linkwitz också trademarkat isf?

Paa:

Av ren nyfikenhet: har du registreringsnummret på "basstöd" som varumärke?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 16:11

Vee-Eight skrev:Är inte Linkwitz också trademarkat isf?

Paa:

Av ren nyfikenhet: har du registreringsnummret på "basstöd" som varumärke?

Nej, du får väl fråga ino om det.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 17:10

dd5348 skrev:Martin och/eller skrutten:

en lekman skulle inte kunna få se lite kurvor på det? (så jag greppar vad ni menar) gärna då både 10 resp. 12 liter med samma (37?Hz) avstämnig?

(sååååå byggsugen) :)

Nu är ju inte jag nån av dom, men jag har ett par bilder ändå:

Bild

Bild

Ingen rumsanpassningshöjning är med på dessa kurvor, skulle vara kula att se hur det ser ut med Basta och rumskorrektionskurvorna där, nån som har tid och möjlighet att köra det?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-03 17:39

Stödbas är väl ett bra ord?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-03 17:42

paa vad är det för program? Verkar inte simulera talspoleuppvärmning?
Vid 60W kommer nog kurvan att se lite annorlunda ut när olinjärigheter och stigande q från värme räknas in.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 17:49

Det där är UniBox som är skapat i ett Excel-ark av en dansk, och kan laddas ner fritt.
http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html
Numera pensionär.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-04 11:32

Paa: Är inte basmodul oxå ett Ino påfund?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-04 12:21

Borgaren skrev:Paa: Är inte basmodul oxå ett Ino påfund?

Jag vet inte, men det används ju allmännt som svensk översättning av subwoofer, (används numera av t.ex AudioPro) och även om ingvar menar att hans basmoduler är mycket bättre än nästan marknadens alla "subwoofers" så är den principiella skillnaden obefintlig, det är bara "attention to detail" som skiljer.
När det gäller inos basstöd däremot, så spelar basstödshögtalaren tillsammans med huvudhögtalaren ända ner, och avlastar därmed huvudhögtalarna med ungefär halva jobbet i basområdet, via det speciella filtret. Det finns väl ingen anledning att knycka begreppet basstöd, när basmodul är ett så bra svenskt ord, och med korrekt betydelse, oavsett vem som myntat det?
Senast redigerad av paa 2007-02-04 12:24, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-04 12:23

Kan vi enas om att basstöd uppnås med en eller flera basmoduler i ett system med fullregisterhögtalare?
Oavsett Ino´s definition av orden....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-04 12:34

tvett skrev:Kan vi enas om att basstöd uppnås med en eller flera basmoduler i ett system med fullregisterhögtalare?
Oavsett Ino´s definition av orden....

Jo, och vilka element kan då vara lämpliga för detta?

Alt 1. Om basmodulen är tänkt att placeras under högtalaren och därmed ersätter dess statav bör elemenet som blir aktuellt:

- vara en 8' eller en 10' (svårt att lösa designen annars)
- funka i en låda på max 25 liter (återigen, tror designen blir svår annars)
- Hantera frkvenser upp till XX Hz (hjälp har tack, koppen hade några tankar om detta högre upp?)

Detta till en "rimlig" peng (antar att det inte är aktuellt att lägga allt för stora pengar på denna basmdul om "huvudhögtalarna" hamnar på ca. 2500/paret)

EDIT: kan någon av följande vara ett alternativ?

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1109 (Peerless 263SWR)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108 (Peerless 257SWR)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=267 (Vifa P21WO-20-08 )
Senast redigerad av Ceder 2007-02-04 13:07, redigerad totalt 2 gånger.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-04 12:55

Vad finns det egentligen därute som ger BRA bas i 25 liter? Om det inte finns ngt som ger tillräckligt på den volymen så tycker nog jag att det är dumt att tumma på kvaliten för estetiken, antar att ingen på Faktiskt säger emot mig på den punkten :wink:

Kanske plocka fram två "vanliga" (kub) basmoduler som ger extremt mycket kvalitativ bas för pengen istället. Kritiskt välja bra element och sätta namnet Faktiskt på konstruktionen FW-1 FS-1 FG-1 etc

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-04 13:20

dd5348 skrev:EDIT: kan någon av följande vara ett alternativ?

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1109 (Peerless 263SWR)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108 (Peerless 257SWR)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=267 (Vifa P21WO-20-08 )

Dom där är ju utgångna från tillverkaren, även om HiFiKit har ett lager.
Med insikten av hur tråkigt det blir efter ett tag med utgågna element så bör en ny konstruktion baseras på aktuella element som finns i produktion.
En klart liten och behändig basmodul finns annars beskriven i mitt tävlingsbidrag till högtalarutmaningen, men den lämpar sig bara för bruk under ca 80-120Hz och inte för 300Hz delning pga sitt nedåtriktade och något "inbyggda" baselement. Vi får väl se vad tävlingsjuryn säger om den.
Numera pensionär.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-04 14:05

En länk till ett waveguide bygge. Antar att många kanske sett den innann men ändå.....

http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-04 17:17

paa skrev:Dom där är ju utgångna från tillverkaren, även om HiFiKit har ett lager.
Med insikten av hur tråkigt det blir efter ett tag med utgågna element så bör en ny konstruktion baseras på aktuella element som finns i produktion.
En klart liten och behändig basmodul finns annars beskriven i mitt tävlingsbidrag till högtalarutmaningen, men den lämpar sig bara för bruk under ca 80-120Hz och inte för 300Hz delning pga sitt nedåtriktade och något "inbyggda" baselement. Vi får väl se vad tävlingsjuryn säger om den.

