Hetsporrens "high end"-stereo dröjer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-05 10:27

Brickman skrev:Jag skall in till Ågrens i veckan och lyssna lite för det kan ju hända att det inte alls är så här längre.

Vad sägs om i dag och i sällskap med mig? :mrgreen:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-05 17:07

Sitter hos Affald på Hyllcenter och skriver några rader medan han servar sina hyllkunder. Har just varit på Ågrens Hifi, i två timmar, och lyssnat på Naim-duon. Högtalarna var först Naim Ariva och sen Audiovector M3 Signature (24 000 kr) och det var med de sistnämnda som musiken vaknade till liv. Faktiskt.se så lät det till slut väldigt bra, efter att jag laborerat med högtalar- och fåtöljplaceringen. Det konstiga Naim-sound som presenterades i nedanstående "Hendrix"-system (se Ågrens hemsida) kunde jag definitivt leva utan men med en mer konventionell golvare så var alla Naim-konstigheter som bortspolade, kvar fanns bara en mycket övertygande musikupplevelse. En upplevelse som tveklöst kan vara värd de ca 45 000 kr som paketet går lös på! Mersmak, var ordet.

Ågrens Hifi skrev:Naim Nait 5i
Naim CD5i
Naim Ariva
--------------------------
Paketpris: 41.700:-

Bild

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-05 17:14

du naim it jag har varit där
Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-02-05 17:18

Naimhögtalare är riktigt skitdåliga.

Taskigt byggda och låter ovanligt sunkigt för prisklassen. Älskar man lådljud är dom toppen.
Däremot är elektroniken betydligt bättre numera liksom hos Linn. Dom har blivit mycket mer neutrala. Kan du köpa hos en mer normal handlare än dom tokstollar som brukar jucka till musiken så är det ju toppen. Jag har för mig att Ågrens är en helt ok affär till skillnad mot han som säljer Linn också några kvarter bort. Den affären kan man möjligen traska in i för att bli underhållen en stund och lyssna på alla stolligheter som han påstår :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-05 17:32

Birger: Klockrent inlägg! :mrgreen:

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2007-02-05 20:15

Jag tycker NAIM fungerar bra som elektronik. Kan inte höra någon "live" färgning som vissa snackar om. Måste vara någon gammal image grej.

Jag lyssnade hos Ljudmakarn för kanske ett år sedan på ett NAIM demo. Tror att det var Audiovector högtalare. Jag tyckte att när de kopplade på sina extra nätdelar och dyrare serie så började det låta som det skulle, fullblodigt, lite som hemma alltså.

Hetsporren, du verkar vilja ha något med stil, det är beundransvärt. :twisted:
100% Digital

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-02-05 21:16

Hetsporren skrev:Det var ett par QLN Signature HDII Splitfield,

Jag ser att du i vart fall försökte följa mitt råd. Bättre lycka nästa gång! :wink:

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-06 20:21

Har plötsligt funnit en lätt begagnad Naim-duo (CD5i + Nait 5i) till ett bra pris hos Hifi Art, plus en begagnad CD5i på Hifimagasinet för 7500 kr. Känns tyvärr ändå som lite fel läge att handla just nu och jag vet inte riktigt hur jag skall göra... :?

crion skrev:Hetsporren, du verkar vilja ha något med stil, det är beundransvärt.

Tack. Synd bara att jag just nu inte verkar ha råd med stil... Sportlovssemester, gitarrer till frugan och datorer till barnen måste nog gå före och sen tar det tid att komma ikapp! :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-06 22:58

Känns som om mitt (enligt paa tråkiga) råd att ge fan i att ens fundera på det här innan NÄSTA år när du planerade att handla i första inlägget inte är så tokigt iallafall ;)

Välj du ytbehandling till dina pi60 och måla om hemma sålänge :) 8)

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-02-06 22:59

Naim kan vara rätt förförande, jag gillar generellt Naim.
Men ibland känns det som något i detalj och upplösning saknas, musik har bra "sväng" eller nått. Men jag saknar helt klart detaljer.
Kanske en CD5x och någon transparentare förstärkare?
Jag är lite småsugen på en Musical Fidelity A5, bra med effekt och galet snygg design.
Redaktör på Faktiskt.io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-07 08:02

hali skrev:Naim kan vara rätt förförande, jag gillar generellt Naim.
Men ibland känns det som något i detalj och upplösning saknas, musik har bra "sväng" eller nått. Men jag saknar helt klart detaljer.
Kanske en CD5x och någon transparentare förstärkare?
Jag är lite småsugen på en Musical Fidelity A5, bra med effekt och galet snygg design.

:arrow:
Ågrens skrev:A5 Integ. Amp
Kraftfull förstärkare med en kontinuerlig effekt på 250W/ch. Spelar välbalanserat med en härlig kropp och botten. Pris: 17.000:- ord. 24.000:-

8)

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-07 10:50

250watt !!!! i 8ohm

Kan det vara sant??

Då är det väl en av dom starkaste integrerade som finns i något så när hyfsad prisklass. Tom Max/nattlorden och andra effektälskare torde vara nöjda :wink:

Den skall lyssnas på på fredag :D

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-07 10:54

Fast denna borde räcka och är ännu mer prisvärd:

Musical fidelity A3.5

Bild

CDspelarn ser också ok ut. MF är något jag inte lyssnat på på länge :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-07 14:12

Brickman skrev:är ännu mer prisvärd

Hur vet du det? :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-07 14:35

Tack. Synd bara att jag just nu inte verkar ha råd med stil... Sportlovssemester, gitarrer till frugan och datorer till barnen måste nog gå före och sen tar det tid att komma ikapp! Laughing

du får väl arbeta över lite
antony michelssons grejor har alltid värkat mer prisvärda en NAIM
vem importerar musical fidelity till sverige nu?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-07 14:39

profbd skrev:
Tack. Synd bara att jag just nu inte verkar ha råd med stil... Sportlovssemester, gitarrer till frugan och datorer till barnen måste nog gå före och sen tar det tid att komma ikapp!

antony michelssons grejor har alltid värkat mer prisvärda en NAIM

Säkert, men Naims 5-duo är förmodligen det mest prisvärda detta företag kläckt ur sig så... Själv har jag aldrig hört någon riktigt bra MF-produkt, faktiskt.se.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-07 14:45

Ojdå :oops:

Till skillnad från dom flesta vetenskapsmännen här inne så är jag ju inte alls säker. :wink:

Fast den är ju billigare och effekten borde räcka också. Hoppas att dom har båda inne för provlyssning :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-07 14:48

Brickman skrev:Hoppas att dom har båda inne för provlyssning :)

Ser fram emot en rapport!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-07 14:55

Gör som jag: börja med att beställa ett par pi60, och spara ihop pengar till dem. När du väl har dem kan du lyssna på med vad som helst som källa, en liten Denon DM-35, till exempel.

Fortsätt sedan att spara pengar, och sedan slår du till på en bra stärkare när det blir läge. Som sagt, har man verkligen råd att vara stilren? ;)

Men MF är snygga, tycker jag. Har aldrig hört någon musik spelas genom dem, dock - endast lyssnat på konstruktörens inspelning av Mozarts klarinettkonsert. :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-07 15:14

jag har inte häller lyssnat på någon modärn mf bara beundrat designen

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-07 15:35

Almen skrev:Gör som jag: börja med att beställa ett par pi60, och spara ihop pengar till dem.

Vore en förnuftig strategi, det håller jag med om, men jag gör nog ändå tvärtom: Byter ut min H/K-duo mot något som känns betydligt mer exklusivt att använda, lyssna till och beskåda - och kör vidare med mina Black Diamond tills jag springer på något begagnatklipp, eller kanske då slutligen beställer ett par pi60.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-07 15:42

jag utser mig själv till forumets framtidssiare :lol:
hetsporren du kommer väl ihåg omröstningstråden där vi röstade om du skulle gå med i lts?
liksom att jag förutspådde att du efter alla irrfärder skulle sluta med ino

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-07 16:40

Naim elektronik fungerar ofta mycket bra enligt min uppfattning. På mässan hörde jag CD5X (men med separata för- och slutsteg NAC122X och NAP150X tror jag i st f Nait5i integrerad, svårt att se, alla Naimapparater ser likadana ut) just med Audiovector golvhögtalare och denna kombination var mycket trevlig att lyssna på, särskilt när den extra strömförsörjningen Flatcap2x var inkopplad då allt blev både öppnare och mer detaljerat (däremot hörde jag inte någon skillnad när den mycket dyra nya interconnectsladden var inkopplad).

Men jag gillar inte heller Naims högtalare som jag upplever som väl resonanta och "hårda".

Andra högtalare förutom Audiovector som man kan fundera på och som jag själv tycker passar Naimelekronik är t ex Totem-modeller som Model 1 och Sttaf, Dynaudio Focus, Quad 12L och 21L.

Själv har jag Nait3 och CD3, föregångare till 5i, och Neat Petite stativare. Den kombinationen är nog inte riktigt lika neutral som de nyare varianterna, men gemerellt tror jag rummet ställer till mer när det gäller färgning. Jag saknar dock absolut inte detaljer med de högtalare jag har nu, det var sämre med flera andra jag hade tidigare.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi