Hifiträff hos Almen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Merkurius

Hifiträff hos Almen

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 22:27

Hej hopp alla medlemmar! Idag hade jag, Almen, Morgan och Hetsporren en gööör trevlig hifiträff. Det bjöds på mat, bira och glass till efterrätt + en massa trevlig musik :) Förutom ovanämnda saker så var även ett delsyfte med träffen, att jämföra pi60 med resp. utan bs60.

Här har ni de två kombatanterna:

Bild

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 22:39

För övrigt var det den nyaste versionen av pi60...

Bild

...i högblank svart 8)

Bild

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 22:43

Elektroniken bestod av ett Bryston 4B-ST slutsteg som glatt petar ur sig flera hundra watt. En Cyrus integrerad förstärkare agerade försteg här och en Pioneer DVD-spelare.

Bild

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-02-04 22:45

"Hej hopp alla medlemmar! Idag hade jag, Almen, Morgan och Hetsporren en gööör trevlig hifiträff."
kul
"hej hopp alla medlemmar!". Inte alla väl? Jag var inte bjuden.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 22:47

Sedan behövs ju alltid ett gäng sammanbitna audiofiler.

Bild

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 22:50

dimitri skrev:"Hej hopp alla medlemmar! Idag hade jag, Almen, Morgan och Hetsporren en gööör trevlig hifiträff."
kul
"hej hopp alla medlemmar!". Inte alla väl? Jag var inte bjuden.

Sorry, vi glömde av hälften av alla hifi-göteborgare :oops: Egentligen skulle ju bara jag och Almen jämföra men vi tänkte "äh, vi äter middag och drar in nån till"...

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 23:03

Här är bara en av våra roliga stunder. Men vad är det Hetis har fått syn på :P "Hmmm..." tänker han, "har inte Morgan vänt strumpan fel väg idag"....

Bild

Å se på fan... 8O Det hade han ju :lol:

Bild
Senast redigerad av Merkurius 2007-02-04 23:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-04 23:06

Ursäkta men jag kunde bara inte låta bli.... :lol: 8)

Nåväl, till sist en översiktsbild på alltihopa:

Bild

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-02-04 23:47

Skulle vara roligt att höra lite intryck från lyssningsstunden? eftersom jag är i färd med att beställa pi60 + ev basstöd.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-02-04 23:48

Måste man ha madrasser bakom högtalarna
ser inte klokt ut :lol:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-02-05 00:29

Jag skulle kanske kunna argumentera för att jag hade sockan rättvänd på just den fot som avbildas, och felvänd på den andra där jag hade sömmen inåt. Trots allt vill man väl att raggsockor skall vara bekväma, om man nu har dem på sig - det är ju liksom inte för att de är snygga, utan för att man är frusen om tårna... Om det då är bekvämlighet som går först så borde man få vända dem på det bekvämaste sättet - alltså med sömmen utåt.

Nåväl. Vi kan lämna den detaljen.

Jag slås varje gång jag lyssnar på de här pi60-högtalarna av hur komprimerat, distat och allmänt trist de låter. De börjar bli grumliga i basområdet redan vid låga volymer, och när man höjer blir ljudet genast ansträngt och skrikigt och pressar mot trumhinnorna. De saknar verklig dynamik, och deras klangliga färgningar är så påtagliga att man hellre lever med ett par Proson-burkar...

Nej, vänta nu. Jag ljög nog lite nu. Så illa lät det ju inte!

Skillnaden med/utan bs60 var inte jättestor på de volymer vi spelade. Med basstöden blev ljudet en gnutta "snällare" även i de högre registren. Lite mjukare på något vis. Jag upplevde det inte entydigt som en förbättring. Det grävde en gnutta djupare i basen med basstöden inkopplade, men det var just bara en gnutta.

Det jag gillade var att man fick en tonkontroll. Jag skulle gärna ha en eller två dB mer än vad ni andra ansåg "neutralt" i basen.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-05 01:04

Stefan skrev:Måste man ha madrasser bakom högtalarna
ser inte klokt ut :lol:

Jag brukar visa sambon sådana bilder när det börjar knorras om stora högtalare i vardagsrummet.

Det funkar hur bra som helst...

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-02-05 01:27

Jag brukar visa sambon sådana bilder när det börjar knorras om stora högtalare i vardagsrummet.

Det funkar hur bra som helst...

:D :D :D :D

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-05 06:36

Skillnaden med och utan bs60 i detta rum är ganska subtil, tycker jag. Det märks när bs60 blev urkopplad men hade Almen sagt att han kopplat in dom fast han i själva verkat inte gjort det skulle jag nog inte reagera rent ljudmässigt. Så varken i mitt eller Almens rum (stor skillnad på våra rum) skulle jag inte rekommendera att köpa basstöd. Istället skulle jag gå på någon toppmodel och ett par basmoduler istället :P

MEN, jag har hört bs60 gjort en markant skillnad. Hos torbod här på forumet så tyckte jag definitivt att de var värda sitt pris. Om inte annat så får man som Morgan säger en kontrollbox där man kan justera basen (på ett vettigt sätt) efter inspelningarna. Jag vill helst inte röra den boxen utan bara hitta en neutralläge så denna funktion kanske andra uppskattar mer.

Almens rum är för övrigt inte riktigt klart än. Men Almen, låt oss nu alla få veta vad svaret är på "tiotusenkronersfrågan",dvs. bs60 eller inte? :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-05 08:22

Morgan skrev:Jag skulle gärna ha en eller två dB mer än vad ni andra ansåg "neutralt" i basen.

Instämmer, alltså var vi 2 mot 2. :mrgreen: Dock hade jag nöjt mig med pi60, utan stöd.

Skerv oxå dessa rader i Ino-delen igår:

Hetsporren skrev:Nyss hemkommen från Almen, där jag i sällskap med Morgan och
Merkurius lyssnat på pi60 med- resp. utan basstöd, är jag mer sugen
än någonsin på ett par pi60. "Private Investigations" (Dire Straits)
samt "Games Without Frontiers" (Peter Gabriel/Kate Bush) var verkligen
en musik/hifi-upplevelse utöver det vanliga!

Tusen tack till Almen för hans generösa söndagsbjudning, middagen samt
det hembakta italienska brödet var verkligen pricken över i:et i pi60. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-05 08:40

Tjaa, jag kan ju säga att just nu är det ingen hög prioritet med bs60. Som sagt, skillnaderna fanns där, men var inte direkt stora. Jag var med och lyssnade hos torbod, och där var det som sagt en fantastisk förbättring med basstöden. Hos mig märktes det på höga volymer, där en viss hårdhet märktes med enbart pi60. Men det är finlir, alltså...

Nu skall också sägas att vi inte testade en massa olika placeringar och mätte tonkurva och så, utan ställde dem bara i en av grundpositionerna (utanför pi60, på samma avstånd till lyssningsplats).

Nästa ihopsparade 10-15000:- kommer att gå till rumsförbättrande åtgärder (läs Soft Velvet/Symfoni) i stället. Sedan blir det dags att ta en funderare igen...

Fotnot: Paroc-rullen är alltså inte tänkt som någon sorts basabsorbent, utan skall sedermera bli till dämpplattor som skall stå bakom pi60.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-05 09:08

Och till alla göteborgare som inte blev bjudna; eftersom det var Merkurius basstöd jag lånade var det från början bara tänkt att han och jag i samband med han hämtade tillbaka dem skulle lyssna litet. Sedan kom Morgan med såsom tidigare arrangör av lyssningsträff, och på slutet Hetsporren som inte hade hört ens pi60 förut.

Hoppas ingen känner sig förbisedd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-05 09:24

Almen skrev:Hetsporren som inte hade hört ens pi60 förut.

*host* Jo, jag hade hört pi60 förut men låtsades förstås som ingenting och tackade ja till din inbjudan ändå! :mrgreen:

Bra att detta kom på tal för då får jag en anledning att summera mina intryck lite och kanske reda ut begreppen för den som ev. är nyfiken på Inos billigare högtalarlösningar. Hos Merkurius lyssnade vi på piP vs. pi60 och somliga var fascinerade över hur bra piP ändå lät i jämförelse med sin golvstående storebror, dock inte jag. Jag blev inte alls överraskad, även om jag delvis höll med om resonemanget. Däremot så tyckte/tycker jag bestämt att prisskillnaden mellan piP och pi60 ändå är klart motiverad. Det "lilla" pi60 gör bättre är nämligen väldigt mkt värt för mig, en slutsats jag drog efter denna träff.

Så i går satt man återigen där, med pi60 framför sig och förundrades över den närmast subtila förbättring som åstadkoms med bs60. Okej, skillnaden kanske inte i vissa lägen är såå liten men det var ändå lika lätt för mig att dra en slutsats, som det var efter Mekurius-träffen: Detta "kliv" är knappast värt tio tusen, för mig och min smak. Sammantaget har alltså dessa två pi60-sammankomster givit solklara svar på mina Ino-frågor och jag är nu helt övertygad om att det är ett par pi60 jag vill ha, varken mer eller mindre. Tack för det, Merkurius & Almen. :)

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2007-02-05 12:05

Ser ut som ni satt i en madrasserad cell :D

Ingår madrasserna och kuddarna i högtalarköpet eller är det en option? :D
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-05 13:55

Vox skrev:Ser ut som ni satt i en madrasserad cell :D

Ingår madrasserna och kuddarna i högtalarköpet eller är det en option? :D

Hehe, det är DIY från min sida. 8)

Nä, det är som sagt tänkt att bli litet snyggare grejor framöver. Allt tar ju sån tid, bara...

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-05 16:34

Ja, att lägga pengarna på rumsförbättrande åtgärder är nog helt rätt väg att gå. Har man en så pass bra högtalare så är får man betydligt mer avkastning per krona om det istället går till akustiken :)

Återgå till Generellt om hifi