Aha, där ser man, hade ingen aning om att dom gått ur produktion (alla?)

Hursom, syftet med mitt inlägg var att lägga ut en trevare på vad man man kvalitetsmässigt kan få ur en basmodul (300Hz delning) om man är begränsad i strolek (och budget)

Skall bli kul och se vad juryn kommer fram till i högtalartävningen, många fina byggen ni presterat där! Det är för en "utomstående" imponerade att se hur mycket kompitens som är samlat i detta forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-05 11:03

Eftersom förslag på sido- och underplacerade baselement nämnts, undrar jag hur kritiskt just riktningen av baselementet egentligen är, vad gäller spridning och upplevelse, om man delar vid 250 - 300Hz ?

300Hz är ju en bit upp i det riktningskänsliga området, eller ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 11:17

dd5348 skrev:
Borgaren skrev:Hmm om framsidan av stödet skall vara samma bredd som stativaren så måste basmodulen vara mkt djuuup om man skall få nån volym att tala om.

Hur mycket volym kan krävas då?

om "stativaren" har en bredd på 20 cm och ett djup på 30 cm (yttermått)

Om vi säger att "stativen" (basmodulen) skall vara 70 cm. höga får vi en innervolym på typ 30 liter (om vi bygger med 16mm skivor) Kan inte det funka för en ensam 10' ?

Edit: eller 25 liter med en 25 djup låda (yttermått)
Personligen skiter jag i om basmodulsystemet, eller stödbasen eller vad vi kallar det är djupare än huvudhögtalaren. Det finns ju dessutom möjlighet att göra huvudhögtalaren djupare med dubbla väggar för placering av delningsfiltret lätt åtkommligt från baksidan så att den blir lite djupare. Praktiskt.

70cm stativ låter lite högt i mina öron om vi skall ha den som stativ. Föredrar om vi får det så att diskanten kommer i öronhöjd när man sitter ner.

Vill gärna ha nära dubbla volymen tillgänglig för stödbasen (som jag tycker är ett bra ord).

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-05 11:33

Kaffekoppen skrev:Personligen skiter jag i om basmodulsystemet, eller stödbasen eller vad vi kallar det är djupare än huvudhögtalaren. Det finns ju dessutom möjlighet att göra huvudhögtalaren djupare med dubbla väggar för placering av delningsfiltret lätt åtkommligt från baksidan så att den blir lite djupare. Praktiskt.

70cm stativ låter lite högt i mina öron om vi skall ha den som stativ. Föredrar om vi får det så att diskanten kommer i öronhöjd när man sitter ner.

Vill gärna ha nära dubbla volymen tillgänglig för stödbasen (som jag tycker är ett bra ord).

Oki, är säkert vettigt.

Egentligen bryr jag mig inte så mcket gällande stödbasen då jag själv inte planerar att bygga den (än) vill bara att vi kommer framåt i skapandet (sjukt byggsugen som sagt var)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-05 11:37

Kaffe: Om högtalarna är 30cm höga och basunderdelen är 70cm hög så får man ju en 1m hög högtalare. Det är ju ganska normalt och gör att diskanten hamnar ungefär i eller strax under öronhöjd.

Mitt förslag är en ca dubbelt så djup basunderdel med en stor avrundning mellan ovansida och baksida. Denna delar man någonstans vid 150-200Hz. Jag tror det passar bättre då det innebär en friare placering av baselementet för bästa stöd mot golv och vägg. Grupplöptidsaspekten är troligtvis det minst viktiga i sammanhanget, dessutom behöver man inte använda särskillt branta filter egentligen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 12:08

Jag ser MYCKET hellre en delning vid 300hz...

Resten låter helt okej med dubbla djupet. Det ger tillräcklig volym.

Men det kanske är egalt i sammanhanget. Jag tänker göra ett modulsystem där jag vill ha topparna ner till 80hz innan de faller av. Det troligaste är också att det blir ett bygge med en enkel bas från början med möjlighet att komplettera varje kanal med ytterliggare en stödbas när ekonomin tillåter. Det gör att jag kan få ett system med antingen stödbasarna som stativ (delning 300hz) eller som 2/4 utplacerade subwoofrarna. Det blir alltså elektroniskt delningsfilter för mig mellan topparna och stödbasarna.

Jag tycker 300hz är otimalt, iallafall rent ljudmässigt. Artikulationen blir bättre och nyttjandet av den större membranytan medför möjlighet till högre ljudtryck med en högre delning.

Det är dock så att ibland får man kompromissa. Det gör LTS tex i sina högtalarkonstruktioner där basarna spelar bakåt. Det är delade nånstans mellan 150-200hz.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-05 12:14

Stödbas låter som något som kommer ur ett basstöd. Kan det inte heta basunderdel istället?

Ska man dela så högt som vid 300Hz så krävs det väl att baselementen är riktade framåt? Annars blir det väl ljudiahögtalare av det.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-05 12:33

Enligt mätningar i stereophile så delas AP Virgo (modell 1) vid 370 Hz och den har sidomonterade basar :)

Jag har köpt ett par H1283 för att kunna testa lite...... Gallret på krabaten är lika stort som på H1212 och surrounden är verkligen enorm den har garanterat mer yta än själva domen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 12:54

Martin skrev:Stödbas låter som något som kommer ur ett basstöd. Kan det inte heta basunderdel istället?

Ska man dela så högt som vid 300Hz så krävs det väl att baselementen är riktade framåt? Annars blir det väl ljudiahögtalare av det.
Korrekt...

Nån j-a Ljudiahögtalre vill vi väl inte ha ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-05 12:55

Virgo 3 ser ut att delas vid 250Hz.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum