Moderator: Redaktörer
dawen skrev:Men, där man är tvungen att använda sig av långt högtalarkablage är väl en hög dämpfaktor relativt viktigt?
T.ex. centerkluster i kyrkor, PA-anläggningar och liknande.
Wolfie skrev:Däremot, om jag inte har fel, så är väl dämpfaktorn viktig om stora effekter ska tas ur förstärkaren?
Detta då man vill få det största spänningsfallet över lasten och inte i förstärkaren.
Wolfie skrev:Men får man inte automagiskt mindre förluster i utgångstransistorerna vid en hög dämpfaktor (låg utimpedans)?
En låg utimpedans är ju viktigt om man ska kunna trycka stora mängder ström genom ett förstärkarsteg (i praktiken en helt gäng parallellkopplade trissor som på så sätt sänker utgångsimpedansen) och forfarande hålla det stabilt.
Wolfie skrev:Men får man inte automagiskt mindre förluster i utgångstransistorerna vid en hög dämpfaktor (låg utimpedans)?
(i praktiken en helt gäng parallellkopplade trissor som på så sätt sänker utgångsimpedansen)
En låg utimpedans är ju viktigt om man ska kunna trycka stora mängder ström genom ett förstärkarsteg (i praktiken en helt gäng parallellkopplade trissor som på så sätt sänker utgångsimpedansen) och forfarande hålla det stabilt.
Svante skrev:Om motkopplingen är hög lyckas man styra bra och då verkar utresistansen låg och dämpfaktorn hög.
Wolfie skrev:Så det går inte att få en förstärkare att "styra" bra om inte återkoppingsfaktorn är hög?
Wolfie skrev:Det betyder ju inget annat än att förstärksteget från grunden (OL) är dåligt konstruerat om det inte klarar att styra in sig på insignalen någorlunda utan återkoppling (min åsikt).
Wolfie skrev:Men visst går det att göra underverk med lite reglerteknik![]()
Wolfie skrev:Svante skrev:Om motkopplingen är hög lyckas man styra bra och då verkar utresistansen låg och dämpfaktorn hög.
Så det går inte att få en förstärkare att "styra" bra om inte återkoppingsfaktorn är hög?![]()
Dahlqvist skrev:Om du vill läsa något om hur en typiskt transistorförstärkare uppför sig, eller snarare borde uppföra sig kan du antingen söka reda på de artiklar som Douglas Self skrev i mitten av 90-talet eller kolla in hans bok om förstärkarkonstruktion.
Wolfie skrev:När jag talade om återkoppling menade jag underförstått global återkoppling (den lokala kan man ju inte komma ifrån såvida man inte vill bygga en on/off switch).
Wolfie skrev:Dahlqvist skrev:Om du vill läsa något om hur en typiskt transistorförstärkare uppför sig, eller snarare borde uppföra sig kan du antingen söka reda på de artiklar som Douglas Self skrev i mitten av 90-talet eller kolla in hans bok om förstärkarkonstruktion.
Hmm jag som är elektroingenjör med inriktning på analog förstärkarteknik och reglerteknik borde rimligtvis kunna detta...
Wolfie skrev:När jag talade om återkoppling menade jag underförstått global återkoppling (den lokala kan man ju inte komma ifrån såvida man inte vill bygga en on/off switch).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster